Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råttent batteri

Startet av Roy Aasen, onsdag 22. desember 2021, klokken 08:28

« forrige - neste »

Nuvolari

#15
Hvis man som privatperson selger en 8år gammel tesla (selges som den er) uten noen indikasjon på batteriproblemer. Mener man da at selger skal være ansvarlig for eventuelle fremtidige batteriproblemer? Det høres svært urimelig ut.

Edit: dersom bilen selges som den er, er selger (privatperson) kun ansvarlig for mangler selger kjenner til eller burde kjenne til. At et batteri plutselig mister 50% kapasitet i fremtiden er åpenbart ikke noe selger kan vite noe om.

Sitat: Kjøper må passe på at dersom selger har satt opp forslag til kontrakt og det står «selges som den er», eller «som den står». Godtar kjøper dette, står kjøper mye svakere dersom feil og mangler skulle dukke opp. Likevel har kjøper rettigheter etter kjøpsloven, spesielt hvis selger visste om manglene. Opplysningsplikten må overholdes.

Kilde: https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2250-salg-av-bruktbil-det-formelle
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

automat

Dette var salg fra en butikk, altså etter forbrukerkjøpsloven.

Så spekulerte jeg litt i hvorfor advokaten dro inn degenerering i en sak som for meg fremstår som en ren feil.

Det er forøvrig liten tvil om at tolkingen av lovverket har gått i retning av forbrukers gunst/selgers risiko de senere årene. Uten at jeg kan konkludere noe som helst i denne saken.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

#17
Hvis bilen er i "vesentlig dårligere stand" noe jeg anser er tilfelle her tatt i betraktning pris som er avtalt, så har man rett til å reklamere også om bilen er kjøpt fra en privatperson og også om den er solgt "som den er". Like det, eller ikke, men sånn er faktisk loven!

Og for å gjenta meg selv nok en gang; bilen er kjøpt av en forhandler!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Nuvolari

Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:21
Hvis bilen er i "vesentlig dårligere stand" noe jeg anser er tilfelle her tatt i betraktning pris som er avtalt, så har man rett til å reklamere også om bilen er kjøpt fra en privatperson og også om den er solgt "som den er". Like det, eller ikke, men sånn er faktisk loven!

Og for å gjenta meg selv nok en gang; bilen er kjøpt av en forhandler!

Er klar over at det i dette tilfellet gjelder kjøp av forhandler. Poenget mitt var å belyse at det er ulikt ved kjøp mellom privatpersoner.

Ved salg mellom privatpersoner MÅ selger kjenne til at det er noe galt med batteriet ved salgstidspunktet for at kjøper skal kunne reklamere i ettertid. Det er ikke nok å hevde at bilen var i dårligere stand enn man kunne forvente. Batteriet fungerte jo fint på salgstidspunktet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

automat

Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:21
Hvis bilen er i "vesentlig dårligere stand" noe jeg anser er tilfelle her tatt i betraktning pris som er avtalt, så har man rett til å reklamere også om bilen er kjøpt fra en privatperson og også om den er solgt "som den er". Like det, eller ikke, men sånn er faktisk loven!

Og for å gjenta meg selv nok en gang; bilen er kjøpt av en forhandler!
Her er det snakk om en bil som plutselig mister rekkevidde 3 mnd / 9000km etter kjøp. Er den da i «vesentlig dårligere stand», slik at selger må hefte for feilen? Hvor lenge etter salget hefter selger for plutselige feil som oppstår?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:31
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:21
Hvis bilen er i "vesentlig dårligere stand" noe jeg anser er tilfelle her tatt i betraktning pris som er avtalt, så har man rett til å reklamere også om bilen er kjøpt fra en privatperson og også om den er solgt "som den er". Like det, eller ikke, men sånn er faktisk loven!

Og for å gjenta meg selv nok en gang; bilen er kjøpt av en forhandler!

Er klar over at det i dette tilfellet gjelder kjøp av forhandler. Poenget mitt var å belyse at det er ulikt ved kjøp mellom privatpersoner.

Ved salg mellom privatpersoner MÅ selger kjenne til at det er noe galt med batteriet ved salgstidspunktet for at kjøper skal kunne reklamere i ettertid. Det er ikke nok å hevde at bilen var i dårligere stand enn man kunne forvente. Batteriet fungerte jo fint på salgstidspunktet.

Ja, og forhandleren heter Multicar og holder til i Drammen i følge oppslaget som det linkes til i første innlegg så akkurat den bakken kan vel snart legges død?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: automat på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:34
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:21
Hvis bilen er i "vesentlig dårligere stand" noe jeg anser er tilfelle her tatt i betraktning pris som er avtalt, så har man rett til å reklamere også om bilen er kjøpt fra en privatperson og også om den er solgt "som den er". Like det, eller ikke, men sånn er faktisk loven!

Og for å gjenta meg selv nok en gang; bilen er kjøpt av en forhandler!
Her er det snakk om en bil som plutselig mister rekkevidde 3 mnd / 9000km etter kjøp. Er den da i «vesentlig dårligere stand», slik at selger må hefte for feilen? Hvor lenge etter salget hefter selger for plutselige feil som oppstår?

Igjen, i følge oppslaget; Kjørelengde har gått fra 340 kilometer til 100 kilometer, og det for en bil kjøpt fra en profesjonell aktør/bilforhandler tre måneder etter kjøpet som var til 230.000, en betydelig sum etter min vurdering. Min vurdering er at dette danner grunnlag for erstatning eller heving, men trolig en sak som vil ende i rettssystemet for avklaring. Hadde jeg forfulgt dette rettslig? Ja, uten tvil!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 15:19
Sitat fra: automat på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:34

Her er det snakk om en bil som plutselig mister rekkevidde 3 mnd / 9000km etter kjøp. Er den da i «vesentlig dårligere stand», slik at selger må hefte for feilen? Hvor lenge etter salget hefter selger for plutselige feil som oppstår?

Igjen, i følge oppslaget; Kjørelengde har gått fra 340 kilometer til 100 kilometer, og det for en bil kjøpt fra en profesjonell aktør/bilforhandler tre måneder etter kjøpet som var til 230.000, en betydelig sum etter min vurdering. Min vurdering er at dette danner grunnlag for erstatning eller heving, men trolig en sak som vil ende i rettssystemet for avklaring. Hadde jeg forfulgt dette rettslig? Ja, uten tvil!

Men hva støtter du den vurderingen på? Jeg spør ikke fordi jeg mener du nødvendigvis tar feil. Men fordi jeg lurer på hvor langt man kan dra reklamasjonsretten. Dette er en bil som tross alt er over 8 år og 200.000km. Kjøper kan ikke forvente at det ikke kan skje batterifeil innen de neste 5 årene.

Når denne bilen ble solgt som ny, så kom den  fra en ny og ukjent produsent, som brukte mye ny og ukjent teknologi. Det vil derfor være betydelig usikkerhet og risiko knyttet opp mot levetid, særlig for de første årsmodellene. En risko kanskje ikke bruktmarkedet har tatt nok inn over seg. Her er det forskjell fra fossilbiler med kjent teknologi.

Hva mener du ville vært riktig pris  for å ikke være i «vesentlig dårligere stand enn forventet» slik at kjøper hadde tatt denne risikoen fremfor selger?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

En ting man må huske her er at det er importør som står for 5 og 8 års reklamasjon på ny bil og batteri, og ikke forhandler. Man får ikke ny 5 års reklamasjon ved å kjøpe bilen brukt fra en forhandler om den opprinnelige reklamasjon har gått ut. Og hvis 2 års reklamasjon skal gjelde må feilen ha vært der når bilen ble solgt og her virker det som det har kommet en stund etter dette. Vanskelig sak...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

automat

Man har reklamasjonsrett uansett. 2 år etter kjøpsloven (privatkjøp) , 5 år etter forbrukerkjøpsloven (forhandlerkjøp). Men det betyr ikke at en gammel bil skal ha nybilstandard. Det vil jo alltid være en vurdering om hva som er slitasje og feil som kan oppstå på en bil med gitt alder/kjørelengde.

8 år er batterigarantien, og har ingen ting med reklamasjon å gjøre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på torsdag 23. desember 2021, klokken 16:02
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 15:19
Sitat fra: automat på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:34

Her er det snakk om en bil som plutselig mister rekkevidde 3 mnd / 9000km etter kjøp. Er den da i «vesentlig dårligere stand», slik at selger må hefte for feilen? Hvor lenge etter salget hefter selger for plutselige feil som oppstår?

Igjen, i følge oppslaget; Kjørelengde har gått fra 340 kilometer til 100 kilometer, og det for en bil kjøpt fra en profesjonell aktør/bilforhandler tre måneder etter kjøpet som var til 230.000, en betydelig sum etter min vurdering. Min vurdering er at dette danner grunnlag for erstatning eller heving, men trolig en sak som vil ende i rettssystemet for avklaring. Hadde jeg forfulgt dette rettslig? Ja, uten tvil!

Men hva støtter du den vurderingen på? Jeg spør ikke fordi jeg mener du nødvendigvis tar feil. Men fordi jeg lurer på hvor langt man kan dra reklamasjonsretten. Dette er en bil som tross alt er over 8 år og 200.000km. Kjøper kan ikke forvente at det ikke kan skje batterifeil innen de neste 5 årene.

Når denne bilen ble solgt som ny, så kom den  fra en ny og ukjent produsent, som brukte mye ny og ukjent teknologi. Det vil derfor være betydelig usikkerhet og risiko knyttet opp mot levetid, særlig for de første årsmodellene. En risko kanskje ikke bruktmarkedet har tatt nok inn over seg. Her er det forskjell fra fossilbiler med kjent teknologi.

Hva mener du ville vært riktig pris  for å ikke være i «vesentlig dårligere stand enn forventet» slik at kjøper hadde tatt denne risikoen fremfor selger?

Jeg støtter det jeg skriver på hva advokater skriver/sier om dette, og faktisk var deler av hva jeg skrev ovenfor et direkte sitat fra en av disse.

Hva angår i "vesentlig dårligere" angår så vil det være gjenstand for "diskusjon" og hvert enkelt tilfelle må sees for seg.

Kjøpte for to år siden en brukt båt, tre år gammel, og salget ble gjort av en profesjonell aktør på vegne av en privatperson. Siden salgsannonsen IKKE stipulerte "solgt som den er" og selger aksepterte mitt bud etter at båten ble besiktiget på land (bud og aksept forelå skriftlig) så hefter BÅDE selger og formidler i henhold til Forbrukerkjøpsloven og det gjelder en reklamasjon på fem år selv om det er en brukt båt! Jeg fikk her bistand fra en anerkjent advokat som jeg kjenner, og det er liten tvil om at hverken selger eller den profesjonelle formidler helt har skjønt og er klar over hvilket ansvar de (etter loven!) har tatt på seg.

SÅ spørsmålet er ikke hva vi enkeltvis, eller kollektivt, måtte mene om saken, men hva som faktisk gjelder mht loven og hva den innebærer av ansvar.

I mitt konkrete tilfelle, båtkjøpet, så har jeg reklamasjonsrett overfor opprinnelig selger (forhandler) i fem år fra opprinnelig kjøpsdato og i fem år fra min selger/formidler i fem år fra min kjøpsdato. Svært mange er ikke klar over hvordan loven fungerer hvilket gjør at som selger av en gjenstand bør det gjøres privat, ikke via en profesjonell formidler, og kjøp bør gjøres fra/gjennom en formidler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 17:46

Jeg støtter det jeg skriver på hva advokater skriver/sier om dette, og faktisk var deler av hva jeg skrev ovenfor et direkte sitat fra en av disse.

Hva angår i "vesentlig dårligere" angår så vil det være gjenstand for "diskusjon" og hvert enkelt tilfelle må sees for seg.


Det prinsippielle er vi nok ikke uenige i. Men i det var vurdringen i dette tilfelle jeg lurte på. Når går et batterihavari fra å være reklamasjonssak til å bli en hendelse man som kjøper må risikere kan skje?

Og hva kan man som selger gjøre for å unngå å få et slikt reklamasjonskrav mot seg?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på torsdag 23. desember 2021, klokken 19:11
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 17:46

Jeg støtter det jeg skriver på hva advokater skriver/sier om dette, og faktisk var deler av hva jeg skrev ovenfor et direkte sitat fra en av disse.

Hva angår i "vesentlig dårligere" angår så vil det være gjenstand for "diskusjon" og hvert enkelt tilfelle må sees for seg.


Det prinsippielle er vi nok ikke uenige i. Men i det var vurdringen i dette tilfelle jeg lurte på. Når går et batterihavari fra å være reklamasjonssak til å bli en hendelse man som kjøper må risikere kan skje?

Og hva kan man som selger gjøre for å unngå å få et slikt reklamasjonskrav mot seg?

Det første du spør om vil jeg tro at også de lærde vil kunne strides om, men pris for varen er nok sentral vil jeg tro.

Mht til ditt andre spørsmål så vil jeg nesten si; be en aftebønn!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Skal være snakk om ganske stor sum og klare brudd om en skal vinne i retten ihvertfall. Og det lønner seg stort sett ikke å ta det til retten for kjøper. De få sakene du ser i media er unntakene. Det er ikke selgers jobb å være mer batteriekspert enn tesla.

Klart - spør du en advokat er det alltid lett - de vil jo selge.

Ingeniøren

Sitat fra: filtvet på fredag 24. desember 2021, klokken 03:02
Skal være snakk om ganske stor sum og klare brudd om en skal vinne i retten ihvertfall. Og det lønner seg stort sett ikke å ta det til retten for kjøper. De få sakene du ser i media er unntakene. Det er ikke selgers jobb å være mer batteriekspert enn tesla.

Klart - spør du en advokat er det alltid lett - de vil jo selge.
:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA