Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har bestilt meg en Ariya - har du?

Startet av Løytnanten, onsdag 22. desember 2021, klokken 20:47

« forrige - neste »

Løytnanten

Da har jeg bestilt en Ariya Evolve 87 kwh e-4ORCE - altså 4x4 - i farge 2-tone White Pearl/Black med vinterhjul og tilhengerfeste.

Foreløpig leveringsmåned er satt til august, men mer eksakt om det er lovet i løpet av januar. Endelig, igjen en Nissan som blir bygget i Japan. Det bør bli veldig bra.

hELgenen



hELgenen

Jeg spør fordi bilen ble i utgangdpunktet priset ganske høyt sett opp mot alternativene.

Så spørsmålet er vel mer om man har begynt å gi noen rabatter som gjør bilen mer spiselig.

Og jeg oppfatter svaret som at det har vært gitt rabatter.

Levering er jo svært usikker også om jeg leser rett på nettet. USA og Japan skal få først og på forhandler sider i USA står det høst 2022,men også antydninger om at det kan bli senere....

Sånn sett burde det være gode rabatter å få ved å binde seg nå..noe må man vel gi med så stor usikkerhet mhp levering.

Det kan jo dukke opp nye,m konkurrenter her med levering før Nissan

Løytnanten

#4
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. desember 2021, klokken 22:59
Jeg spør fordi bilen ble i utgangdpunktet priset ganske høyt sett opp mot alternativene.

Så spørsmålet er vel mer om man har begynt å gi noen rabatter som gjør bilen mer spiselig.

Og jeg oppfatter svaret som at det har vært gitt rabatter.

Levering er jo svært usikker også om jeg leser rett på nettet. USA og Japan skal få først og på forhandler sider i USA står det høst 2022,men også antydninger om at det kan bli senere....

Sånn sett burde det være gode rabatter å få ved å binde seg nå..noe må man vel gi med så stor usikkerhet mhp levering.

Det kan jo dukke opp nye,m konkurrenter her med levering før Nissan

Enig i at hvis tidlig levering er en premiss så er ikke Ariya det rette valget. Har imidlertid godt håp om at Nissan skal levere bedre enn VW på infotainment og mer avansert understell/kraftoverføring. Føler at VAG famler og fortsatt vil famle en del på software-siden. Størrelsesmessig blir det hipp som happ for oss som ikke har det aller største bagasjebehovet.

Her fra testen elbil.no har gjort:

Det sistnevnte e-4ORCE, skal være det mest avanserte Nissan har utviklet til nå, og skal ifølge pressemeldingene ha videreutviklet systemet for momentfordeling fra superbilen GT-R det intelligente firehjulstrekksystemet fra offroaderen Patrol.

Vi kan tenke oss at Attesa e-TS-systemet fra Nissan GT-R har en finger med i spillet under regenerering. Det gjøres med bakhjulene for å unngå uønsket vektforskyvning i bilen, men man kompenserer for eventuell ubalanse i bilen ved å kontrollere nedbremsing separat på hvert hjul.
Sitat slutt.

Jeg føler vel også at ID.4 designmessig blir litt "konservativ" i forhold:


Løytnanten

Da ser det ut til at jeg er den eneste her på forumet som har bestilt denne flotte bilen. Det kunne vært interessant å høre hvilke motforestillinger dere som har valgt noenlunde tilsvarende modeller har.

Leveringstiden er selvfølgelig en grunn, men den er jo uviss for mange av konkurrentene også.

turfsurf

Sitat fra: Løytnanten på onsdag 29. desember 2021, klokken 19:00
Da ser det ut til at jeg er den eneste her på forumet som har bestilt denne flotte bilen. Det kunne vært interessant å høre hvilke motforestillinger dere som har valgt noenlunde tilsvarende modeller har.
Vel, for meg er den litt treg, har lite bagasjerom, kort rekkevidde og høyt forbruk. Og kan den trekke henger?

Software er ikke noe Nissan tradisjonelt er gode på, så da må de bevise noe først.

Ser ok ut da, veldig japansk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Løytnanten

Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. desember 2021, klokken 08:45
Sitat fra: Løytnanten på onsdag 29. desember 2021, klokken 19:00
Da ser det ut til at jeg er den eneste her på forumet som har bestilt denne flotte bilen. Det kunne vært interessant å høre hvilke motforestillinger dere som har valgt noenlunde tilsvarende modeller har.
Vel, for meg er den litt treg, har lite bagasjerom, kort rekkevidde og høyt forbruk. Og kan den trekke henger?

Software er ikke noe Nissan tradisjonelt er gode på, så da må de bevise noe først.

Ser ok ut da, veldig japansk.

Takker for svar turfsurf. Ja, jeg ser at det blir en håpløs diskusjon da alle selvfølgelig velger bil ut fra eget behov. For meg har valget stått mellom ID.4 GTX og Ariya og jeg har for sikkerhets skyld bestilt begge, så får vi se hvilken vi ender opp med. Det forundrer meg imidlertid litt at ID.4 er omfattet med så voldsom interesse og forhåndsbestillinger mens det er veldig stille og minimal interesse rundt Ariya som ser ut til å være en bil med minst de samme spesifikasjonene som ID.4.

Men dette vil trolig jevne seg ut når leveringene av Ariya kommer i gang forhåpentligvis en gang på ettersommeren.

turfsurf

Sitat fra: Løytnanten på torsdag 30. desember 2021, klokken 10:55
For meg har valget stått mellom ID.4 GTX og Ariya og jeg har for sikkerhets skyld bestilt begge, så får vi se hvilken vi ender opp med. Det forundrer meg imidlertid litt at ID.4 er omfattet med så voldsom interesse og forhåndsbestillinger mens det er veldig stille og minimal interesse rundt Ariya som ser ut til å være en bil med minst de samme spesifikasjonene som ID.4.
Tja, Ariya konkurrerer direkte på pris med MEB bilene, og i Norge er jo tyske biler vanligvis mere populære. Men ja, kommer bilen på veiene vil nok salget ta seg opp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Valgte ID.4 GTX foran denne. For det første var jeg relativt tidlig ute med GTX bestillingen - og Ariya så håpløst ut med levering. Og jeg tenkte som så at dersom Ariya kommer så sent så har det sikkert dukket opp flere nye, også ukjente,konkurrenter som kan levere før Ariya.  Anså det også som trolig at Ariya, når den leveres, allerede da kan være litt utdatert på flere områder. Dette sett opp mot en ganske stiv pris gitt det utstyrsnivået jeg ønsket - gjorde det enklere å velge bort denne bilen.

Nå vet jeg ikke om prisen på bilen er låst for prisstigninger - er den det - og vi får en større prisstigning som følge av inflasjon - vel da vil jo de som har bestilling nå komme greit ut av det.....

Jambo

For meg var det utstyrskombinasjoner, pris, design og leveringstid som gjorde at jeg gikk for ID4 GTX i stedet. Har fått bilen nå og er godt fornøyd.

Ariya ser veldig japansk ut i design, og noen misliker det veldig, så det spiller selvfølgelig inn på hvilken bil de velger. Selv om jeg foretrekker ID4, ser Ariya helt grei ut for meg, og jeg kunne kanskje vurdert den hvis den kunne blitt levert før ID4 GTX, men ville nok landet på Volkswagen likevel siden nærmeste VW-forhandler er i gåavstand fra boligen min, mens nærmeste Nissan-forhandler må man kjøre en time for å komme til.

Løytnanten

Jeg forstår at alle utenom meg på denne tråden er skeptiske til Ariya målt mot ID.4. Hva tenker dere om disse egenskapene hos Ariya i forhold til hva ID.4 GTX leverer på tilsvarende områder?

"Ved å variere dreiemomentet til hvert hjul, kan Nissan ARIYA reagere på skiftende situasjoner. I tillegg er det spennende. Tråkk på gasspedalen og føl dreiemomentet på opptil 600 Nm som driver deg umiddelbart fremover mens e-4ORCE gir deg fullt veigrep på alle fire hjulene."

"e-4ORCE gir deg fullstendig trygghet med firehjulsdrift: muligheten til å overføre all kraft fra front- til bakhjul sørger for presise kjøreegenskaper, mens uavhengig kontroll av dreiemomentet på hjulene hindrer over- eller understyring. Systemet styrer også bilens bevegelse når du bremser, noe som sikrer en jevn og stabil kjøreopplevelse."

Jeg er ingen spesialist på dette området, men ser vi ikke her et langt mer avansert drivverk/understell enn det ID.4 leverer?

Jambo

Jeg går ut fra at bilprodusentene bare snakker på hver sin måte om tilsvarende type teknologier, der funksjonen er lik i praksis. Hvilke teknologier som er best må det nok dyptgående tester til for å finne ut av. Volkswagen har også mye bra reklamesnakk, men jeg synes de forklarer det på en mer teknisk måte som jeg forstår bedre. Her er noen sitater fra lanseringen av ID4 GTX:

"Firehjulstrekket er basert på et intelligent kontrollsystem. Det kalkulerer kraftbalansen mellom de to elektromotorene basert på effektivitet, dynamikk og kjørestabilitet. I de fleste kjøresituasjoner vil bare den bakre motoren være aktiv. ASM-motoren foran aktiveres på noen få millisekunder når en sportslig kjørestil eller glatt underlag krever det."

"Med sportspakke (tilvalg) vil karosseriet senkes med 15 millimeter, og styringen blir progressiv. Det betyr en mer direkte styreutveksling ved økende styreutslag. Med «Sport +»-pakken vil ID.4 GTX også ha adaptive støtdempere (DCC). Dette øker den allerede store spennvidden mellom sport og komfort ytterligere. Bilens sentrale kontrollenhet, «Vehicle Dynamics Manager» (standard), kopler DCC sammen med den elektroniske differensialbremsen XDS for maksimal kjørepresisjon. Denne intelligente kraftreguleringen gir også maksimal fremkommelighet."

Hele teksten står her: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/verdenspremiere-for-nye-id4-gtx?publisherId=16054789&releaseId=17906546

turfsurf

Sitat fra: Løytnanten på lørdag 01. januar 2022, klokken 21:53
Jeg er ingen spesialist på dette området, men ser vi ikke her et langt mer avansert drivverk/understell enn det ID.4 leverer?
Nei. De beskriver vel hvordan de aller fleste elbiler med en motor foran og bak fungerer.

De lyver vel og litt, siden man ikke kan overføre all kraft foran eller bak. Man kan bare gjøre det motsatte, kutte all kraft foran eller bak.

Begrense moment på hvert enkelt hjul er heller ikke noe nytt, det gjøres med brems.

Så hva som er best avgjøres av hvor god software er og hvor god respons det er i systemene.

Skal man ha noe mere avansert må man ha flere motorer og gjerne sving på alle fire hjul.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

_OE_

Plassering av ladeluke er vel oxo ganske håpløs for de av oss som parkerer mot vegg til høyre i fellesgarasje med nabobilen 25cm unna ?

@FTS@


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA