Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilkobling til Elvias fordelingskap

Startet av IK, mandag 20. desember 2021, klokken 21:19

« forrige - neste »

IK

Hei
Bor i en sameie som består av 7 rekkehus.
Vil etablere en ladestasjon inni i garasjen (felles garasjerekke)
Eksisterende infrastruktur er ikke egnet til dette.
Å trekke en ny kabel krever mye graving av felles område som byr på forskjellige utfordringer.
Rett veg garasjen står det Elvias fordelingskap som forsyner rekkehusene. Å skaffe en stikkledning derfra kunne være helt supert da er det bare å børre gjennom vegg og trekke kabel par meter. Er det mulig å gjennomføre dette? Kan elektrøentreprenør hjelpe med evt søknad?
P. S. Andre beboere er ikke interessert i ladeløsning. Alle lader fra vanlige stikk.

el-H

 Er dette netteier sitt skap som ikke er målt så må du da ha et nytt eget abbonement med måler og kostnaden med det. det lar seg gjøre og elektroentrepenør søker om det ja.

IK

Hvordan gjør man det i praksis?
Da må man etablere et skap med vern og måler, ikke sant. Hvor blir grensesnitt mellom Elvia og mitt anlegg?

Vollis47

Lader de andre beboerne fra vanlig stikk i egen garasje?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

el-H

Tror nok du i dette tillfellet må legge kabel til til Elvia skap. du må etablere et eget skap med vern og måler. Det er litt forskjellig hvordan selskapene rundt om i landet praktiserer dette så du må kontakte en elektrikerbedrift som kan sjekke ut hvordan det kan gjøres hos deg.

IK

Sitat fra: el-H på mandag 20. desember 2021, klokken 23:15
Tror nok du i dette tillfellet må legge kabel til til Elvia skap. du må etablere et eget skap med vern og måler. Det er litt forskjellig hvordan selskapene rundt om i landet praktiserer dette så du må kontakte en elektrikerbedrift som kan sjekke ut hvordan det kan gjøres hos deg.

Hei! Måler skal være tilgjengelig for Elvia , ikke sant? Bør plasseres utendørs nærmest Elvia sitt skap?

TB

Sitat fra: IK på mandag 20. desember 2021, klokken 21:19
Hei
Bor i en sameie som består av 7 rekkehus. Vil etablere en ladestasjon inni i garasjen (felles garasjerekke)
Eksisterende infrastruktur er ikke egnet til dette.
()..()
P. S. Andre beboere er ikke interessert i ladeløsning. Alle lader fra vanlige stikk.
Å etablere bare en ladestasjon i garasjerekken blir kostbart for den ene (deg).

Om eksisterende infrastruktur er ikke egnet til lading bør en se på en felles løsning. Da går kostnad pr beboer ned, og en vil få en godkjent og bedre løsning. Kanskje ikke beboere ser nytten idag, men "i morgen" kan situasjonen være en annen. Å gjøre dette felles i sameie vil være det beste.

Om beboere lader fra stikk som ikke er godkjent, som igjen fører til skade eller i ytterste konsekvens brann vil forsikringsselskapet være rask med avkortning. Ved at batteriene blir større setter krav til at lading går raskere skal en klare å lade opp igjen et rimelig stort batteri i løpet av natten. Stikk er typisk begrenset til 10 A, som blir ca 2 kW, og bør egentlig begrenses enda lavere.

Vi la opp felles infrastruktur 2017, da var det 10 stk "med" fra starten av. Noen ønsket å fortsette å lade fra stikk, men det kunne ikke innvilges, da det ikke er tillatt etter nye regler.

Nå er det 37 ladebokser og ingen vil neppe tilbake til stikk..

Sitat fra: IK på mandag 20. desember 2021, klokken 21:59
Hvordan gjør man det i praksis?
Da må man etablere et skap med vern og måler, ikke sant. Hvor blir grensesnitt mellom Elvia og mitt anlegg?
Først må du få godkjenning fra sameie til å etablere et slik anlegg. Inngå avtale med elektriker, bestille nytt anlegg fra netteier Elvia. Elektriker etablerer skap, med vern og måler ihht. netteier sine instrukser.
Når en først etablerer et slikt skap, det vil koste lite ekstra for at det skal dekke 7 garasjer / ladebokser i stedet for 1 garasje / ladeboks.

Må påregne du må betale Elvia for anleggsbidrag. Kan variere mye.

For å enklere komme igang kan du påta deg å dekke hele installasjonen, så kan sameiet "ta over" anlegget senere, når resten ser at dette vil være en fornuftig løsning. Du bærer da økonomisk risiko frem til overtakelse. Om ingen overtakelse skjer vil måtte dekke installasjonen, samt faste kostnader for ekstra måler.

Trøsten om du blir alene er at en slipper dyre løsninger for å fordele kostnad for strømmen, ikke uvanlig med 30-50 kr pr måned for slike 3. part løsninger.

(Vi fordeler kostnaden selv, men etter det jeg leser, dette er en oppgave flere borettslag og sameier setter bort.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

IK

Sitat fra: Vollis47 på mandag 20. desember 2021, klokken 23:11
Lader de andre beboerne fra vanlig stikk i egen garasje?

Hei
De lader i felles garasjerekke som er tilbygg til boenheter  :+1: :+1: :+1:

Kladdene henger i lufta selvfølgelig :) Folk tar det ikke på alvor...

TB

Sitat fra: IK på mandag 20. desember 2021, klokken 23:36
Sitat fra: Vollis47 på mandag 20. desember 2021, klokken 23:11
Lader de andre beboerne fra vanlig stikk i egen garasje?
Hei
De lader i felles garasjerekke som er tilbygg til boenheter  :+1: :+1: :+1:
Kladdene henger i lufta selvfølgelig :) Folk tar det ikke på alvor...

Det er enda verre - en brann vil da kunne spre seg fra garasjerekken til boligene.

Vi hadde varmgang i en koblingsboks høsten 2016 - gikk bra, men det var bare flaks. Kunne raskt ført til en rekke hadde brent opp. Vi har god avstand til bolig rekkene, mindre risiko for spredning, men i 2017 ble ordentlig infrastruktur etablert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

På generelt grunnlag, hva folk i enebolig bestemmer seg for å gjøre må være opp til dem, frem til eventuell kontrollmyndighet kommer på besøk. (I snitt hvert 20 år?)

I sameier og borettslag, der en bor tett, gjerne i rekkehus, eller blokk er det vanlig å sette en del krav for hvordan lading av elbil skal foregå. På samme måte som mange har regler for bruk av grill på terrasser.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

IK

Hvor mye kan være anleggsbidrag til Elvia i dette tilfellet?
Skjønner at det blir mer rimelig om det blir til 2 eller 3 ladestasjoner. Easee home kan lastebalansere opp til 3 enheter, ikke sant?
Hva med nettleie i dette tilfellet? La oss si  5 kW er nok til en-to, evt. tre ladestasjoner.

TB

Sitat fra: IK på torsdag 23. desember 2021, klokken 18:12
Hvor mye kan være anleggsbidrag til Elvia i dette tilfellet?
Skjønner at det blir mer rimelig om det blir til 2 eller 3 ladestasjoner. Easee home kan lastebalansere opp til 3 enheter, ikke sant?
Hva med nettleie i dette tilfellet? La oss si  5 kW er nok til en-to, evt. tre ladestasjoner.
Størrelse på anleggsbidrag kan variere mye. Ved å få elektriker til å søke vil du få et tilbud fra Elvia, som ikke kan oversikres med mer enn 15%.

Se https://www.elvia.no/mitt-elvia/oppussing-og-bygging/anleggsbidrag/
SitatBestilling, gjennomføring og fakturering
Saksbehandlere i Elvia beregner anleggsbidraget og sender deg et tilbudsbrev. Alle anleggsbidrag etterberegnes etter at nettanlegget er ferdigstilt. Det er det etterberegnede anleggsbidraget som viser de faktiske kostandene og du vil da enten bli etterfakturert eller tilbakebetalt dersom det etterberegnede anleggsbidraget avviker fra det innbetalte.
Elvia kan imidlertid ikke kreve at du dekker kostnadsoverskridelser på mer enn 15 % ut over det estimerte anleggsbidraget. Unntaket er kostnadsoverskridelser som skyldes forhold på din side.

Etter ny nettleiemodell nå er utsatt vil nettleien bli etter eksisterende modell. Se her:
https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleie/nettleiepriser-for-privatkunder-i-oslo-og-viken/

Easee Home støtter maks 3 stk.
Easee Charge støtter opp til 101 ladere.

Om det kan bli flere enn 3 bør en benytte Easee Charge for å slippe å bytte senere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Hen9ng

Foreslår et tips til lokalt brannvesen via branntips.no, skal du se at de andre blir tvunget til å få ut fingeren. Her må man bare få tvunget de andre med på en korrekt dimensjonert ladeløsning.

TB

Tror trådstarter skal prøve litt mer forsiktig tilnærming først?

Om brannvesenet eller DLE (Det lokale eltilsyn) brått står på døra blir nok trådstarter mistenkt for å stå bak. Ikke sikkert det vil gjøre det enklere å finne en løsning.

Trådstarter bør utrede kva det vil koste, og invitere de andre til å bli med. Vise til at det blir en trygg og god løsning, som ikke vil koste så mye om flere (helst alle) blir med.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

IK

Hei

Det blir maks 3 enheter. Kan man da etablere 40 A kurs til ladere? Blir minst 13 A per lader. Maks 32 Å.
Tenker at man havner under 10 kW ledd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA