Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Selvopretning styretøj

Startet av Orla Pedersen, onsdag 22. desember 2021, klokken 10:07

« forrige - neste »

Orla Pedersen

Vi købte brugt i3 (2017, 21000 km.) af forhandler denne sommer. Vi fornemmer at vi skal styre hele tiden når rattet er omkring midt-position, og det giver lidt urolig kørsel. Bilen selvopretter godt nok fra store styreudslag, men kommer aldrig helt til ligeud kørsel. Forhandlerens værksted har brugt tid på at undersøge sagen, og har søgt hjælp fra BMW værksted. Begge er i tvivl om hvorvidt at der er fejl i styretøjets mekanik, eller om der er tale om en lidt uheldig egenskab ved bilens design. Oplevelsen er den samme med sommerdæk henholdsvis vinterdæk. Bilen kører i Danmark.
Jeg vil gerne høre om andres erfaringer .
Mvh
Orla Pedersen

Orbit

Ta også en titt på tidligere tråder:
https://elbilforum.no/index.php?topic=49011.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=41634.0

Det nevnes der at det finnes en SW-oppdatering til bilen. Siste jeg har fått er I001-21-3-530 (dvs fra mars 2021).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orla Pedersen

Det skal siges at bilen ikke trækker hverken til højre eller venstre, den mangler blot selvopretning lige omkring midten. Rattet går let i hele sin bevægelse.

Oplevelsen er lidt ligesom gamle dages hækmotor biler, (boble, Skoda 120, mfl.), hvis nogen husker dem  ;)
Mvh
Orla Pedersen

1317142119

Jeg har akkurat samme opplevelse med min 94Ah LCI. Den retter seg selv frem til ca kl. 11 og 1 på rattet. Mellom der er det null selvoppretting.

En FWD blir litt urettferdig å sammenligne med, for når du gir gass med FWD vil hjulene gå rett frem. Men jeg mener oppriktig at BMW i3 ikke er god nok i forhold til andre RWD på dette.

Ferry

Jeg hadde dette problemet på min første i3. Etter litt om og men ble hele servoenheten byttet på garanti. Nå har jeg fått samme problem på den andre i3-en. Det er verre jo kaldere det er. Merker det knapt om sommeren. I 10 kuldegrader er den håpløs. Skal inn på verksted om litt, for andre gang. Første gangen merket de ikke noe galt. Antydet at det kunne være dekkene. Men nå har jeg prøvd med både sommerdekk og nye vinterdekk, ulikt dekktrykk etc. Samme problemet uansett. Har bedt verkstedet om å la bilen stå ute i kulda natta over før de tester.

1317142119

Sitat fra: Ferry på onsdag 22. desember 2021, klokken 23:03
Jeg hadde dette problemet på min første i3. Etter litt om og men ble hele servoenheten byttet på garanti. Nå har jeg fått samme problem på den andre i3-en. Det er verre jo kaldere det er. Merker det knapt om sommeren. I 10 kuldegrader er den håpløs. Skal inn på verksted om litt, for andre gang. Første gangen merket de ikke noe galt. Antydet at det kunne være dekkene. Men nå har jeg prøvd med både sommerdekk og nye vinterdekk, ulikt dekktrykk etc. Samme problemet uansett. Har bedt verkstedet om å la bilen stå ute i kulda natta over før de tester.
Har du problemer med at bremsene er steinharde på vinteren også? For det er også et vinterproblem på mon 94Ah. Tok den med til BMW for å høre, men de mente det var helt normalt.

Jeg er bare fører og ikke mekaniker, så vanskelig for meg å argumentere mot de såkalte ekspertene. Men så lot jeg et par kjente som har litt mer peiling på det mekaniske enn meg og som også driver med racing prøve bilen da den var kald. Lang historie kort: de ble nesten fornærmet på mine vegne og påstod BMW-mekanikeren burde finne seg noe annet å gjøre, dersom han mente det var normalt.

Ferry

Jeg har ikke tenkt spesielt over bremsene. Men når det nevnes, så har det nok vært et og annet tilfelle av at jeg må tråkke til skikkelig et par ganger før de tar bra. Jeg har vel tenkt at det er is eller fukt på skivene, og glemt hele greia. Generelt bruker jeg bremsene ytterst lite. Jeg kjører mykt i utgangspunktet, og da må i3-en kjøres som en villmann før bremsene brukes mye.

Jeg har også latt andre prøve bilen, men det er ikke alle som klarer å kjenne problemet. Jeg har tenkt tanken på å la noen som driver med racing teste den. Men jeg kjenner ingen. Må snart på PK. Vanligvis gjør jeg det hos Bilia, men vurderer denne gangene noen helt andre. Om jeg får underkjent styringa på PK, da må vel Bilia ta tak i problemet? Eller ender jeg opp med kjøreforbud, men må ta regninga selv?

Orla Pedersen

Så fik vi et par kolde dage i Nordjylland, -5 og koldere. Og det gør klart problemet værre, klart tungere at dreje, og endnu mindre selvopretning.
Det bliver en tur på værksted....
Mvh
Orla Pedersen

Ferry

Bra du fikk noen kuldegrader, så blir feilsøkingen enklere. Bilia har nå prøvd bilen min i 10-12 kalde, og jeg har fått ny time for å bytte styresnekke. Samme problem på 2 av 2 i3-er jeg har hatt. Lurer på hvor utbredt dette problemet egentlig er? Folk er høyst forskjellige når det gjelder å observere problemer med bil eller føre.

Klykken

Samme problem på vår fra 2014. Men driter i det så lenge bilen ikke er direkte farlig å kjøre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Skjønner deg godt, Klykken. Å fikse det nå, utenfor garanti, koster antagelig blod. Kanskje mer enn bilens verdi? Kan fort vekk bli litt spennende om du skal selge bilen. Du bør (MÅ!) opplyse om problemer med styring, ellers sitter du i saksa om ny eier klager. Og skulle det da vise seg at reparasjonen koster mer enn bilen, så er det bare å gratulere den nye eieren med gratis bil. Eventuelt må du gi bort bilen fra børjan. Jeg er ikke så sikker på om en bil med dette problemet går gjennom PK en kald vinterdag.
Jeg er i hvert fall glad problemet ble løst innenfor garantitiden på den første i3-en min. Krysser fingrene for at det går smooth denne gangen også.

PS: Når jeg søker etter tannstang for BMW i3, så ser det ikke ut til å være så fryktelig dyrt. Antagelig arbeidstimene som svir mest. Så forhåpentligvis litt mye dommedagsprofeti fra min side her.

Ansjosfilet

Trenger ikke si i fra om dette ved salg. I følge mekaniker hos Bmw forhandler i Oslo, som har kjørt en drøss med i3, er dette helt normal oppførsel på denne bilen. Bla på grunn av de smale hjulene.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Ferry

Hva skal BMW-mekanikeren ellers si? Innrømme feilen, slik at de må bytte på garanti? Hvorfor skulle smale hjul føre til at selvsentringen blir gradvis dårligere over tid? Nye biler er definitivt ikke slik. Jeg har kjøpt to, og prøvd enda flere. De prøvde seg med at det var dekka sin feil også. Men jeg har samme fenomen med tre ulike dekksett. På to forskjellige biler.
For de som opplever å ikke bli tatt på alvor vil jeg anbefale å gå til selgeren og be om å få prøvekjøre en ny i3. Det er mye lettere å kjenne problemet om man kjører to biler med kort mellomrom. Om det er forskjell på din bil og en ny, så kan man be om innbyttepris. Den bør bli ganske god på en bil uten feil. Eller kanskje motsatt; ikke ville kjøpe den nye bilen fordi styringa er helt annerledes enn den gamle. Og ifølge verkstedet er det den gamle brukte som er korrekt.
Det er egentlig helt hårreisende av BMW å ikke anerkjenne problemet. De selger oss kjøreglede, i form av kraft, respons, styrefølelse m.m. Men det gir ikke mye kjøreglede med en bil du må sloss med ut av svingene for at den skal rette opp hjula. Skulle hatt salige Niki Lauda til å prøve bilen. Ref. filmen Rush, der han sitter på i en bil og påpeker all verdens problemer. Vha. ræva.

Klykken

#13
Sitat fra: Ferry på mandag 03. januar 2022, klokken 18:33
Skjønner deg godt, Klykken. Å fikse det nå, utenfor garanti, koster antagelig blod. Kanskje mer enn bilens verdi? Kan fort vekk bli litt spennende om du skal selge bilen. Du bør (MÅ!) opplyse om problemer med styring, ellers sitter du i saksa om ny eier klager. Og skulle det da vise seg at reparasjonen koster mer enn bilen, så er det bare å gratulere den nye eieren med gratis bil. Eventuelt må du gi bort bilen fra børjan. Jeg er ikke så sikker på om en bil med dette problemet går gjennom PK en kald vinterdag.
Jeg er i hvert fall glad problemet ble løst innenfor garantitiden på den første i3-en min. Krysser fingrene for at det går smooth denne gangen også.

PS: Når jeg søker etter tannstang for BMW i3, så ser det ikke ut til å være så fryktelig dyrt. Antagelig arbeidstimene som svir mest. Så forhåpentligvis litt mye dommedagsprofeti fra min side her.

Skal på pkk i mars. Må bytte bremser og dempere rundt hele bilen tror jeg, men utover det er det fint lite. 👌

Skal ikke selge denne med det første. Det er jo en überbillig pendlerbil som jeg aldri kommer til å finne maken til.

Man er ellers pliktig til å si i fra om alle kjente feil og mangler ved salg, så hvis jeg noen gang selger denne og feilen fortsatt er der vil jeg selvsagt opplyse om det. Uansett "billigere" enn å ikke si noe 😄
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orla Pedersen

Lidt opfølgning.
Det blev til nye lejer i toppen af fjederbenene, og en sporing af styretøjet. De gamle lejer så brugte ud, men ikke mere end det.

Jeg er i tvivl om hvorvidt det er hele løsningen, men bilen føles dog helt anderledes retningstabil at køre, klar forbedring.

Men selvopretning er der stadig ikke meget af. Måske mere en designfejl.
Mvh
Orla Pedersen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA