Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sperreavgift

Startet av elhansen, onsdag 22. desember 2021, klokken 08:34

« forrige - neste »

elhansen

Ladet for første gang min Y på supercharger I går og ser det står noe om sperreavgift. Hva vil dette si? Jeg har satt grensen til 73% på lading. Vil superchargeren da stoppe på dette eller fortsette?

Ser at overgangen fra leafen er stor. Hvis jeg hurtigladet leafen rakk jeg fint en handling, lufte bikkja mm, mens det gikk i forteste laget med teslaen. (rakk kun hundelufting) Hadde topp på 180 en stund, så la seg flatt på 135 frem til 70% da den gikk ned til 83.

Så spørsmålet er sperreavgiften fra min satte grense eller på 100%

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: elhansen på onsdag 22. desember 2021, klokken 08:34
Ladet for første gang min Y på supercharger I går og ser det står noe om sperreavgift. Hva vil dette si? Jeg har satt grensen til 73% på lading. Vil superchargeren da stoppe på dette eller fortsette?

Ser at overgangen fra leafen er stor. Hvis jeg hurtigladet leafen rakk jeg fint en handling, lufte bikkja mm, mens det gikk i forteste laget med teslaen. (rakk kun hundelufting) Hadde topp på 180 en stund, så la seg flatt på 135 frem til 70% da den gikk ned til 83.

Så spørsmålet er sperreavgiften fra min satte grense eller på 100%
Her står det:
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging#:~:text=Hva%20er%20sperreavgifter%20(avgift%20dersom%20bilen%20er%20ladet%20opp%20og%2050%25%20eller%20mer%20av%20ladepunktene%20er%20i%20bruk)%3F
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: elhansen på onsdag 22. desember 2021, klokken 08:34
Ladet for første gang min Y på supercharger I går og ser det står noe om sperreavgift. Hva vil dette si? Jeg har satt grensen til 73% på lading. Vil superchargeren da stoppe på dette eller fortsette?

Ser at overgangen fra leafen er stor. Hvis jeg hurtigladet leafen rakk jeg fint en handling, lufte bikkja mm, mens det gikk i forteste laget med teslaen. (rakk kun hundelufting) Hadde topp på 180 en stund, så la seg flatt på 135 frem til 70% da den gikk ned til 83.

Så spørsmålet er sperreavgiften fra min satte grense eller på 100%
Sperreavgiften løper når bilen står tilkoblet uten å lade, altså avhenger det av ladegrensa di. Hvis jeg har behov for mer tid så drar jeg bare ladegrensa til 100%, tar evigheter de siste prosentene på noen få kW, så da har man god tid. Har gjort det mange ganger. Men, selvfølgelig ikke lad mer enn du trenger hvis det er mye trafikk på superchargeren, da er det bedre å flytte bilen.

Motorwatt

Ref. ovenstående:

Jeg hadde 40% på batteriet, og skulle være borte i 20 min. Hadde glemt å sette opp ladegrensen som stod til 50%  :P
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA