Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade SuC

Startet av Lynet, torsdag 23. desember 2021, klokken 22:23

« forrige - neste »

Lynet

Ladet i går kveld og fikk bare 25-30kW effekt. Dette med 29 grader på 100-batteriet og 30%. Byttet lader uten at det hjalp.
Snakket med et par andre som også erfarte det samme.
Var ca 10 biler der, må man være alene for å få de 250kW som det står den skal yte? Og 10 biler blir bare 25kW på hver?
Har noen andre erfart noe annet?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

Hehe, nei, det er ikke 250kW delt på en haug med ladere, mange/alle skal kunne få maks fart på v3. Var nok en feil der.

sjokomelk

SuC v3 deler fortsatt effekt mellom 4 og 4 stolper, og ikke 2 og 2 som på v2. Og hver lader er ikke på 1MW, men på 400kW. Så hvis fordelingen er helt rettferdig vil man i teorien aldri kunne få mer enn 100kW hvis både A, B, C og D er i bruk samtidig.
Du kan ha vært uheldig og at tre andre stolper var i bruk på laderen din, og at alle disse trakk over 100kW hver seg, sånn at det bare var 25-30kW igjen til deg.

SuC v2 = 150kW / 2 stolper
SuC v3 = 400kW / 4 stolper
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Tesla hevder at det ikke skal gå an å treffe begrensningen på v3, så det høres veldig rart ut om det du skriver skulle stemme. Har tidligere sett alt mellom 575 og 1000 kW per fire, første gangen jeg har hørt så lavt som 400.

Uansett har han prøvd to staller med samme resultat. Da må to stykker ha dratt nær 200 kW hver, og det varer bare noen minutter med Tesla sin ladekurve. Og han må ha truffet samme supply..

Lynet

På første ladestolpe sto jeg 20min uten endring. Gikk vel faktisk ned fra 31kW til rundt 23kW!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

filtvet

Kona ladet på Alvdal og fikk max 50 kw. Var fullt der. Bilen var varm før lading.

geear

Sitat fra: Lynet på fredag 24. desember 2021, klokken 00:29
På første ladestolpe sto jeg 20min uten endring. Gikk vel faktisk ned fra 31kW til rundt 23kW!
Nettopp, her har det nok vært en teknisk svikt av noe slag. Du sier jo selv at flere opplevde det. Prøvde du å ringe veihjelp?

Sitat fra: filtvet på fredag 24. desember 2021, klokken 04:36
Kona ladet på Alvdal og fikk max 50 kw. Var fullt der. Bilen var varm før lading.
Er ikke Alvdal bare v2 (to kabler på hver stall) da? Der deler to og to staller på 150 kW.

Vegas

Opplevde tilsvarende på Fåvang 22.desember. Ankom med 8% SOC men fikk bare 30kw uansett stolpe.  En annen eldre Model S opplevde det samme og vi spekulerte i om det var fordi vi har gratis lading og strømmen er dyr :D. Etter hvert ble det klart at også folk med Model Y opplevde lav hastighet.  Fåvang er vel også helt ny og V3.
2015 P85D

sjokomelk

Sitat fra: geear på torsdag 23. desember 2021, klokken 23:39
Tesla hevder at det ikke skal gå an å treffe begrensningen på v3, så det høres veldig rart ut om det du skriver skulle stemme. Har tidligere sett alt mellom 575 og 1000 kW per fire, første gangen jeg har hørt så lavt som 400.

Uansett har han prøvd to staller med samme resultat. Da må to stykker ha dratt nær 200 kW hver, og det varer bare noen minutter med Tesla sin ladekurve. Og han må ha truffet samme supply..
Trafoene er dimensjonert for 100kW/stolpe. 20 stalls - 2MVA trafo. 16 stalls - 1,6MVA trafo.
Og typeskiltet sier også at laderen bare kan trekke 350kVA kontinuerlig fra strømnettet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lynet

Tror egentlig det blir forvirrende for menigheten å dra inn VA for ytelse på trafo. Fullstendig klar over at det er det korrekte men W er lettere for flesteparten å forstå. Viktigere å kunne forskjell på kWh og kW 😀
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jlan

#10
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 25. desember 2021, klokken 14:15
Og typeskiltet sier også at laderen bare kan trekke 350kVA kontinuerlig fra strømnettet.
Men hva betyr "DC Input - Input Power 575 kW "? Har de et bufferbatteri for ta toppene?

Edit, fant denne:
Sitat fra: https://teslatap.com/articles/supercharger-superguide/V3 Stall Limitations

The V3 Supercharger has a maximum grid power input of 350 kW and local battery storage input of 575 kW for a combined maximum input of 925 kW.  Assuming a 5% conversion loss, this means 878 kW is available to four stalls. Now that assumes the battery has not been depleted. There could be a heavily used situation where the battery has been depleted, and then only the AC input is available, for a 350 * 0.95 = 332 kW that is available for the four stalls.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sjokomelk

Ser du svarte deg selv, men ja, du må ha en fulladet Powerpack koblet til laderen for å kunne levere mer enn 350kW totalt. Og jeg tror ingen SuC v3 i Norge har dette enda.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lynet

Tar frem denne igjen. Er det noen som kan rapportere om normal effekt på SuC Lade?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA