Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjeeeelp, jeg begynner å like Skoda. Men har 10 spørsmål.

Startet av tepe2, søndag 30. oktober 2022, klokken 07:27

« forrige - neste »

Onkel Tom

Sitat fra: Bilskallen på onsdag 02. november 2022, klokken 12:37
Angående lyd så har jeg nå testet Enyaq både med og uten Canton, samt Bass Brothers løsning.
Standardanlegget er ok, Canton er ikke den oppgraderingen man skulle tro, og er mer Kodiaq enn Superb hvis man kjenner disse modellenes Canton. Disse to bilene sammenlignet jeg side om side.
Bass Brothers gir sykt bra bass, men selve lydkvaliteten på diskant og mellomtone er knapt forbedret.

Jeg kommer til å bytte ut høyttalerne i dørene med noe fra Pioneer, og evt oppgradere forsterker, før jeg hiver inn mer bass.

:+1:
2022  ŠKODA Enyaq iV 80X  (SUV)   -   Race Blue Metallic
Bestilt:  23. oktober 2020   -   Levert:  17. august 2022

VoltWay

Jeg forstår ikke helt begeistringen for Bass Brothers-pakken. Det største tilskuddet er en subwoofer, men er dunk dunk det som har høyest prioritet? Med de originale elementene blir det ikke mye godlyd uansett. I tilllegg okkuperer den rommet under bagasjeromsmatta. Kanskje noen synest det låter bedre fordi bassen overdøver mer av lyden fra resten av anlegget.

Vet ikke hvor mye arbeid det er å skifte ut frontelementene i bilen, men jeg ville mye heller brukt pengene på det pluss en forsterker enn en subwoofer. Da kunne du virkelig fått en merkbar forskjell i lydkvaliteten. Trenger ikke koste så alt for mye heller.

Lyden i standardanlegget fungerer greit nok. På langtur bruker jeg heller AirPods.

Bigdrago

Originalhøyttalerne er gode.
Bass brother pakka: Kombinasjonen egen forsterker til originalhøyttalerne og subwoofer med egen høyttaler er svært bra! Har pakken med én subwoofer og er meget fornøyd.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Bilskallen

I firmabilen har jeg B&O og en del høyttalere. Det er en merkbar forskjell fra standardanlegget i Enyaqen, MEN for folk flest tror jeg Enyaq sitt standardoppsett vil funke helt fint. Ville nok anbefalt å oppgradere elementene også dersom basspakke vurderes og/eller man liker litt høy lyd. Jeg syntes ikke det skulle altfor mye til av volum før lydgjengivelsen ble dårlig. Men til normalt bruk: helt fint.

Har god erfaring med å bytte ut originale høyttalerelementer i dører og dashboard så jeg kommer nok til å prøve dette først dersom jeg skal kjøre Enyaqen mye og vil oppgradere lyden.

Egil S

Sitat fra: Bilskallen på torsdag 03. november 2022, klokken 08:57
I firmabilen har jeg B&O og en del høyttalere. Det er en merkbar forskjell fra standardanlegget i Enyaqen, MEN for folk flest tror jeg Enyaq sitt standardoppsett vil funke helt fint. Ville nok anbefalt å oppgradere elementene også dersom basspakke vurderes og/eller man liker litt høy lyd. Jeg syntes ikke det skulle altfor mye til av volum før lydgjengivelsen ble dårlig. Men til normalt bruk: helt fint.

Har god erfaring med å bytte ut originale høyttalerelementer i dører og dashboard så jeg kommer nok til å prøve dette først dersom jeg skal kjøre Enyaqen mye og vil oppgradere lyden.

Jeg hadde BO i 5-serien min, det var veldig bra lyd, men ikke så mye trykk/bass, fokuset var nok på pen lyd, men dette var vel et tilvalg til 40-50.000kr på den bilen.
HK er det litt mer trykk i.

Jeg er nok enig med deg, dersom Canton anlegget ikke bedrer seg etter at det er spilt inn så får jeg se om ikke det går å bytte ut høytalerne med noen av høyere kvalitet og oppgradere forsterker.

Trodde egentlig slikt var noe som hørte til -90 og tidlig 2000 talls biler, på de bilene jeg har hatt som var nyere enn 2006 modell har originalanlegget vært godt nok.
Er vel rundt 15 år siden jeg kjørte rundt med subwoofere i bagasjerommet på bruksbilen :)
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Vurderer en elbil

Sitat fra: VoltWay på onsdag 02. november 2022, klokken 20:18
Jeg forstår ikke helt begeistringen for Bass Brothers-pakken. Det største tilskuddet er en subwoofer, men er dunk dunk det som har høyest prioritet?
Nei, absolutt ikke.

Det blir på ingen måte "russebusslyd".
Det høres ikke ut som om du har hørt dette i det hele tatt.

Det er med en meget god forsterker også, og det visste du nok ikke.

SitatMed de originale elementene blir det ikke mye godlyd uansett.
Jo.
Elementene som allerede sitter i Enyaq er mer enn gode nok, men det anlegget som er originalt har ikke evne til å drive dette godt nok.

SitatI tilllegg okkuperer den rommet under bagasjeromsmatta.
Ja... Det kan hende at det er negativt for noen. Her er det selvsagt snakk om prioriteringer. Cantonanlegget i Enyaq bruker også dette rommet, selv om det er noe plass igjen da de ikke bruker hele.

SitatVet ikke hvor mye arbeid det er å skifte ut frontelementene i bilen, men jeg ville mye heller brukt pengene på det pluss en forsterker enn en subwoofer. Da kunne du virkelig fått en merkbar forskjell i lydkvaliteten. Trenger ikke koste så alt for mye heller.
Koster enda mindre å ikke bytte elementene som du ikke trenger å bytte, men bare bruke penger på forsterker.

SitatPå langtur bruker jeg heller AirPods.
Ja.... ok.... Da skjønner vi jo at du ikke har krav til god lyd...
Fossilbil

Vurderer en elbil

Sitat fra: Bilskallen på torsdag 03. november 2022, klokken 08:57Ville nok anbefalt å oppgradere elementene også dersom basspakke vurderes og/eller man liker litt høy lyd. Jeg syntes ikke det skulle altfor mye til av volum før lydgjengivelsen ble dårlig.
Jeg skjønte ikke helt om du har prøvd høy lyd med BB-pakken i Enyaq, eller ikke.

Jeg har hørt det, og det er ikke nødvendig å bytte ut elementene som sitter i bilen. De er gode nok for den forsterkeren som kommer med BB. Men de kommer dessverre ikke til sin rett med det elendige originalanlegget.

Hver sin smak, da...
Fossilbil

Bilskallen

Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 03. november 2022, klokken 21:05
Sitat fra: Bilskallen på torsdag 03. november 2022, klokken 08:57Ville nok anbefalt å oppgradere elementene også dersom basspakke vurderes og/eller man liker litt høy lyd. Jeg syntes ikke det skulle altfor mye til av volum før lydgjengivelsen ble dårlig.
Jeg skjønte ikke helt om du har prøvd høy lyd med BB-pakken i Enyaq, eller ikke.

Jeg har hørt det, og det er ikke nødvendig å bytte ut elementene som sitter i bilen. De er gode nok for den forsterkeren som kommer med BB. Men de kommer dessverre ikke til sin rett med det elendige originalanlegget.

Hver sin smak, da...

Hver sin smak. Det beste er nok å prøve selv. Litt avhengig av hva man skal høre på så er det sikkert for noen nok å bare koble til en 10" aktiv subwoofer fordi mer bass = bedre lyd.
Jeg har nok blitt litt bortskjemt og dersom jeg først skal oppgradere lyden så går jeg nok for kvalitet før jeg går for mer bass. Med noen riktig gode elementer i dørene er det ikke alltid nødvendig å supplere med sub hvis man ikke skal høre på Eurodance eller tekno på fullt volum (men det hjelper).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA