Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader ikke ved temperatur under null grader

Startet av Petter Leaf, mandag 20. desember 2021, klokken 21:53

« forrige - neste »

Petter Leaf

Jeg kjøpte en brukt Tesla mod S 2014 mod tidligere i høst. Den har fungert fint fram til nå.

Når temperaturen er såvidt under 0 grader har jeg fått problem med å lade. Bilen vil ikke starte lading på 32A hjemmelader. Den prøver å starte lading men den restarter hele tiden.

Derfor har jeg gjort følgende:
Kjørte bort til Mer Lynlader, koblet til adapter og satte på lader. Da ladet den men den ladet veeeeldig sakte.
Etter 2,5 minutter hadde jeg ladet 0,09 kw med 3,4 kW effekt. Dette økte gradvis og etter 10,5 minutt var effekten oppe i 10 kW og jeg hadde ladet totalt 0,93 kW.
Lynlader kan lade med opptil 150 kW så dette er ekstremt sakte.
Det er jo mye saktere enn min gamle Leaf....


Når jeg kom hjem hadde temperaturen på batteriet gått opp og da gikk det fint å lade med 6,1 kW på hjemmelader.

Er dette en kjent problemstilling?




alda

Yes, bekant.

När batteriet är kallt så börjar den alltid med att värma upp det, innan laddning startar. Den vil starta oxå på din hemmaladdare efter lite tid, bara låta den stå ipluggad med laddning på.
Använder du bilen daglig, men mest till småturer? Då hinner inte batteriet värmas upp ordentligt. Om du därimot kör mycket och långt varje dag, så borde batteriet hålla värmen bättre, och detta problem borde inte uppstå.

Testa att plugga in bilen i laddaren hemma direkt när du kommer hem från en längre tur, börjar den ladda med en gång så är det kallt batteri som är orsaken till problemet.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

kamuflars86

Dette er problemer jeg støtter på når jeg skal lade med UMCen i -30/-40 grader, den virker helt fint ned til 15-20 minus, etter det så prioriterer den batterivarmeren (som drar 5.6kw) og lader sakte i intervaller da umcen kun gir 3kw... Kan høres ut som det er noe feil med batterivarmeren din ?

Muffinman

Batteriet lades ikke under 1-2 plussgrader på kaldeste celle. Plugger du inn på så kaldt batteri vil alltid batterivarmeren starte først, og avhengig av tilgjengelig effekt fra veggen og temperatur på batteriet vil det kunne gå betydelig tid før ladingen starter. Jeg registrerte f.eks. 45 minutter varming fra 13A i -15 før det kom i gang. Og det var ikke nok til å holde varmen, slik at ladingen stoppet flere ganger gjennom natta mens batteriet ble varmet over minimumsgrensa.

Hvis ladingen aldri starter har du enten feil på batterivarmer eller sirkulasjonspumpe. Det kan fortsatt være et problem selv om ladingen starter på hurtiglading, for kjøring i seg selv gir varme til batteriet. Og man må gjerne kjøre litt for å komme seg til hurtigladeren.

Prøv å forvarme i 20ish minutter fra appen før du starter ladingen. Det aktiverer nemlig batterivarmeren så lenge kaldeste celle er under 20 pluss. Hør også etter en hvining, det er sirkulasjonspumpene som skal gå på 100% når varmeren er aktiv.

Om du ender på at noe er defekt kan du passe på å lade øyeblikkelig etter kjøring som et midlertidig tiltak. Det bør funke så lenge du har såpass effekt fra veggen at selve ladingen gir varme nok til at tempen ikke faller under minimum.

Øyvind.h

"Juksetrikset" i gamledager var å starte klima når du startet lading, da ville bilen uansett komme i gang med forbruk, og om en da slo av klima etter et kvarter så fortsatte ladingen. Men da var det noe buggy ift å starte batterivarmeren, så om batterivarmeren din er defekt vil det ikke fungere.

Men - så vidt jeg har fått med meg vil det med defekt batterivarmer bare stå svært lavt ampere-trekk når du lader.

Om batterivarmeren fungerer vil det stå eksempelvis 16/16 eller 32/32 og 0km/t ladehastighet. Da trekker bilen det den kan, men alt går til varme. Det vil det også stå om du kjører klimaanlegget samtidig som bilen akkurat er blitt tilkoblet strøm.

Test trikset med å kjøre klima samtidig og se om det hjelper. Sjekk at bilen trekker strøm fra nettet kontinuerlig, og at den fortsetter når du skrur av klima i appen.

Finnes valget "range mode" fortsatt i displayet hos deg? Kan i så fall være en ide å slå den av for å sjekke at ikke sw bug hindrer start av varmeelementet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Her står faktisk begge våre biler en tid med lavt strømtrekk om en starter lading på kaldt batteri før ting kommer i gang. Vet ikke om det er reelt, men batterivarmeren funker ihvertfall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA