Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erstatte 2019 model 3 med ny model 3

Startet av gruffalo, tirsdag 21. desember 2021, klokken 10:38

« forrige - neste »

Ludde

Sitat fra: filtvet på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:39
Jada, garanti på batteri er 8 år med 70% rest. Ganger du 70% med 60% (vinter) så kan det bli lite om du har kjøpt en billig-variant.

Enig der. Havner det så lavt på den tiden kan det bli et problem.
Det blir spennende å følge tredjepartsmarkedet de neste årene. Om det blir lov å bruke fungerende batterier fra kondemnerte biler osv.

Nå sporet dette litt av fra trådstarters tema.
Hadde jeg skulle byttet bil ville jeg gått for noe annet og nytt. Ikke for at model 3 er en dårlig bil, men for å få kjøre litt forskjellig og at nybilfølelsen sannsynligvis blir bedre når ikke alt er kjent og nesten identisk med det man kommer fra. Bmw i4 ser spennende ut og har fått mye skryt. Bare man får gjort noe med den forferdelige "grillen"  :o
Taycan gts sport turismo er drømmen! Men den er jo i en helt annen prisklasse og utenfor de fleste budsjett.

Syklist

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 21. desember 2021, klokken 18:28

Vet ikke om elektrisk bakluke er en fordel, ser en del har hatt problem med at den lukker seg skjevt som igjen skraper opp lakken.
Ikke er den veldig tung heller syns nå jeg

Enig, er mest en gimmick og potensiell feilkilde. Jeg klarte meg bra uten på 2020 modell.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

GreenEyez

Sitat fra: utking på tirsdag 21. desember 2021, klokken 15:23
Sitat fra: gruffalo på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:53
Sitat fra: HCO på tirsdag 21. desember 2021, klokken 11:40
Jeg forstår ikke premisset. Hvorfor må du bytte den ut? Dette er ikke en tysk fossilbil som"smuldrer opp" så snart garantien har gått ut (ja, jeg har hatt noen halvgamle tyske biler i min tid - det har vært dyr fornøyelse).

At du ønsker å bytte den ut fordi du har råd til det, og liker å kjøre ny bil, kan jeg selvsagt forstå.

Beklager avsporingen, men jeg opplever at det er mange som tror at "tommelfingerreglene" for eie av fossilbil også gjelder elbil. For eksempel at den bør byttes før 100.000km for å ha et problemfritt bilhold.

Jeg vil ikke ha den etter at garantien går ut. Den har vært på verksted ti ganger bare i år, og fortsatt er det en backlogg på ting som skal fikses over jul. Jeg ser ingen grunn til at dette stopper når garantien utløper.

Nå har jeg litt batteri degradation på min tydeligvis, men min har ikke vært på verksted enda. Gått 72k km nå. Tør jeg spørre om hva du har vært inne for?

Jeg er nysgjerrig på det samme, hva har vært så ille på din? Min mars 2019, 43' km, har ikke hatt noen problemer omtrent, aldri vært noe akutt, kun tre-fire småting totalt i løpet av de snart 3 årene.

Og jeg har også samme tanker som deg, Gruffalo, mht FSD. Man får jo med Basic Autopilot, men jeg vil føle det som en solid nedgradering å kjøpe en som ikke har Autopark, Summon, og Autostans på rødt lys. Derfor driver jeg og ser på tidlige 2021-modeller med EAP/FSD, de går nesten 100 000 lavere enn nypris.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Bzzlink

Jeg er i samme sits som deg. Min mai '19 LR har gått 50000km nå.

Ser for meg at den «må» selges nå iløpet av våren. Jeg har 2 små barn, så trenger samme plassen, eller helst bedre enn Model 3. Jeg er glad i å kjøre så sportslig bil som livssituasjonen tilsier.

Eneste konkurrenter jeg ser er Model Y. Men den er egentlig litt høy, og av det største savnet i Model 3 min er at jeg ikke kan slå av ESP på banekjøring / isbane. Har pleid å stikke på bane noen ganger i året i tidligere biler. Slik jeg skjønner det så er det ikke trackmode på Model Y performance.

Jeg kikket også på BMW i4, men den har altfor liten plass. Enig i at Taycan cross turismo er fin. Jeg kjørte Panamera før jeg byttet til Model 3, og Porsche er noe helt eget. Inkludert prisnivået dems på alt fra ekstra utstyr til service, det er ikke tilpasset vanlig lønnsmottagere....

Tror jeg har funnet ut av det ultimate for meg er en base performance. Jeg trenger hengerfeste for å kjøre på dynga, og trekke mc. Noen som aner hvor mange det ble solgt av de? Det er en stund imellom de som annonseres.

gruffalo

Hei, flere har spurt om hvilke feil bilen min har hatt. Det har vært noen, og så har det vært litt kluss fra verkstedet som har gjort besøkene mange.
-varmetråder i bakruta slutta å virke: ny bakrute
-sprekk i panoramatak: nytt tak
-bryter for å åpne bakluke slutta å virke: ny bryter, men mekaniker skadet lakken
-lakkere bakluke
-ulyd forstilling høyre: de bytta tannstang, støtdemper, drivaksel og muligens mer, før de fant ut at det var øvre bærekule.
-i tillegg har de bytta nedre bærekule begge sider
-ved siste besøk oppdaga de slark i hjuloppheng bak, jeg venter på deler til det nå
-i mellomtiden har jeg fått varsel om feil på sikkerhetssystem. Det er trolig varsel for sikkerhetsbelte, da dette ikke virker lenger
-seinest i dag kom en ny feil: speil førerside felte seg ikke ut. Verkstedet fiksa det med å "brekke" det ut, så får jeg i alle fall brukt bilen forsvarlig.

Egentlig er jeg fornøyd med bilen, den leverer slik den skal, og jeg har aldri hatt driftsstans. Verkstedet er blide og imøtekommende, men de har gjort noen klossete feil underveis, som har gjort verkstedbesøkene unødvendig mange.

Men jeg har nesten konstant en avtale om reparasjoner, så derfor føles det ikke naturlig å ha bilen uten garanti.
E-tron 55 sportback 2022

filtvet

I og med at det er så mange småfeil på mange biler kan en jo lure på om tesla noensinne går i pluss uten subsidier..... De må bruke vannvittig mye penger på å fixe ting i etterkant.

Handyman

Sitat fra: filtvet på tirsdag 28. desember 2021, klokken 18:14
I og med at det er så mange småfeil på mange biler kan en jo lure på om tesla noensinne går i pluss uten subsidier..... De må bruke vannvittig mye penger på å fixe ting i etterkant.
Husk at de første bilene hadde mange flere problemer enn bilene som leveres nå. MIC er også beheftet med færre problemer enn de som kommer fra Fremont.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Tja, har 3 mangler med min så det må jo koste mye å administrere. De visste ikke engang at jeg skulle ha hatt med hengerfeste....

Handyman

Sitat fra: filtvet på tirsdag 28. desember 2021, klokken 19:34
Tja, har 3 mangler med min så det må jo koste mye å administrere. De visste ikke engang at jeg skulle ha hatt med hengerfeste....
Helt sikkert, jeg snakker om trend og store tall. Ikke enkelttilfeller. Det et helt klart mindre feil på MIC, uansett hva de med feil på sine biler "føler".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GreenEyez

Forresten, når du bytter fra en mars 19-modell, mister du HomeLink. Jeg ble klar over det senest igår at biler produsert etter mai 19 ikke har det som standard (men kun som en mulighet for ettermontering, og da får du det ikke i appen heller).

For min del vil det siste over medføre plunder og heft i hverdagen.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Handyman

Sitat fra: GreenEyez på mandag 07. februar 2022, klokken 18:55
Forresten, når du bytter fra en mars 19-modell, mister du HomeLink. Jeg ble klar over det senest igår at biler produsert etter mai 19 ikke har det som standard (men kun som en mulighet for ettermontering, og da får du det ikke i appen heller).

For min del vil det siste over medføre plunder og heft i hverdagen.
Hææ?? Jeg fikk montert Homelink i min TMY og den er tilgjengelig i appen, akkurat som på min mars -19 TM3.  Jeg nekter å tro at det ikke blir tilgjengelig i appen ved ettermontering på TM3. Kan noen andre bekrefte dette?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GreenEyez

Leste noen gamle innlegg, der det fremkom at HomeLink-knappen ikke dukker opp i appen ved ettermontering. Søkte litt mer, og det ser ut som dette ble ordnet med en oppdatering i 2020:

Homelink i Appen
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?share_fid=12039&share_tid=53384&url=https%3A%2F%2Felbilforum%2Eno%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D53384&share_type=t&link_source=app
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Og isåfall et salgsargument verdt 3200 kr. :p
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

AlexØ

Man kan også be om å få Homelink installert før overtakelse  og da få det baket inn i prisen på bilen hvis man bestiller ny.

thebadger

Bare for å legge litt økonomisk aspekt i dette.
Tilsvarende bil av din får du hos Tesla for 379k, med utvidet garanti og EAP
Så jeg tviler på at du får mer enn 350k for din ved privatsalg.
Du får reparert mye for 150k (mellomlegg til ny TM3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA