Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levere Strøm?

Startet av GHS, tirsdag 21. desember 2021, klokken 22:22

« forrige - neste »

GHS

Hei.
Har hørt at noen modeller av nyere EL biler muligens kan "levere" straum tilbake til huset når den står påkoplet i garasjen eller carporten, på tider av døgnet der forbruket er stort.
Er dette noe som finnes eller har eg blitt lurt?
Om så er, kan dett gjøres på ID 4 GTX?

turfsurf

Ioniq 5 og Kia EV6 har 3,6kW uttak. Leaf har vel V2G via chademo.

Id.4 har ikke dette så vidt jeg vet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Noen tyske bilblader skriver om at det skal komme med en oppdatering. Tror ikke det kommer med 3.0 men muligens senere. Obs ikke bekreftet, kan kreve hw-endringer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Ioniq 5 og Kia EV6 har V2L og V2V (schuco-støtte via adapter og uttak i baksetet, altså rett til forbruker., og kan gi ladestrøm til andre kjøretøy) Kan sikkert koble på en varmovn eller en laptop og litt lys, men intet som sender via sikringskapet. Tror faktisk Leaf og e-NV200 også har schuko-kontakt i bilen, og du kan få det med Skoda Enyaq. Men de tre siste har vel mye lavere strømstyrke enn hva koreanerne leverer.

Dette (V2H og/eller V2G) kan forsåvit noen ChaDeMo-baserte biler, som Leaf, men det er vel ingen, så vidt jeg kjenner til, som leverer HW for å koble dette til hjemmet i Norge. Det er noen forsøk med å bruke Leaf og E-NV200 til lastbalanseringsanlegg, men ikke støtte til å bruke som "Powerwall" til huset ditt i tilfelle strømutfall.

Tesla kan kobles opp mot lader som er koblet til Teslas Powerwall, men usikker på om det gir støtte for å hente strøm fra bilen, da Tesla foreløpig ikke støtter V2G. Er uansett ikke sikker på om det selges Powerwalls i Norge.

Flere av Pickupene som kommer, vil og levere V2L. Både Rivian og Ford F-150 Lightning har dette. Seres kommer med dette, og også MG Marvel R vil få dette. Skal se dette kommer til stadig flere biler nå, så det blir vel raskt standardutstyr eller på premium-utgavene ihvertfall.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Zubzero

Er det å levere strøm tilbake til huset egentlig ønskelig mtp. slitasje/ekstra ladesykluser på batteriet?

RJK

Sitat fra: Zubzero på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:27
Er det å levere strøm tilbake til huset egentlig ønskelig mtp. slitasje/ekstra ladesykluser på batteriet?
Spørs hvor mye slitasje du mener dette faktisk har på batteriet. Og så må man gjerne se kosten på den slitasjen opp mot kosten med å la være. Mest sannsynlig vil du neppe oppleve noe problemer, om det kun er på de kaldeste dagene man gjør dette.

Den mekaniske slitasjen er jo så godt som ikke-eksisterende, så det er jo eventuelt hvordan det påvirker ladesykluser og oppbygging av materiale på katode/anode. Her snakker vi jo tilsvarende saktelading/utlading, og så lenge du begrenser det til f.eks. omrodet 40-60 eller 30-70 % av SoC, så tror jeg forringelsen på pakkene so er 50+ kWh er minimal.

Har man plass og råd, ville kanskje det å skaffe seg et vrak av en Leaf, enten man bruker bilen slik den står eller plukker ut pakken og ChaDeMo stikket med nødvendige ledninger og annen viktig HW, fort kan lønne seg. Men det kommer selvsagt an på prisen og pris på en tilsvarende "powerwall", for samme størrelse batteripakke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

igniztion

Sitat fra: daktari på tirsdag 21. desember 2021, klokken 23:27
Noen tyske bilblader skriver om at det skal komme med en oppdatering. Tror ikke det kommer med 3.0 men muligens senere. Obs ikke bekreftet, kan kreve hw-endringer.

Med forbehold om litt laber tyskforståelse, mener jeg dette kun gjelder biler som er produsert f.o.m uke 51 2021. Disse kommer også med v3.0 software fra fabrikk.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

02jan

Får håpe VW forstår potensiale med V2G/V2L , en av årsakene til at jeg bestilte enyaq var 220v uttak, som desverre viser seg å kun levere max 150 watt.

* cybetruck reserverte jeg bl.a grunnet forventet V2G løsning og sette opp eget solcelle system hjemme og bruke kjærra som powerbank.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Krokstein

Vil "vanlige" veggladere fungere slik at strøm kan gå tilbake igjen, eller må man vente på at produsentene kommer opp med nye modeller som takler dette?
Lurer også litt på om dere tenker det vil være mulig å koble til et vanlig støpsel via et adapter slik at man kan koble til noen enkle appliancer om man raster langs veien
ID.4 GTX

RJK

Sitat fra: Krokstein på fredag 24. desember 2021, klokken 23:26
Vil "vanlige" veggladere fungere slik at strøm kan gå tilbake igjen, eller må man vente på at produsentene kommer opp med nye modeller som takler dette?
Lurer også litt på om dere tenker det vil være mulig å koble til et vanlig støpsel via et adapter slik at man kan koble til noen enkle appliancer om man raster langs veien
Forvent at du må ha ny ladeboks om du skal ha støtte for V2G/V2H, i tillegg til bakenforliggende HW mellom ladeboks, sikringsskapet og inntaket/trafo.

Biler med støtte for V2L gir 230V-uttak som du kan koble "appliances"/forbrukere direkte til. Har ikke bilen slikt, må man i tilfelle koble på en spenningsomformer/vekselretter som kan gjøre 12V om til 230V. Slike selges hos de fleste bilrekvisitabutikker, Biltema, Clasohlsson og Jula, og sikkert flere.

Denne f.eks. støtter opp til 1 kW.

https://www.clasohlson.com/no/Spenningsomformer-vekselretter-1000-W/p/32-8562
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Locci

VW har nevnt at de kommer ut med en ny veggboks som skal ta seg om konvertering fra DC til AC.
Men det er ikke nevnt noe utdypende om hvordan dette vill foregå.

Skal være mulig og få til og fungere med ID4 levert 2021 og utover uten noe mer en software oppdatering om jeg ikke leste alvorlig feil.
ID.4 1st Max

bmw2002

VW har bekreftet at dette kommer til våren i form av en SW oppdatering. De kommer også med en egen hjemmelader tilpasset dette.

turfsurf

Sitat fra: bmw2002 på fredag 07. januar 2022, klokken 20:16
VW har bekreftet at dette kommer til våren i form av en SW oppdatering. De kommer også med en egen hjemmelader tilpasset dette.
Dette er jo virkelig spennende. V2H hadde vært helt genialt. Håper at det utvikles skikkelige standarder her, og at det kan brukes skikkelig. Tenk UPS for huset. I tillegg til å avhjelpe effekt-topper selvfølgelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sparker liv i denne;  Nå er det vel bekreftet at ID.3 og 4 støtter V2H med software 3.0 (eller er det 3.0.1) og senere V2G.

Dette er jo i så fall helt rått og en god grunn til å kjøpe en bil som ticker mange bokser for allerede, særlig med software 3.0.1! Regner med at en ev. ID.6 og ID.Buzz også får det samme.

Hva trenger man for å ta i bruk V2H? Bygger nytt hus i disse dager..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Tipper en egen ladeboks som snakker V2H-språk. Om det er et standard språk vet jeg ikke, så kan hende du må ha ladeboks fra VW.

Et ekstra trekkerør der du setter ladeuttaket i tilfelle det behøves en egen kabel for kommunikasjon mellom boks og sikringgskap kan være en billig forsikring? Men mulig det er helt irrelevant.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA