Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av Volvo C40: Skjerpings, svensker!

Startet av elektro, søndag 19. desember 2021, klokken 11:14

« forrige - neste »

Jalla

Sitat fra: elektro på søndag 19. desember 2021, klokken 19:28
Sitat fra: Jalla på søndag 19. desember 2021, klokken 17:27
Sitat fra: elektro på søndag 19. desember 2021, klokken 11:14
https://www.tu.no/artikler/test-av-volvo-c40-skjerpings-svensker/515739?fbclid=IwAR1pPfG2ia-RKQ3MwrW49Fh1IHddEnhHDFCfXBtDk5PY2ShrJACgEx_eVGg
Volvo bruker også dekkdimensjoner som matcher bilens vekt og ytelser.
Dette er vel egentlig alle produsenter mer eller mindre pålagt å gjøre.

Nja, Volvo kunne antakelig kunne satt på 18-tommers 225 hjul, sånn som på Mach E? Vekten på bilene er omtrent den samme og ytelsene ikke så ulike. Det ville hjulpet betraktelig på forbruket.. Samt gitt bedre komfort og mindre støy. Dette vet nok også Volvo, så hvorfor gjør de ikke det? (De tilbyr kun 19 eller 20-tommers hjul med hhv. 50 eller 45 profil og 235 mm. bredde foran og 255 mm. bredde bak i begge hjulstørrelser.)
Jeg tviler sterkt på at 18" felger får plass over bremseskiver og bremsecalipere på fremhjulene. Husk at bil med sjåfør veier mer enn 2,2 tonn, og den har mer enn 400HK. Det er vel også kun Mach E med lite effekt og rwd som du får med 18" Alle andre må ha 19", og GT er vel oppe på minst 20"

02jan

Chevrolet thaoe kunne leveres med 225 brede dekk på 15 toms felg, 2.5 t vekt. Med dagens forbedrede dekk kvalitet og diverse elektroniske hjelpesystemer (esp, asr, abs, el-dif ) så må det være lov å spørre hvorfor nye kompaktbiler «må» ha så enormt store felger og brede dekk.

Er det fordi det er fjongt ? Eller var det noe med sikkerhet og klimautslipp ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Jalla

Sitat fra: 02jan på mandag 20. desember 2021, klokken 16:53
Chevrolet thaoe kunne leveres med 225 brede dekk på 15 toms felg, 2.5 t vekt. Med dagens forbedrede dekk kvalitet og diverse elektroniske hjelpesystemer (esp, asr, abs, el-dif ) så må det være lov å spørre hvorfor nye kompaktbiler «må» ha så enormt store felger og brede dekk.

Er det fordi det er fjongt ? Eller var det noe med sikkerhet og klimautslipp ?
Forskjellen er at da dagens C40 eller tilsvarende moderne bil står stille etter en nedbremsning fra 100 km/t så fortsetter du 10-15m til i Thaoe'n. Og det er ofte en god grunn til at du ikke ønsker det....
At det også tilkommer en "fjongefaktor" skal vi heller ikke se bort ifra.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Jalla på mandag 20. desember 2021, klokken 19:00
Sitat fra: 02jan på mandag 20. desember 2021, klokken 16:53
Chevrolet thaoe kunne leveres med 225 brede dekk på 15 toms felg, 2.5 t vekt. Med dagens forbedrede dekk kvalitet og diverse elektroniske hjelpesystemer (esp, asr, abs, el-dif ) så må det være lov å spørre hvorfor nye kompaktbiler «må» ha så enormt store felger og brede dekk.

Er det fordi det er fjongt ? Eller var det noe med sikkerhet og klimautslipp ?
Forskjellen er at da dagens C40 eller tilsvarende moderne bil står stille etter en nedbremsning fra 100 km/t så fortsetter du 10-15m til i Thaoe'n. Og det er ofte en god grunn til at du ikke ønsker det....
At det også tilkommer en "fjongefaktor" skal vi heller ikke se bort ifra.

Selv om du forsetter ca 20 meter lenger med en vanlig (gjennomsnittlig) bil enn en  Formel 1-bil, så er det ikke dermed sagt at den vanlige bilen er livsfarlig. Det som er mye viktigere enn marginale (og til og med store) forskjeller i bilers evne til å bremse raskt er 1) du tilpasser hastighet til kjøreforholdene 2) du tilpasser hastighet til bilens egenskaper! Det er utrolig sjelden at bilers undermålige bremser er hovedforklaring på en alvorlig ulykke. Feil på bremsene er noe helt annet.

Jalla

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 20. desember 2021, klokken 20:34
Sitat fra: Jalla på mandag 20. desember 2021, klokken 19:00
Sitat fra: 02jan på mandag 20. desember 2021, klokken 16:53
Chevrolet thaoe kunne leveres med 225 brede dekk på 15 toms felg, 2.5 t vekt. Med dagens forbedrede dekk kvalitet og diverse elektroniske hjelpesystemer (esp, asr, abs, el-dif ) så må det være lov å spørre hvorfor nye kompaktbiler «må» ha så enormt store felger og brede dekk.

Er det fordi det er fjongt ? Eller var det noe med sikkerhet og klimautslipp ?
Forskjellen er at da dagens C40 eller tilsvarende moderne bil står stille etter en nedbremsning fra 100 km/t så fortsetter du 10-15m til i Thaoe'n. Og det er ofte en god grunn til at du ikke ønsker det....
At det også tilkommer en "fjongefaktor" skal vi heller ikke se bort ifra.

Selv om du forsetter ca 20 meter lenger med en vanlig (gjennomsnittlig) bil enn en  Formel 1-bil, så er det ikke dermed sagt at den vanlige bilen er livsfarlig. Det som er mye viktigere enn marginale (og til og med store) forskjeller i bilers evne til å bremse raskt er 1) du tilpasser hastighet til kjøreforholdene 2) du tilpasser hastighet til bilens egenskaper! Det er utrolig sjelden at bilers undermålige bremser er hovedforklaring på en alvorlig ulykke. Feil på bremsene er noe helt annet.
De aller fleste forstår at 20m lengre bremsestrekning kan være forskjell på ulykke eller ikke, og jeg er veldig glad for at den teknologiske utviklingen på ALLE områder i forbindelse med bilkjøring har gjort dette mye tryggere med årene.

Ferry

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 20. desember 2021, klokken 20:34
Selv om du forsetter ca 20 meter lenger med en vanlig (gjennomsnittlig) bil enn en  Formel 1-bil,

Regner vel ikke med at du mente det helt bokstavlig, men det var optimistisk på gjennomsnittsbilens vegne! Nå er riktignok ikke 100 - 0 F1-bilens paradeøvelse. Den trives best i høyere fart der marktrykket er formidabelt. Den veier ett tonn mindre, har brede myke umønstrede dekk og masse marktrykk.

https://www.youtube.com/watch?v=KXlQAkag2Nc


https://www.youtube.com/watch?v=IgKI7nnSPcs

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA