Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

informasjon kjøredata

Startet av Goku, fredag 10. september 2021, klokken 08:48

« forrige - neste »

turfsurf

Lurer på hvor det blir av kommentarene til de som plagde på mangel av ruteplanlegging. Nå kan man både legge til waypoints og flytte de. Men er tydeligvis bare det negative som skal kommenteres...

Interessant å lese at folk synes det er trafikkfarlig å trykke to ganger på skjermen. Det er ganske mye som krever det. Ikke det at jeg forsvarer å fjerne triptelleren fra hjemmeskjermen, men man trenger da ikke å se forbruket så ofte? Ikke er det noe som haster å få frem heller.

Synes da det er værre med at de har flyttet "neste sving" ned som yurgh skriver.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

El Rolfo

2 trykk er for så vidt greit, men den blokkerer jo da resten av skjermen. Jeg får ikke lengre brukt noen av de andre funksjonene som radio, gps osv når den benyttes.
Den gir litt mer oversikt siden en slipper å scrolle for å se de forskjellige turene, men jeg kan ikke ha det fremme mens jeg kjører.
Må også innrømme at jeg savner den gamle plassen. Dekktrykk ble jo borte samtidig.. hvor ble det av?

Goku

"bare 2 ganger" er med på å skape mer trafikkfarlige situasjoner. Hvis en skal f.eks skifte sang, endre viftehastighet, setevarme osv så har en det gående. Jeg har hatt tesla i over 6 år, og er svært fornøyd. Men hvorfor skal utviklingen gå i feil retning?
For øvrig : https://www.tv2.no/a/10724902/
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

filtvet

Enlig, det burde ihverfall være mulig med en "simple" mode for oss som ikke er helt avhengige av youtube, tidal og spillene.

Jeg har kjøpt bilen for å kjøre. Barna elsker alt tullet som følger med men....

Dessverre får ingen arbeidere ros for å fixe bugs, men for å lage noe nytt. Dessuten er vedlikehold av software kjedelig - og det vil vi helst ikke jobbe med :)

olekvi

For kjøredata må man trykke to ganger, men for alt av varme / ventilasjon holder det å swipe opp fra bunnen av skjermen (samme hvor) også er alt tilgjengelig.  Det ser jeg virkelig ikke problemet med.

Er ikke uenig i at det var kjekt med de kortene med kjøredata og dekktrykk nede til venstre på skjermen, og jeg håper noe tilsvarende kan komme tilbake, men det er ikke veldig viktig.  Det jeg har gjort er at jeg har lagt til en snarvei til grafen som viser forbruk / forventet batteri, så nå er det kun ett trykk for den, og den forteller meg mer enn nok.
'19 TM3P

Pitmairen

Det hadde vært kult med et gesture system for skjermen, noe lignende som på touchpad'en på Mac.

F.eks,
Swipe fire fingre til høyre for å slå på/øke hastighet på vindusviskere, swipe til venstre for å slå av/senke hastigheten.
Swipe med tre fingre opp for å øke temperatur, swipe ned for å senke
Swipe med tre fingre til siden for neste sang osv.

Dette burde da funke uavhengig av hvor man plasserer fingrene. Da trenger man ikke se på skjermen for å gjøre disse tingene.

Det er ganske mange mulig kommandoer man kan utføre hvis man kan bruke fra 2-5 fingre i forskjellige bevegelser.


ladov

2 trykk er vesentlig mer trafikkfarlig enn ett siden du da må kikke og lete på skjermen etter hvor du skal trykke. Du fjerner oppmerksomheten fra veien vesentlig lenger. De gamle 'knappene' hadde fast plassering og kunne nås med et kjapt blikk(og fingrene i underkant av skjermen)

At noe annet samtidig har blitt bedre er hyggelig det men det drukner dessverre i det negative. For min egen del teller jeg *7* degraderinger i funksjonalitet. Bare en av disse 7 har blitt 'utliknet' av en forbedring, og der kun delvis siden kona er uenig i at automatisk rumpevarmer virker bra..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

filtvet

Til min store overraskelse fungerer stemmestyring ganske bra.

trykkertor

Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. desember 2021, klokken 07:52
Ikke det at jeg forsvarer å fjerne triptelleren fra hjemmeskjermen, men man trenger da ikke å se forbruket så ofte?
Jeg er en av (de få??) som elsker å konkurrere mot meg selv i å kjøre til lavt forbruk.
Da hadde jeg informasjonskortet om forbruk oppe hele tiden.
Nå blokkerer forbruker hele skjermen, slik at kart, media eller annet blir borte.
Og jeg må "lete" etter tallene i et stort ark fylt av data.

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på torsdag 30. desember 2021, klokken 16:39
Til min store overraskelse fungerer stemmestyring ganske bra.
Du for trøste deg med at det snart kommer en update som ødelegger ....
:);)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: ladov på torsdag 30. desember 2021, klokken 14:56
2 trykk er vesentlig mer trafikkfarlig enn ett siden du da må kikke og lete på skjermen etter hvor du skal trykke. Du fjerner oppmerksomheten fra veien vesentlig lenger.
Ser jo ikke ned på skjermen hele tiden. Sveipe opp trenger man ikke se for. Så kommer defrost ca midt på skjermen. Den er mye mere synlig enn den gamle defrost knappen var.

Hvis det er to trykk som ikke sitter i muskelminnet bør man se, trykke, se opp, se ned igjen og trykke.

Kjørte nettopp 7 mil i underkjølt regn, og defrost ble brukt flittig av og på. Null problem. Brukte og trip, og det er kun ett trykk, siden den husker vilken fane man var i sist. De andre fanenen brukes normalt ikke under kjøring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TøddiVedder

Det meste går seg til når blir vant til det.
Er det noe spesielt med varmepumpe-bilene som gjør at må bruke defroster hele tiden? Jeg har enda tilgode å bruke den, etter 50k på telleren.

Kim-

Har brukt den noen ganger, men helt uten dramatikk. Pleier å sette på resirk ved spyling av ruten og da kommer det dugg noen ganger.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA