Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilkobling til Elvias fordelingskap

Startet av IK, mandag 20. desember 2021, klokken 21:19

« forrige - neste »

TB

Ved å benytte ladebokser med lastbalansering bør 40A fungerer helt fint for tre ladebokser.

Om det fremdig kan bli flere vil det være smart å vurdere kabel med høyt nok tverrsnitt til 63A. Men, det blir naturligvis en kost nytte vurdering.

Mange nett selskap har varslet de utsetter effektledd. Om det blir innført senere, eller det blir en annen variant er usikkert pr nå slik jeg har forstått.

"Trøsten" nå om dagen er at prisen på strømmen er mye større enn nettleien, uansett hvordan den måles.  ;)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

IK

Hei
Hvor mye kan man forvente i fastpris på nettleie om man går for 40A / 10 kW abonement?
Nå snakker jeg om denne utsatt modellen som skal sannsynligvis innføres tidligere eller senere.

Orbit

Sitat fra: https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/de-nye-nettleieprisene-fra-1-januar-2022-er-na-klare/Trinn - Fastledd (kroner per måned)

Trinn 1: 0-2 kW - 130 kr
Trinn 2: 2-5 kW - 190 kr
Trinn 3: 5-10 kW - 280 kr
Trinn 4: 10-15 kW - 375 kr
Trinn 5: 15-20 kW - 470 kr
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

Nedenfor er regnign fra Elvia for sikringsskap med OV under 80A.

Pris for installasjon var da rundt 10.000kr pluss graving. En evt. graving kan dere ta selv, siden det er "rett ved".

Så kommer elektrikerarbeid...



Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Har dere strøm inn i garasjerekken i dag?

Ved å sette inn smarte ladestasjoner kan dere ofte benytte eksisterende kapasitet. Du må da få med naboer, men kanskje du kan være sleip og melde fra om farlig anlegg, og dermed oppnå et pålegg om utbedring av eksisterende ladeløsning?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TB

Tror dialog er bedre.
Ref mitt svar #13 i tråden, ikke sikkert naboene blir like samarbeidsvillige om DLE kommer brått kommer på besøk. Det vil raskt bli mistanke om hvem som tilkalte dem.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

IK

Takk for svarene!!!
Å melde naboene til DLE er uktaelt:)
Elektroinstallatør skal finne ut om den kan søke Elvia om ledig kapasitet.
Da slipper man å grave...
Trenger et skap med sikring og måler + kabel til ladestasjonene + selve ladeboksene.
Eksisterende kabler er 1,5mm2 pfsp til lys /stikk , som sagt  ikke egnet til lading.
Legger ved et bilde med tanke på hvordan det skal se ut...

TB

Om det alt finnes eksisterende anlegg i form av strøm inn vil det helt klart være fornuftig å søke utvidelse av dette.
Anleggsbidrag ved utvidelse vil være mindre enn nytt anlegg.

Fremført kabeltype, dimensjon og ledig effekt på trafo vil bli vurdert - og Elvia vil gi svar hva som kan tilbys.

Tavle / sikringsskap vil en uansett behøve.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

IK

Hei

Installatør ringte Elvia og fikk svar at det er mulig å hente strøm fra fordelingskapet. Dette er uoffisielt. Må sendes ordentlig søknad selvfølgelig.
Elvia er opptatt av en ordentlig måling av effekt. Virker sånt at Elvia vil ha en måler per lader. Kanskje ikke så verst?
Per idag ser det ut at det er jeg som skal eie anlegg og det er jeg som skal ta ansvar for betaling, altså betale helle regninga,
Hvordan kan man planlegge anlegget slikt at naboene betaler hver for seg og evt. deler risiko/ansvar med meg? :)

TB

En måler pr lader høres ikke praktisk ut?

Dere vil trenge et stort skap for å få plass til flere målere, de skal ha en del plass rundt hver måler.
Hver enkelt beboer må betale for installasjon av måler, fastavgift, (fremtidig) effektavgift osv.
Det må legges opp egen kabel fra tavle til garasjen.

Helt sikkert gjennomførbart, men ser ikke noen annen grunn enn å slippe å fordele regningen?

Slik jeg ser vil det være mer praktisk at sameiet eier en måler, kan gjerne ha egen bankkonto og regnskap for lading.

Eller, registrer et "Garasjelag" / ladelag / forening eller tilsvarende.
Mer fremtidsrettet enn å sette det på en privatperson.
Se her: https://www.brreg.no/lag-og-foreninger/registrering-av-batlag-grunneierlag-eller-andre-lag/

Fordeling av ladekostnader er enkelt så lenge en velger ladere som støtter registering av kWh. Fordeling av effektavgift kan gjøres ved å fordele den fast, dvs. effektavgiften deles på det antall beboere som er med. Ved å installere ladere som støtter støtter fordeling av effekt vil en kunne unngå for høye topper. Slike ladere kan da bruke en felles kabel for alle ladere.

En trenger da mindre materiell, mindre skap, og mindre arbeidstid av elektriker.
Selve laderen er gjerne noe dyrere, enn de enkle ladere uten støtte for kWh måler og  lastbalansering.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA