Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladelampe

Startet av Mollerup, lørdag 27. januar 2007, klokken 14:40

« forrige - neste »

Mollerup

I fjor sommer fikk vår 2002 Citroen Saxo problemer og ladelampa kom på ved høyere og høyere prosent for hver lading. Vi prøvde å tømme batteriene så godt som mulig og kjørte bilen til den knapt rikket seg for hver lading (etter anbefaling fra noen på det gamle elbilforumet), men ladelampa tente allikevel på høyere prosent neste gang. Vi var helt oppe i tenning på 60 % før vi kom oss til Enviro-verkstedet. De utførte en såkalt rehabilitering, og byttet også ett av batteriene, og nå tenner lampa på ca 20 % hver gang. Vi fikk også streng beskjed om ikke å kjøre bilen til den nesten ikke gikk lenger, men sette bilen på lading så snart som mulig etter at ladelampen tenner. Vi fikk også beskjed om at vi ikke trengte å tømme batteriene mer enn ca en gang hver fjortende dag.

Er det noen som har innsikt nok til å anslå hva som kommer til å skje fremover? Vil ladelampen fortsette å tenne på 20 % eller kan vi forvente å få den ned i null etterhvert?

Mvh
Møllerup
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

elektrolux

#1
Hallo Møllerup

Jeg tviler på om du kommer deg under 20% noengang.

Jeg tror du fortsatt sliter med en eller flere dårlige blokker.

I ditt tilfelle ville jeg skjekket alle blokkene for kapasitet og tilstand, Det vil sannsynligvis komme noen personer på østlandet etterhvert som kan hjelpe deg med dette.

Hadde du holdt til på sørvestlandet kunne jeg hjulpet med dette, slik jeg tilbyr under tjenester.

En rask test du selv kan gjøre er å måle spenningen på hver av de tre batterikassene idet ladelyset kommer på. Dersom det er mer enn 0,1 V forskjell mellom blokkene etter å ha delt spenningen på 3 er kassen på 3; 6er kassen på 6; og 11er kassen på 11, har du blokker som har dårligere kapasitet enn resten og som også burde vært fornyet.

Mål også hva rekkevidde du nå har. Bør være minimum 70 km ved fin kjøring.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

roarpett

Sitat fra: Mollerup på lørdag 27. januar 2007, klokken 14:40
Vi fikk også streng beskjed om ikke å kjøre bilen til den nesten ikke gikk lenger, men sette bilen på lading så snart som mulig etter at ladelampen tenner. Vi fikk også beskjed om at vi ikke trengte å tømme batteriene mer enn ca en gang hver fjortende dag.

Dette var interessant, og mye enklere å forholde seg til  enn det jeg har trodd hele tiden. Tidligere har jeg hatt et bestemt inntrykk av at man må kjøre bilen helt til den stopper for at "utladningen" skal ha tilsiktet effekt. Hvis det faktisk er slik at det holder å få på lampa, blir elbilholdet SÅ mye enklere for min del. Det er noe ordentlig pes å kjøre rundt i nabolaget så lenge at bilen nesten ikke triller lenger - særlig når man har en kraftig oppoverbakke de siste 10 meterne for å komme tilbake til ladeplassen.

Er det noen som kan bekrefte at dette er den "riktige" måten å behandle bilen på? Å kjøre til ladelampa lyser er ENKELT, mens å kjøre til det stopper er riktig så kinkig å få til.
Roar P
Bil: Peugeot 106 - Tur/retur Lørenskog - Billingstad nesten daglig

Griffel

Jeg har gjort det omtrent slik i 3,5år. kjørt over 40.000km og så langt  merker jeg ikke noe på kapasiteten.

Jeg forsøker å nytte hele batteriet, på den måten at jeg på kjente strekninger bare lader så mye som jeg trenger for å komme hjem.

Eksempel på en kjent strekning bruker jeg 40% fram og tilbake, Jeg har 20% på energimåleren. Jeg lader da til 45% og avbryter. Dette betyr lite eller er egentlig bare en fordel for batteriet.

Minst en gang i uken må en kjøre til fulladningen gjør seg ferdig slik at en får jevnet ut spenning mellom cellene.  Det som kan være et problem er dersom en stadig lader fra f.eks 60% til 100% da tror batteriet etter hvert at 60% er likt tomt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Dette begynner å bli en avansert batteridiskusjon. Se mitt der:

http://elbil.no/forum/index.php?topic=81.0
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA