Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

IX vinter egenskaper

Startet av Egil Fonn, fredag 24. desember 2021, klokken 08:38

« forrige - neste »

Egil Fonn

Oppretter en ny tråd der vinter egenskaper kan deles og diskuteres. Jeg har ikke testet IX ennå og har følgende spørsmål.
Hvordan oppleves xdrive på glatten? Er det sømløst som om bilen har konstant AWD eller oppleves spinn på  enkelt hjul eller aksel?
Hvordan oppleves friksjons bremser/ bremse effekt på glatte?
Effektivt klima system som varmer kupe /batteri raskt? Effekt på dette i kw?
Er det stor forskjell på vinterforbruk og sommerforbruk?  ( % økning.)
Er HV batteri isolert mot varme tap?
Kan forvarming av batteri før avreise eller før hurtiglading enkelt velges og kontrolleres?
Indikeres batteri temperatur i bilens instrumentering?
Oppleves vinduer og dører kranglete i kulde? (Vinduer fast frosne i pakning.) Opplevde dette på i3 som også har rammeløse side vinduer.
Ved kjøring i snøvær. Fokker bilens bakpart igjen slik at alt av baklys blir tildekt?
Holder frontruten seg tørr og isfri ved kjøring i snøvær? ( Ved inne klima i 20c auto.)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#1
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 24. desember 2021, klokken 08:38
Indikeres batteri temperatur i bilens instrumentering?

Oppleves vinduer og dører kranglete i kulde? (Vinduer fast frosne i pakning.)
Ingen visning av temperatur i grader. i3 hadde en systemmeny man kunne gå inn i for å lese av blant annet temperatur. Lurer på om det finnes noe tilsvarende ?

Bilen står nå rimete og nedsnødd i minus 14. Så jeg får testet dørene snart 😉
Men dørene er vel det jeg liker minst ved bilen. Lyden når du lukker den gir ingen premium assosiasjoner og bakdøren går helt ned til innerskjermen og virker som dårlig tettet mot sølesprut. Men har litt liten erfaring til å se om det er noen reelle problemer knyttet til dørene, eller mest følelsesmessig.

Kan ikke bidra ennå med de øvrige spørsmålene. Generelt så føles bilen fantastisk å kjøre, men det var jo EQC også.

john

Den har som andre nye BMW ARB technology (near-actuator wheel slip limitation). Noe greier som kom først i i3 facelift, men er utrolig bra kontroll på hjulspinn. Har en bratt liten kneik med sving på ut av oppførselen min.
Har prøvd bakkestart forlenges og baklengs og den bare ruller pent i gang. De fleste biler lar hjulet slippe merkbart før det bremses igjen, men ix er nesten sømløs.

tut

Synes kjøreegenskaper og varme fungerer utmerket. Etter erfaring med Tesla kan jeg si at rammeløse vinduer ikke er optimalt for norsk vinter, men man tilpasser seg :) Ikke problemer så langt på iX.

Etter en lengre tur i snø og sludd i går er det en svært irriterende sak jeg vil trekke frem.
Det popper opp varsel for tildekte sensorer bak hele tiden. Denne dekker hele skjermen og må lukkes hver gang. Jeg trenger ikke å få beskjed om dette 47 ganger på en to timers tur. Jeg har ikke til hensikt å gå ut for å fjerne snø. :)

Kan dette justeres i menyen?


Carboy

Får man skrudd av antispinn og esp på BMW iX? F eks hvis man vil ta en snurr og leke seg? Tradisjonelt har BMW alltid vært gode på dette, antispinn helt på, halvt på eller helt av.
Jeg kunne ikke finne noen knapp på mine to times-prøveturer av iX40 og iX50, men tipper den er inne i menyen et sted?
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Hallgrim86

Sitat fra: Carboy på fredag 24. desember 2021, klokken 13:44
Får man skrudd av antispinn og esp på BMW iX? F eks hvis man vil ta en snurr og leke seg? Tradisjonelt har BMW alltid vært gode på dette, antispinn helt på, halvt på eller helt av.
Jeg kunne ikke finne noen knapp på mine to times-prøveturer av iX40 og iX50, men tipper den er inne i menyen et sted?

Du kan slå av stabilitetssystemet ved å holde inne ESP-Knappen i noen sekunder. Velger du sport tillater den noe hjulspinn og lar deg sladde litt - men det er veldig "hit - men ikke lenger" effekt. Den tar bilen rolig inn om du prøver en skikkelig sladd.

Trykker du en gang kort på samme knapp vil du få Traction Mode og bilen vil hjelpe fremkommelighet ved å låse/bremse differensial.

For å få systemet helt 100% avslått kan du sette bilen i noe som heter roller-mode som egentlig er for når bilen skal gå på rullende landevei for testing.

Trond.m

Det er vel ingen fysisk ESP knapp på iX ?

john

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 09:25

Du kan slå av stabilitetssystemet ved å holde inne ESP-Knappen i noen sekunder. Velger du sport tillater den noe hjulspinn og lar deg sladde litt - men det er veldig "hit - men ikke lenger" effekt. Den tar bilen rolig inn om du prøver en skikkelig sladd.

Trykker du en gang kort på samme knapp vil du få Traction Mode og bilen vil hjelpe fremkommelighet ved å låse/bremse differensial.

For å få systemet helt 100% avslått kan du sette bilen i noe som heter roller-mode som egentlig er for når bilen skal gå på rullende landevei for testing.
Hvor finner jeg den knappen?

Hallgrim86

Sitat fra: Trond.m på mandag 27. desember 2021, klokken 10:32
Det er vel ingen fysisk ESP knapp på iX ?

Jeg tok utgangspunkt i at det var som det har vært de siste iDrive generasjonene, men det er tydelig at det er endret. Beklager, det var ikke aktuell informasjon.

Her er hvordan man setter den i offroadmodus:

Du kan ikke vise dette vedlegget.


Tony Rofstad

Sett bilen i sport modus, gå inn på sport innstillinger, kjøredynamikk sport..Der kan du deaktivere antispinn👍

Trond.m

#10
Må si at iX betjeningen med nesten totalt fravær av fysiske knapper ikke akkurat føles som noe framskritt. Men ellers er iX imponerende.

Tony Rofstad

Joda, må bare venne seg til det...er vi som blir gamle;)
Kid`n på 7 år er kjappere enn meg på og skjønne nye teknologi ;D

Egil Fonn

#12
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 24. desember 2021, klokken 08:38
Oppretter en ny tråd der vinter egenskaper kan deles og diskuteres. Jeg har ikke testet IX ennå og har følgende spørsmål.
Hvordan oppleves xdrive på glatten? Er det sømløst som om bilen har konstant AWD eller oppleves spinn på  enkelt hjul eller aksel?
Hvordan oppleves friksjons bremser/ bremse effekt på glatte?
Effektivt klima system som varmer kupe /batteri raskt? Effekt på dette i kw?
Er det stor forskjell på vinterforbruk og sommerforbruk?  ( % økning.)
Er HV batteri isolert mot varme tap?
Kan forvarming av batteri før avreise eller før hurtiglading enkelt velges og kontrolleres?
Indikeres batteri temperatur i bilens instrumentering?
Oppleves vinduer og dører kranglete i kulde? (Vinduer fast frosne i pakning.) Opplevde dette på i3 som også har rammeløse side vinduer.
Ved kjøring i snøvær. Fokker bilens bakpart igjen slik at alt av baklys blir tildekt?
Holder frontruten seg tørr og isfri ved kjøring i snøvær? ( Ved inne klima i 20c auto.)

Endte opp med å kjøpe meg en slik og kan svare meg selv etterhvert som jeg finner ut. Vinteren ikke kommet enda, men fikk testet en demobil i vinter.
- Xdrive virker sømløst som om bilen har konstant awd.
- Friksjons bremser virker svært effektiv.
- Effekt på klima anlegg virker ok. Men gjenstår å finne mer ut av dette når kulden setter inn.
- Forskjell på sommer/ vinter forbruk må testes mer ut, men en pekepinn er 10-15% høyere forbruk i kulde.
- Om HV batteriet er isolert har jeg ikke funnet ut av ennå.. Panser og kjøle/ varmerør i motorrom er ikke isolert.
- Forvarming av batteri før hurtiglading. Ja.
- Batteri temp vises ikke. Motor/stator temp kan vises i kjøre modus sport.
- Hvordan de rammeløse vinduene fungerer i vinterkulde i midt bruk må jeg teste mer ut.
- Bilens bakpart og baklys fokker igjen i snøvær ja. Men ytterste del av baklys holder seg avblåst.( se foto)
- Frontruten holder seg tørr og isfri det lille jeg har kjørt i snøvær. Dette må testes mer ut.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

#13
Ruter fryser i blant fast slik at de ikke går tilstrekkelig ned når døren åpnes. Spesielt bak ruten kan da legger seg utenpå gummilist når døren lukkes. Om dette skjer kan snø og vann drive inn i bilen. Trikset for å få ruten under pakningen når den er fastfrosset er å holde døren litt igjen å skyve inn toppen av ruten mens døren lukkes.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Parkerings brems i glatt bakke?
Prøvde finne ut i instruksjonsboken hvordan parkerings lås og parkerings brems fungerer. Fant ikke ut så mye der. Leitet kanskje på feil plass.. Men erfarer i praksis at om bilen parkeres flatt er det kun parkerings lås som aktiveres om en trykker stopp knapp og bilen går i P.
Parkeres bil i bratt bakke med samme metode som over kommer også parkerings brems automatisk på.
Trykker man på P knapp med bremse symbol kommer parkerings brems også på om bilen står flatt.
Denne låsen og de elektriske bremsene lager litt lyd når de aktiveres og for meg høres det ut til at både parkerings lås og parkerings brems kun aktiveres på bak aksel?
Regnet med det var Parkerings låsing eller brems på begge aksler men ble usikker på dette nå. Noen som har testet ut? Kjekt å vite før man parkerer bratt og glatt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA