Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OBD scanner?

Startet av Bigdrago, tirsdag 21. desember 2021, klokken 23:08

« forrige - neste »

Bigdrago

Noen som kan anbefale en bra OBD scanner til bilen som lar oss konfigurere innstillinger? Ønsker å få programmert at baklysene skal være på hele tiden. Med tiden så vil det vel være mulig å la CF være på full lysstyrke og.
Ser at det finnes så mye forskjellig på markedet.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Truls Antonsen

OBDeleven fungerer, den støtter SDF-opplåsing også, som visstnok trengs for enkelte oppgaver...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


unik42

Det ligger OBDEleven apper mot ID4 med akkurat den funksjonen.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Bigdrago

obdeleven ser bra ut. Er det bare å kjøpe den billigste samt laste ned appen?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Bigdrago

Noen som vet om forhandler kan fikse slik at baklysene alltid er på? Merkelig at de skal være avslått med drl lys.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

PF

#5
Sitat fra: Bigdrago på fredag 21. januar 2022, klokken 12:33
Noen som vet om forhandler kan fikse slik at baklysene alltid er på? Merkelig at de skal være avslått med drl lys.

Egentlig ikke, forskning har visst vist at det er tryggest slik. Det vil si at bilen foran deg ser du, og hjernen reagerer fortere på større endringer. Derfor baklys av så lenge det er lyst nok til å kjøre på drl, forfra er det der imot bevist at lys gjør deg mer synlig for fotgjengere og biler som kommer i mot en del tidligere.

Edit: vet jeg har lest dette et sted, men fant ikke igjen. Ser mye påstander mot at det var for å spare strøm, men det ble motbevist i den artikkelen jeg leste engang i tiden. Ble jammen meg litt usikker nå

sjokomelk

Det er en kombinasjon. Både for økt synlighet bakfra, siden forskjell fra svart lykt til bremselys er større enn den fra parklys til bremselys. Og også for å spare drivstoff. Det ville gått med noen millioner liter ekstra bensin i Europa hvis dynamoen i alle biler måtte generere ekstra elektrisitet til alt av parklys på bilene, og ikke bare for 2x21W til DRL foran.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Bigdrago

Det er jo LEDlys. Sparer vel 5m maks ila et år.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

J@x

Er det noen som har testet ut de 2 appene i obdeleven som lar deg sette lane assist til f.eks siste valgte status og den som aktiverer menyen for sentrallåsinnstillinger?
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

biggern

Fungerer perfekt. Gjorde det via Long Coding.  5 flashes blinklys via Adaption. En må studere å tolke  selv. Ikke alt fungere på obd11, som å få aut. senking av Høyre speil ved revers. Det savner jeg veldig.

VoltWay

Automatisk senking har visst bilen kun om du har elektrisk justerbart førersete av en eller annen grunn.

biggern

Sitat fra: VoltWay på søndag 13. mars 2022, klokken 08:29
Automatisk senking har visst bilen kun om du har elektrisk justerbart førersete av en eller annen grunn.

Mulig, men det har jeg.
Og det antar jeg OBD11 gutta best kjenner til, uavhengig av om det er en Enyaq eller ID4 (som jeg har).
Dog har jeg aldri sett noen input på forumer, om at noen har klart "aut. senking" av H. speil i revers (uten å måtte vri dør bryteren til R).

Bigdrago

Flere som har fått lekt seg med obd på enyaqen sin?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

VoltWay

Kan du endre standard kjøremodus ved oppstart til Individuell? Det irriterer litt at jeg må utføre flere operasjoner for hver gang bilen startes, så jeg vurderer å kode vekk Lane Assist og ev. kjøremodus om mulig.

igniztion

Sitat fra: VoltWay på mandag 31. oktober 2022, klokken 10:24
Kan du endre standard kjøremodus ved oppstart til Individuell? Det irriterer litt at jeg må utføre flere operasjoner for hver gang bilen startes, så jeg vurderer å kode vekk Lane Assist og ev. kjøremodus om mulig.

Usikker på odbeleven, men på ID forblir kjøremodus i individuell eller hva enn du hadde som valg sist, bortsett fra innstillingen for drivlinje. Den settes alltid tilbake til comfort pga et eller annet EU-krav som jeg mistenker henger igjen fra fossilbiler.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA