Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erstatte 2019 model 3 med ny model 3

Startet av gruffalo, tirsdag 21. desember 2021, klokken 10:38

« forrige - neste »

gruffalo

Hei, min model 3 fra mars 2019 har nå gått 75.000km, og jeg innser at jeg må bytte den ut med noe annet om ikke alt for lenge.

En ny model 3 er et alternativ, men hva er egentlig forbedret?
- lenger rekkevidde om vinteren pga varmepumpe
- noe bedre støydemping

Den jeg har nå har FSD, da mister jeg vel autopark og filbytte om jeg bare kjøper autopilot på den nye.

Jeg må innrømme at jeg skuler litt på bmw i4, men jeg har tungt for å svelge at den deler plattform med en fossilbil, og prisen på utstyr er drøy.
E-tron 55 sportback 2022

HCO

Jeg forstår ikke premisset. Hvorfor må du bytte den ut? Dette er ikke en tysk fossilbil som"smuldrer opp" så snart garantien har gått ut (ja, jeg har hatt noen halvgamle tyske biler i min tid - det har vært dyr fornøyelse).

At du ønsker å bytte den ut fordi du har råd til det, og liker å kjøre ny bil, kan jeg selvsagt forstå.

Beklager avsporingen, men jeg opplever at det er mange som tror at "tommelfingerreglene" for eie av fossilbil også gjelder elbil. For eksempel at den bør byttes før 100.000km for å ha et problemfritt bilhold.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

jlan

Det er vel først og fremst rekkevidden du vil merke forskjell på ja. Det er ikke bare varmepumpe og evt. degradering, batteriet et også litt større på de nye.  Jeg har forsåvidt byttet, men -19 modellen er fortsatt i familien, så jeg kan sammenligne ofte. Jeg merker lite forskjell, det eneste er at barnebarnet liker den nye mye bedre, fordi den kan lage prompelyder mm. på utehøyttaleren.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ampera

#3
Har selv en 2020 M3P , hentet da en ny M3SR igår til en venn på Lillestrøm.
Det positive:
Likte veldig den oppdaterte interiør, både midkonsoll og det at "treverket" fortsetter rund til dørene, og at de har blitt kvitt piano svart.
Oppdaterte knapper på dørene som viser at det er faktisk døråpner er også en bra oppdatering, sykt mange av vennene mine som ikke finner hvordan de kommer ut ved første tur :)

Det negative:
Så mye varmepumpe bråker da, super kald var det helle ikke i går , -5, men kunne tulle men vennen om at kanskje det er liten diesel agregat under panser som forvarmer bilen ?  ;)
Oppdatert midkonsol design ... ladeplaten er noe dypere /større så Samsung Z flip 3 lader fint i den gamle , men ikke i den nye. Iphone 12 ladet i begge.
Noen ting forandrer seg ikke..bilen hans har kjørt 6km..min 21500 like mye dugg i bak lyktene hos begge :)


Ellers erdet vel en del video på youtube der de går gjennom alle oppdateringer.



gruffalo

Sitat fra: HCO på tirsdag 21. desember 2021, klokken 11:40
Jeg forstår ikke premisset. Hvorfor må du bytte den ut? Dette er ikke en tysk fossilbil som"smuldrer opp" så snart garantien har gått ut (ja, jeg har hatt noen halvgamle tyske biler i min tid - det har vært dyr fornøyelse).

At du ønsker å bytte den ut fordi du har råd til det, og liker å kjøre ny bil, kan jeg selvsagt forstå.

Beklager avsporingen, men jeg opplever at det er mange som tror at "tommelfingerreglene" for eie av fossilbil også gjelder elbil. For eksempel at den bør byttes før 100.000km for å ha et problemfritt bilhold.

Jeg vil ikke ha den etter at garantien går ut. Den har vært på verksted ti ganger bare i år, og fortsatt er det en backlogg på ting som skal fikses over jul. Jeg ser ingen grunn til at dette stopper når garantien utløper.
E-tron 55 sportback 2022

utking

Sitat fra: gruffalo på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:53
Sitat fra: HCO på tirsdag 21. desember 2021, klokken 11:40
Jeg forstår ikke premisset. Hvorfor må du bytte den ut? Dette er ikke en tysk fossilbil som"smuldrer opp" så snart garantien har gått ut (ja, jeg har hatt noen halvgamle tyske biler i min tid - det har vært dyr fornøyelse).

At du ønsker å bytte den ut fordi du har råd til det, og liker å kjøre ny bil, kan jeg selvsagt forstå.

Beklager avsporingen, men jeg opplever at det er mange som tror at "tommelfingerreglene" for eie av fossilbil også gjelder elbil. For eksempel at den bør byttes før 100.000km for å ha et problemfritt bilhold.

Jeg vil ikke ha den etter at garantien går ut. Den har vært på verksted ti ganger bare i år, og fortsatt er det en backlogg på ting som skal fikses over jul. Jeg ser ingen grunn til at dette stopper når garantien utløper.

Nå har jeg litt batteri degradation på min tydeligvis, men min har ikke vært på verksted enda. Gått 72k km nå. Tør jeg spørre om hva du har vært inne for?

filtvet

Sitat fra: gruffalo på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:53
Sitat fra: HCO på tirsdag 21. desember 2021, klokken 11:40
Jeg forstår ikke premisset. Hvorfor må du bytte den ut? Dette er ikke en tysk fossilbil som"smuldrer opp" så snart garantien har gått ut (ja, jeg har hatt noen halvgamle tyske biler i min tid - det har vært dyr fornøyelse).

At du ønsker å bytte den ut fordi du har råd til det, og liker å kjøre ny bil, kan jeg selvsagt forstå.

Beklager avsporingen, men jeg opplever at det er mange som tror at "tommelfingerreglene" for eie av fossilbil også gjelder elbil. For eksempel at den bør byttes før 100.000km for å ha et problemfritt bilhold.

Jeg vil ikke ha den etter at garantien går ut. Den har vært på verksted ti ganger bare i år, og fortsatt er det en backlogg på ting som skal fikses over jul. Jeg ser ingen grunn til at dette stopper når garantien utløper.

Ser den, har akkurat kjøpt en LR3, fin bil, men satser på å nedbetale på max 3 år og så selge på det 4. året så nestemann kan nyte ihvertfall 1 år garanti på alt. Sikkert lettere å selge med litt garanti også.


Syklist

Et argument for å skifte er at lysene på 2021 modell er betydelig bedre.

Elektrisk bagasjeromsluke er mindre viktig, dog kan være en fordel når bilen er veldig skitten.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

trykkertor

Sitat fra: filtvet på tirsdag 21. desember 2021, klokken 16:07
Sitat fra: gruffalo på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:53
Sitat fra: HCO på tirsdag 21. desember 2021, klokken 11:40
Jeg forstår ikke premisset. Hvorfor må du bytte den ut? Dette er ikke en tysk fossilbil som"smuldrer opp" så snart garantien har gått ut (ja, jeg har hatt noen halvgamle tyske biler i min tid - det har vært dyr fornøyelse).

At du ønsker å bytte den ut fordi du har råd til det, og liker å kjøre ny bil, kan jeg selvsagt forstå.

Beklager avsporingen, men jeg opplever at det er mange som tror at "tommelfingerreglene" for eie av fossilbil også gjelder elbil. For eksempel at den bør byttes før 100.000km for å ha et problemfritt bilhold.

Jeg vil ikke ha den etter at garantien går ut. Den har vært på verksted ti ganger bare i år, og fortsatt er det en backlogg på ting som skal fikses over jul. Jeg ser ingen grunn til at dette stopper når garantien utløper.

Ser den, har akkurat kjøpt en LR3, fin bil, men satser på å nedbetale på max 3 år og så selge på det 4. året så nestemann kan nyte ihvertfall 1 år garanti på alt. Sikkert lettere å selge med litt garanti også.
Helt riktig.
Jeg tør ikke eie en Tesla utenfor garanti.
Og velger da å selge bilen mens den enda har fabrikkgaranti, så hvis neste eier får problemer, har han Tesla å forholde seg til og ikke meg.

Tesla Model 3 utenfor garanti kommer til å bli nye ungdomsbilen om få år. Tenker at Tesla er et slikt bilmerke som kommer til å droppe ganske kraftig i bruktverdi straks garantien utløper.

Da jeg skulle selge vår mars 2019 Model 3 fulgte jeg markedet en god stund på den modellen, både før og etter eget salg. Så (og ser) at biler Model 3 som er kjørt 90.000+ km er meget tungsolgt med mindre selger er villig til å gå kraftig ned i pris.

filtvet

Sitat fra: Syklist på tirsdag 21. desember 2021, klokken 17:33
Et argument for å skifte er at lysene på 2021 modell er betydelig bedre.

Elektrisk bagasjeromsluke er mindre viktig, dog kan være en fordel når bilen er veldig skitten.

Bra lys på min, og synes auto-fjernlys ikke er helt håpløse, ihvertfall på landevei i kveld. Litt treg til å ta de på igjen, men ingen blinket.

Daniel_0007

Sitat fra: Syklist på tirsdag 21. desember 2021, klokken 17:33
Et argument for å skifte er at lysene på 2021 modell er betydelig bedre.

Elektrisk bagasjeromsluke er mindre viktig, dog kan være en fordel når bilen er veldig skitten.


Vet ikke om elektrisk bakluke er en fordel, ser en del har hatt problem med at den lukker seg skjevt som igjen skraper opp lakken.
Ikke er den veldig tung heller syns nå jeg
Model 3 2019 LR Rwd

Handyman

Sitat fra: filtvet på tirsdag 21. desember 2021, klokken 17:50
... synes auto-fjernlys ikke er helt håpløse, ..... Litt treg til å ta de på igjen, men ingen blinket.
Det er jo nettopp det at den er alt for treg til å skru på fjernlysene som gjør den ubrukelig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

utking

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 21. desember 2021, klokken 17:37
Sitat fra: filtvet på tirsdag 21. desember 2021, klokken 16:07
Sitat fra: gruffalo på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:53
Sitat fra: HCO på tirsdag 21. desember 2021, klokken 11:40
Jeg forstår ikke premisset. Hvorfor må du bytte den ut? Dette er ikke en tysk fossilbil som"smuldrer opp" så snart garantien har gått ut (ja, jeg har hatt noen halvgamle tyske biler i min tid - det har vært dyr fornøyelse).

At du ønsker å bytte den ut fordi du har råd til det, og liker å kjøre ny bil, kan jeg selvsagt forstå.

Beklager avsporingen, men jeg opplever at det er mange som tror at "tommelfingerreglene" for eie av fossilbil også gjelder elbil. For eksempel at den bør byttes før 100.000km for å ha et problemfritt bilhold.

Jeg vil ikke ha den etter at garantien går ut. Den har vært på verksted ti ganger bare i år, og fortsatt er det en backlogg på ting som skal fikses over jul. Jeg ser ingen grunn til at dette stopper når garantien utløper.

Ser den, har akkurat kjøpt en LR3, fin bil, men satser på å nedbetale på max 3 år og så selge på det 4. året så nestemann kan nyte ihvertfall 1 år garanti på alt. Sikkert lettere å selge med litt garanti også.
Helt riktig.
Jeg tør ikke eie en Tesla utenfor garanti.
Og velger da å selge bilen mens den enda har fabrikkgaranti, så hvis neste eier får problemer, har han Tesla å forholde seg til og ikke meg.

Tesla Model 3 utenfor garanti kommer til å bli nye ungdomsbilen om få år. Tenker at Tesla er et slikt bilmerke som kommer til å droppe ganske kraftig i bruktverdi straks garantien utløper.

Da jeg skulle selge vår mars 2019 Model 3 fulgte jeg markedet en god stund på den modellen, både før og etter eget salg. Så (og ser) at biler Model 3 som er kjørt 90.000+ km er meget tungsolgt med mindre selger er villig til å gå kraftig ned i pris.

Hvordan stiller dette seg til en tilsvarende bensinbil/annen bil i samme prissegment når du ser på km i forhold til prisfall?

Ludde

Sitat fra: utking på onsdag 22. desember 2021, klokken 08:51
Hvordan stiller dette seg til en tilsvarende bensinbil/annen bil i samme prissegment når du ser på km i forhold til prisfall?

Siden model 3 ligger helt i toppen av salgsstatistikkene for tredje år på rad så må vel bruktprisene normaliseres etterhvert. Når det nå selges rekordmange elbiler så vil etterhvert bruktbiltilbudet øke, noe som burde slå ut på prisene.

Jeg tror det er helt riktig at model 3 blir det nye ungdomsbilen om noen år, så da er en bmw 320 en god sammenlikning. Ny i 16 kostet en relativt godt utstyrt 320 ca 650k, og nå ligger de på finn for +-300k avhengig av km og utstyr. Så det er vel ikke urimelig å anta at etter 5-6 år så vil prisen nærme seg halvparten av nybilpris også for model 3? Kanskje det ikke skjer så tidlig som på 19' bilene men heller på de bilene som selges ny i dag siden elbilandelen er så høy.

Nettopp det at model 3 og tesla generelt er så attraktivt kan kanskje dempe fallet en del etter dette, når den kommer inn i 200-300k klassen som de fleste er inne i når de ser etter bil. At bilen utgår på garantien er så klart ikke positivt, men historikken tilsier at det er mye billigere å drifte  en elbil enn en fosilbil, spesielt når batteri og motorgarantien er 8 år og 160 000km (?), som er den helt klart største risikoen med brukt elbil.

Det er vanskelig å spå fremtiden  :) Min teori er i hvertfall at også elbilprisene snart vil se i nærheten av samme priskurve som vi har vært kjent med fra før av. For min egen del så kjøpte jeg en m3p i april 19 for litt over 600k totalt med vinterhjul, matter, lakkcoating osv. Nå, nesten 3 år og 62000 km senere ville jeg fått ca 400k for den. Og da er vi ikke langt unna priskurven til en ny fossilbil, men med lavere driftskostnader og mye mer kjøreglede  :D

filtvet

Jada, garanti på batteri er 8 år med 70% rest. Ganger du 70% med 60% (vinter) så kan det bli lite om du har kjøpt en billig-variant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA