Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips til kjøp av S

Startet av steinfjelle, søndag 12. desember 2021, klokken 11:22

« forrige - neste »

steinfjelle

Hei.
Har tenkt å kjøpe en modell S.

Har budsjett på 350-400 000.

Hva tenker dere om en 90D 16mod pre facelift med alt utstyr, eller er det bedre med mod 17-18 75D, med mindre ustyr.

Ser ut som 75 er vanskeligere å selge, set ut som 90 går noe raskere. Er det kun nyest som mulig som er best? Eller er det kjente feil med 16 pre facelift? Her kan man kjøpe gjennom tesla og få 1 års bruksgaranti.
Takk for inspill.

Klykken

Mest mulig garanti og reklamasjonsrett. Er ofte litt kostbart å vedlikeholde disse bilene.
Men du bør også ha utstyret du selv ønsker, så det bør også prioriteres.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Diravi

Det Klykken sier.

I tillegg: Tror ikke nødvendigvis sene pre-facelift har noe dårligere kvalitet enn tidlig facelift. Skillet er heller tilbake i 2015, sånn ca; da ble kvaliteten bedret en del. Det er vel i tillegg også noen forbedringer av oppheng og bærearmer i 2018?

Jeg ville først og fremst regnet på hvor mye batteri du reelt sett trenger i hverdagen, og så kjøpt bil ut fra det, med så mye garanti som du får for pengene dine.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

fonberg

Sitat fra: Diravi på søndag 12. desember 2021, klokken 20:57
Det Klykken sier.

I tillegg: Tror ikke nødvendigvis sene pre-facelift har noe dårligere kvalitet enn tidlig facelift. Skillet er heller tilbake i 2015, sånn ca; da ble kvaliteten bedret en del. Det er vel i tillegg også noen forbedringer av oppheng og bærearmer i 2018?

Jeg ville først og fremst regnet på hvor mye batteri du reelt sett trenger i hverdagen, og så kjøpt bil ut fra det, med så mye garanti som du får for pengene dine.

Tja, oppdateringene har jo kommet i mange iterasjoner - de tidligste faceliftbilene kom med AP1 f.eks., så man må litt ut i 2017 hvis man skal ha med det...
Ellers så er jo forskjellen på 75D og 90D ganske vesentlig mtp. rekkevidde, reell differanse er vel minst 6-7 mil. For meg er dette en avgjørende differensiator på bil nr. 1, men her er naturligvis preferansene individuelle.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

E_S

Kjøp en bil som er under fem år siden førstegangsregistrering for å ha gjenværende reklamasjonstid. Da har du tid til å få ordnet diverse småplukk gratis før det går ut, samt bli såpass kjent med bilen at du ser at det ikke er en mandagsbil før den tipper fem år og du er overlatt til deg selv. Kjørte den taktikken med både forrige og nåværende Model S, og det har fungert veldig bra.
:)

Kvalvag

Er det noen som har kjøpt "rimelig" Tesla S på auksjon? Ser jo ut som om de ligger hakket under finn.no. Tenker på så rimelig som mulig - men helst 2015 modell - for å ha litt garanti igjen. Eller ned mot 150T og så beregne å måtte ta noen kostnader. Passe på at batteri og DU er gode.

kamuflars86

Ville anbefalt 17 mod fremfor 16 mtp lite prisdifferanse og nyere autopilot hardware i 17 modeller. 75d og 90d har nesten lik rekkevidde.

Kvalvag

Sitat fra: kamuflars86 på fredag 17. desember 2021, klokken 16:39
Ville anbefalt 17 mod fremfor 16 mtp lite prisdifferanse og nyere autopilot hardware i 17 modeller. 75d og 90d har nesten lik rekkevidde.

Neida har ikke misforstått. Jeg ser at sluttprisen på budene ofte ikke når minsteprisen - så det er litt vanskelig å vite hva de bilene egentlig går for. Men prisnivået ligger nok endel lavere enn det ser ut til på finn.no. Så kan man jo gjøre "kupp" gjerne fra private og komme endel under annonsert pris der også. Særlig på biler med manglende eller kort garantifrist.

E_S

Jeg ser for meg at typiske biler som går på auksjon er mandagsbiler, eller biler som har vært så dårlig vedlikeholdt at "alt" må byttes eller repareres, større kosmetiske utfordringer og lignende.

Jeg gikk for en annen approach - kjøpte en bil som hadde høy kilometerstand, men under 5 år. Det har fungert veldig bra. :)
:)

Kvalvag

Sitat fra: E_S på fredag 17. desember 2021, klokken 21:23
Jeg ser for meg at typiske biler som går på auksjon er mandagsbiler, eller biler som har vært så dårlig vedlikeholdt at "alt" må byttes eller repareres, større kosmetiske utfordringer og lignende.

Jeg gikk for en annen approach - kjøpte en bil som hadde høy kilometerstand, men under 5 år. Det har fungert veldig bra. :)
Er nok riktig det første - så bilen må event. sjekkes ut nøye.

Og høy km men relativt ny er virker også logisk mht Teslas garanti på 8 år.

Ser idag at Tesla setter opp prisene på lading til 3,65 kr/kwt - på "lynlading" - da snakker man vel om en kost pr. mil på rundt 5kr - hvis jeg ikke har regnet totalt feil....  og med den dyreste ladingen på 8 kr/kwt så havner man på eller over det en dieselbil koster pr. mil. 


Kvalvag

Sjekket ut en auksjon - 2014 S85 6mnd igjen av garanti  141k km - Totalpris på finn 198K budene stoppet på 159K.   Er ikke gratis lading - Tesla selger - og det går endel til eksport pga lave priser i Norge.

petersv

Har du link til denne? Forstår jeg deg rett at Tesla er selger?


EBjørnen

Mitt valg var en 85 D, ikke P da jeg innbiller meg at de ofte er skamkjørt, og ellers syntes jeg det er plenty nok effekt uten P på baklokket. Valgte også vekk soltaket, da det er rapportert i diverse fora om lekkasjer som ikke blir oppdaget i tide og andre problemer med skinner og mekanikken. Valgte også delskinn/alcantara seter, som jeg tror er mer slitesterkt, mine er gode som nye etter 175 000 Km.
TMS 85D 2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA