Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hard kjerne av elbil-motstandere. Merkelig, det er en no-brainer å kjøpe elbil

Startet av Electric cars in Norway, mandag 05. juni 2023, klokken 16:07

« forrige - neste »

filtvet

Synes politikken er litt slik:

Jeg kjører min stille elbil som forurenser mindre mens store og små gutter raser rundt i sine Harley og italienske motorsykler og støyer fra 3 km unna.

hELgenen


ToWalkOrDrive

Eller....
...frem til nå har de sendt all plast til Tyskland for finsortering og gjenvinning. Nå skal all plast sendes til Østfold for finsortering (i 2025)....for så å fraktes til Europa for gjenvinning....det nye anlegget koster 600 millioner.

Så en brukt ødelagt plastpose fra Kristiansand som før ble sendt til Tyskland for finsortering og gjenvinning skal nå sendes opp E18 til Østfold for finsortering, før det blir sendt derfra til Tyskland for gjenvinning....frem og tilbake dobbelt så langt og vel så det.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/08/02/her-skal-karl-johan-ingvaldsen-sortere-innsamlet-plast-fra-hele-norge/

No va'du smart...xxvvlig smart....
Tesla Model Y                         2021-

filtvet


Ingeniøren

Apropos gjenvinning.

Det lå igjen en kassalapp i butikken som jeg trodde var min så den ble med hjem i mine poser. Når jeg kom hjem oppdaget jeg det og ble litt nysgjerrig da det sto NG Bedrift på betalingskort, mao Norsk Gjenvinning Bedrift. Det var ikke varer til en firmafest men varer til husholdning og totalsummen var drøye 1300 kr.

OK, er det dette en del av miljø/renovasjonsavgiftene jeg betaler gå til - en husholdning der jeg bor ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 04. august 2023, klokken 08:10Apropos gjenvinning.

Det lå igjen en kassalapp i butikken som jeg trodde var min så den ble med hjem i mine poser. Når jeg kom hjem oppdaget jeg det og ble litt nysgjerrig da det sto NG Bedrift på betalingskort, mao Norsk Gjenvinning Bedrift. Det var ikke varer til en firmafest men varer til husholdning og totalsummen var drøye 1300 kr.

OK, er det dette en del av miljø/renovasjonsavgiftene jeg betaler gå til - en husholdning der jeg bor ?

Hvis det kun sto NG Bedrift så står det for NorgesGruppen Bedrift, som tilbyr kredittkort til både privateide og offentlig eide bedrifter (Butikker hos Meny, Kiwi osv).
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. august 2023, klokken 09:42
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 04. august 2023, klokken 08:10Apropos gjenvinning.

Det lå igjen en kassalapp i butikken som jeg trodde var min så den ble med hjem i mine poser. Når jeg kom hjem oppdaget jeg det og ble litt nysgjerrig da det sto NG Bedrift på betalingskort, mao Norsk Gjenvinning Bedrift. Det var ikke varer til en firmafest men varer til husholdning og totalsummen var drøye 1300 kr.

OK, er det dette en del av miljø/renovasjonsavgiftene jeg betaler gå til - en husholdning der jeg bor ?

Hvis det kun sto NG Bedrift så står det for NorgesGruppen Bedrift, som tilbyr kredittkort til både privateide og offentlig eide bedrifter (Butikker hos Meny, Kiwi osv).

Ok, det var betryggende. Når jeg søkte på NG Bedrift var det Norsk Gjenvinning som kom opp - det er nok som du sier  :)

Beklager om jeg surret det til Norsk Gjenvinning, om noen derfra leser dette. Det var for øvrig ikke typisk kantine mat men husholdnings mat, det var derfor jeg stusset og tenkte hva f..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 04. august 2023, klokken 09:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. august 2023, klokken 09:42
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 04. august 2023, klokken 08:10Apropos gjenvinning.

Det lå igjen en kassalapp i butikken som jeg trodde var min så den ble med hjem i mine poser. Når jeg kom hjem oppdaget jeg det og ble litt nysgjerrig da det sto NG Bedrift på betalingskort, mao Norsk Gjenvinning Bedrift. Det var ikke varer til en firmafest men varer til husholdning og totalsummen var drøye 1300 kr.

OK, er det dette en del av miljø/renovasjonsavgiftene jeg betaler gå til - en husholdning der jeg bor ?

Hvis det kun sto NG Bedrift så står det for NorgesGruppen Bedrift, som tilbyr kredittkort til både privateide og offentlig eide bedrifter (Butikker hos Meny, Kiwi osv).

Ok, det var betryggende. Når jeg søkte på NG Bedrift var det Norsk Gjenvinning som kom opp - det er nok som du sier  :)
Husk og at endel bedrifter har delvis dekket lunch, dvs at man betaler litt per måned selv og resten av kostnaden tar bedriften. Så om det hadde vært Norsk Gvennvinning Bedrift, kunne det altså være at de handlet inn til kjøkkenet.

Det mener jeg er helt fair bruk av pengene, så det blir litt dumt å bare anta det aller verste når man mangler viktig info.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: filtvet på fredag 04. august 2023, klokken 07:22
Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. august 2023, klokken 14:18Politikk er jo å definere sin egen virkelighet...

Ta denne f.eks :

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sandra-borch-hevder-fugleinfluensaviruset-dor-i-kulda-_-vitenskapen-sier-det-motsatte-1.16501960

Og ennå har jeg ikke beveget meg inn på Trump og Putins virkeligeter.......



Ja visste vi det ikke. Alt er Trump sin feil.

Ikke alt - men han har jo sin egen virkelighet i likhet med en del andre.
Vi har nå f.eks fått en Forsknings- og høyere utdanningsminister som dagen før hun ble utnevnt faktisk
gikk ut i pressen og sa hun ikke trodde på forskere mhp. fugleinfluensa - slikt borger jo flott for fremtiden.
Det jo denne alternative virkeligheten politikere skaper som egentlig skaper problemene og utfordringene i samfunnet.


Egil S

Nå har jeg vært borte fra forumet et par dager, fordi jeg har hatt en umåtelig glede i å kjøre på min Italienske motorsykkel som man hører på 1km avstand, en glede det er vanskelig å beskrive forøvrig, men jeg går ut fra beboeren i Oltedal, Dirdal, Byrkjedal og Jæren generelt har satt umåtelig pris på å høre en fossilmotor i fri utfoldelse.

--

Towalkordrive: Jeg har også sett på denne grafen med strømforbruk med Norge på 2. plass, det er jo fordi vi bruker strøm til alt, ikke har vi gass for matlaging eller olje/gass for varming av husene våre, alt er elektrisk, da blir det sånn og det har vært Norges politikk for vårt relativt grønne samfunn.

Også enig i at denne kildesorteringen nok ikke er så gjennomtenkt, jeg ser en plastpose nå koster 4,25kr, så kanskje det er det de ekstra 1,25kr skal brukes til å dekke inn.

NRK hadde et program i 2021 om anlegget til IVAR på Forus, det som sorterte plast, viser seg at svært lite plast kan resirkuleres fordi de er av feil type eller blanding av plasttyper.
Så kommer det som fikk meg til å sperre opp øynene, begrepet "gjennvinning" er noe helt annet enn det jeg forbinder det med, husker ikke tallene eksakt, men noe slikt som 70% av all plast blir brent, "gjenvinningen" går ut på at man gjenvinner energi, ved å brenne plast og varme opp fjernvarme har man gjenvunnet plasten.
Man lærer noe nytt hver dag.

Anlegget på Forus brant forøvrig ned i 2022.

--

Vesten har høyt utslipp pr person, problemet er om alle skulle komme på samme nivå, derfor må vi i vesten investere i Sørøst-Asia, Afrika, Latin-Amerika og andre land med en høy befolkning som skal ut av fattigdom, her må vi prioritere bruke våre midler for å hindre en ukontrollert økning i utslipp, gjerne over våre egne utslippsreduksjoner.

--

Befolkningsvekst, denne pleier å regulere seg selv, ser man på personer i Norge født før 1950 var det vanlig med 4-6 barn i en familie, dette ble det gradvis mindre av fra 1950-1990 ettersom vi fikk bedre helse og vi beveget oss bort fra primærnæringer og inn i tertiærnæringer, samt at vi fikk en godt utviklet velferdsstat.
På slutten av 70-tallet var vel faktoren barn pr familie 1,7, denne har falt til 1,6 i dag, men uten innvandring, da innvandrere normalt får flere barn, hadde denne vært under 1,5.

Man forventer at befolkningen stagnerer når levekårene blir gode nok, levekårene er blitt mye bedre i mange U-land og mange lever lengre, men de har ikke en velferdsstat, slik at "sikkerheten" for mange er å ha mange barn som kan ta vare på en når man blir gammel. Derfor fortsetter befolkningsveksten i regioner som Afrika i eksplosiv fart.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA