Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bluelink feiler etter 7 dager - bug eller feature?

Startet av goggo, onsdag 22. desember 2021, klokken 10:52

« forrige - neste »

goggo


Har en 2020 modell, 38KWh.

Bilen har nå stått parkert ute på Gardermoen i 8 dager, og der skal den stå i 3 uker til.

Jeg har sjelden et reelt behov for å bruke Bluelink appen, bilen blir jo så fort varm at jeg gidder sjelden å forvarme den etc. 

Men etter siste SW oppdatering i høst så har jeg observert at bilen veldig ofte (mange ganger om dagen) blinker med den midtre blå lampa, altså lader opp 12 Volt batteriet. Min Hyundai forhandler sier at dette er en feature og ikke en bug, men jeg vet ikke helt om jeg tror på det...

Så nå som bilen er langtidsparkert ute om vinteren så tenkte jeg det kunne være greit å kople seg opp innimellom for å sjekke at ikke dette tapper hovedbatteriet.
Men da ser jeg altså at det er en ny feature?? som gjør at dette ikke er mulig.
Etter ca en uke settes nemlig Bluelink i en slags dvalemodus og det er ikke lengre mulig å kople til bilen for å sjekke batteristatus eller forvarme eller noen ting!!!


HVA F.... er det disse softwarefolka hos Hyundai driver med, har noen av de noen gang hatt en elbil sjøl mon tro??

Det forundrer meg mer og mer hvordan Hyundai/Kia kan lage så gode biler men samtidig ha verdens dårligste software folk!!

Noen andre som har meninger/erfaringer med denne nye "featuren"?

mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.




Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Moas

Det er ikke alle som har så god erfaring med «kvaliteten» på hyundai. Men akkurat når det gjelder software så tenker at dere som bruker bluelink bør spørre hyundai sentralt om råd her. Men ikke kast bort tiden på hyundai norge da de ikke bryr seg om kundesupport.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

goggo

Sitat fra: Moas på onsdag 22. desember 2021, klokken 11:03
Det er ikke alle som har så god erfaring med «kvaliteten» på hyundai. Men akkurat når det gjelder software så tenker at dere som bruker bluelink bør spørre hyundai sentralt om råd her. Men ikke kast bort tiden på hyundai norge da de ikke bryr seg om kundesupport.

Huff da, synd hvis du har dårlige erfaringer.

Jeg har selv eid 5 KIA biler og nå har jeg min første Hyundai som har gått 50000 km i disse dager.
Disse bilene har jeg kjøpt nye eller nesten nye hos forskjellige forhandlere i Norge, og en bil kjøpte jeg brukt i USA.

Min erfaring er at bilene har hatt få eller ingen feil, men forhandlernettverket både i Norge og USA har jeg hatt store problemer med. Har spesielt hatt problemer med at forhandlere/merkeverksteder tar overpriser for servicer og både i Norge og USA har jeg opplevd at merkeverksted  har utført unødvendige reparasjoner og tatt betalt for saker som skulle vært inkludert i prisen for service/garanti-arbeid.

En ting har jeg i alle fall lært meg  :)  Jeg tar aldri service på en Hyundai/Kia uten å ha skriftlig avtalt pris på forhånd...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Moas

#3
Som en merkeforhandler sa til meg i år; å få behandlet garantisaker med hyundai sentralt har blitt vanskeligere for hvert år. Det merkes når kvaliteten på bilene deres er svært ujevne. Og ja, hyundai har problemer på nye modeller, både el og hybrid, samtidig som hyundai sentralt har gitt strenge begrensinger i hvor mye tid/kost merkeforhandlerne for dekket til slike saker. Da risikerer eierne å få mer av regningen, f.eks. på servicer. De nyeste modellen krever nå 4-5000 kr per år bare for småting som software oppgraderinger for å beholde garantiene.

Forøvrig så har jeg inntrykk av at BOS har generelt mye høyere servicepriser enn hyundai forhandlere. Merkelig når koreabilene er så like teknisk.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

goggo

#4
Tilbake til trådens tittel igjen :)

Nå er jeg tilbake i Norge, bilen sto parkert ute på Gardermoen fra 14.desember til 13.januar.
Sjekket Yr noen ganger underveis, og det ser ut til at det var mellom 0 og minus 10 grader mesteparten av tida.

Bluelink "døde" altså etter ca en uke, og dette er visst en ny "feature" som skal være sånn ser det ut som.
Når jeg parkerte bilen hadde jeg 72% på hovedbatteriet, og når jeg kom tilbake var det 56%, så det er tydelig at det er noe som bruker strøm i 12V kretsen og så blir ladet opp igjen fra hovedbatteriet..
Men bilen startet uten problemer og 12 Volt batteriet viste OK status i Bluelink når denne da fungerte igjen etter at bilen hadde blitt startet.

Men vær OBS på at med de nye SW versjonene i bilen som kopler inn 12Volt batteriet for å lade det flere ganger i døgnet så har vi nå altså fått "vampire drain på 4% pr uke" på Ioniq.

Så jeg begriper ikke hvorfor Hyundai har valgt å deaktivere Bluelink etter en uke, det ser ut som de famler i blinde for å forsøke å finne ut av hvor denne vampire drain kommer fra.

Men altså: Ikke langtidsparker Ioniq med nyere SW uten å ha godt med strøm på hovedbatteriet.
Jeg har tidligere hatt 2 stk KIA Soul EV (gammel type - ikke e-Soul), og de brukte absolutt ingen ting av hovedbatteriet når bilene sto parkert i ukesvis på Gardermoen om vinteren så jeg ble overrasket når jeg så hvor mye "vampire drain" det er på Ioniq 2020.

Det er jo nesten som på en Tesla dette her :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA