Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av Volvo C40: Skjerpings, svensker!

Startet av elektro, søndag 19. desember 2021, klokken 11:14

« forrige - neste »

elektro

https://www.tu.no/artikler/test-av-volvo-c40-skjerpings-svensker/515739?fbclid=IwAR1pPfG2ia-RKQ3MwrW49Fh1IHddEnhHDFCfXBtDk5PY2ShrJACgEx_eVGg

Her synes jeg Tesla Ukeblad er i overkant kritiske. Nå har jeg bare kjørt XC40, men den er aldeles glimrende. Spesielt på vinterføre, som her. Det sørger bla.
den permanente firehjulstrekken for. Volvo bruker også dekkdimensjoner som matcher bilens vekt og ytelser. Selv om det går ut over forbruket.

Motorvei i -10 grader er en krevende øvelse, men om C40 bruker 10% mer strøm enn enkelte andre sammenliknbare biler, så er det kanskje verd det? Når man får gode seter, god komfort, glimrende infotainment system (selv om jeg skulle ønske de hadde lånt skjemen fra Polestar), praktiske, velprøvde løsninger, markedets kanskje råeste lys, masse krefter, trygge kjøreegenskaper og ladehastighet omtrent som lovet. Takket være forvarming, som naturligvis også går noe ut over forbruket.

Hvorfor er det egentlig et problem at bilprodusenter som allerede har en god plattform utviklet for fossil/hybrid, bruker denne som utgangspunkt i en overgangsperiode så lenge bilen er god? Volvo C40 er uansett ikke en bil ment for storfamilien, så plass er ikke er argument etter mott skjønn. Og en ren elbilplattform er over hodet ingen garanti for en god kjøreopplevelse - eller forbruk og ladeytelse som fungerer perfekt under alle forhold.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Jeg har ikke kjørt XC40 - ei heller C40 - men eier en Polestar 2 - og jeg må si at enkelte journalister og andre legger svært mye vekt på forbruk på elbiler generelt. 10% mer forbruk betyr ikke så mye når en ser på drifts kostnadene for dette over tiden man eier bilen.

Noe helt annet er det med fossiler og forskjell i forbruk her - men dette har liksom aldri vært noe tema tidligere - så hvorfor man er så ekstremt opptatt av forbruk på elbiler? Om en klarer 35 mil og en annen klarer 38 mil så vil jeg ikke si det i praksis betyr så mye - men for enkelte journalister er dette litt som natt og dag dessverre.

Personlig er jeg svært positivt overrasket over min Polestar 2 - ja den bruker litt mer enn mine 2 andre elbiler - men den er også morsommere å kjøre på alle mulige måter enn mange av konkurrentene. Opplevd kvalitet er også bra. Og dersom jeg kjører i vanlig hastighet på bygdeveier så er det neimen ikke så stor forskjell i forbruket når man setter bilene av lik vekt og størrelse opp side om side med hverandre.

De store forskjellene kommer mer frem når man beveger seg over på vinter og motorveihastighet - da kan det skille en del - og det er gjerne disse tallene man sammenligner og som man ser i media tester. Men for mange vil forskjellen være mindre over tid - vesentlig mindre er min egen erfaring.

Som alltid før vil jeg anbefale å prøvekjøre  - ikke les alle tester - lån bilen du funderer på en dag eller to og så ta en avgjørelse basert på egne erfaringer.



oivindg

#2
To "myter" som holdes hardt i hevd i artikkelen. Den ene er at sentertunnel er negativt, den andre at lenger akselavstand medfører mer plass. Det finnes fordeler og ulemper med begge deler. I en så kort bil som C40 tviler jeg på at det vil være mange passasjerer som ville hatt glede av å fjerne tunnelen i baksetet. Når det gjelder akselavstand, så vil det i alle fall bak måtte være slik at om man flytter baksetet bakover, så blir bagasjeplassen tilsvarende mindre. Foran kan man tjene noe, men det vil uansett være en del leamikk som må få plass et sted. C40 er en bil på rundt 4.5 meter som har plass til fire voksne, over 400 liter bagasjerom og frunk. Jeg ser ikke at det er så mye dårligere enn konkurrenter som er bygget på ren elbilplattform.

Etter å ha kjørt over 12.000 kilometer i XC40 er min oppfatning at C40/XC40 er noen av de mest vellykkede kompakte elbilene på markedet, for de som ikke har fokus på rekkevidde.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Oddaa

Enig i det dere skriver. Jeg kan heller ikke forstå at noen faktisk trodde at C40 skulle være en helt ny og annerledes bil sammenlignet med XC40.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

turfsurf

Synes mye av kritikken er berettiget. Den er en klasse mindre enn MEB bilene og konkurrentene der, har høyere forbruk, og veier alt for mye. I tillegg koster den mere. En bil for Volvo fans.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Helt enig i kritikken i Testen TU har gjort. På tide at elbil biltester også må tåle litt kritikk.
Bilen er sikkert fin den, men husker BMW i3 fikk kritikk for høy forbruk motorvei, min i3 brukte 1.6 i snitt på samme rute TU testet (vinter) med høyer snitt hastighet.
C40 større en i3 ? Jada den er større og tyngre, men ikke fullverdig familebilstørrelse. C40 er jo lansert som egen model, at den har kardang tunell, får en til å undre. (Har selv 2 benisnbiler med 4x4 uten slik tunell/flatt gulv.)
For egen del er det skuffende at selv Volvo også har kastet seg inn i sub kompakt SUV elbilklassen,  jeg hadde ventet på en CrossOver stasjonsvogn som en elektrisk V60 CC eller aller helst elektrisk V70 CC.

Tviler også på at C40 er satt opp med permanent 4x4.

Skal ha skryt åfor å tilby 1800kg hengervekt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

oivindg

Sitat fra: 02jan på søndag 19. desember 2021, klokken 15:32
Tviler også på at C40 er satt opp med permanent 4x4.
Min opplevelse fra XC40 er at den alltid har noe av kreftene foran. Har foreløpig ikke opplevd at den begynner å spinne bak for så å fordele kraft forover ved normal kjøring. Jeg synes den er mer forutsigbar og stabil enn X3'en vi  hadde før XC40'en. Og det til tross for at vi var veldig fornøyde med X3'en. Foreløpig er sladding det eneste punktet jeg synes X3'en var bedre på. På XC40'en får du lov til å gjøre flotte, kontrollerte, sladder der bakenden slipper litt ut, men du får ikke lov til å tverre bilen helt, i motsetning til X3. Så har du lyst til å kjøre villmann er ikke C40/XC40 rette bilen.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

02jan

Ang. FWd vs RWD awd oppsett, så kan nok FWD føles mer stabilt på sleipt føre, mens RWD oppsett gir bedre kjørefølelse/glede på sommer føre.

For å ikke missforstå XC40 oppfatter jeg som en topp bil i sin klasse som mellom klasse SUV.
Men når ingeniørene hos Volvo har brukt krefter på å komme med ny elbilmodell, og viser frem en kostbar mellom coupe SUV isteden benytte muligheten til å feie inn med en skikkelig Herregårdsvogn, slik de har at success med i 70'år.

Pr. 2021 er det kun Porsche som har klart å lage en attraktiv elbil stasjonsvogn - i to forskjellige utgaver.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

oivindg

Ser jeg var litt uklar. Volvoen har RWD-bias. Jeg mente at den har kraft foran i tillegg til bak. Ikke bare bak. Men fordelingen virker litt mer mot nøytral enn BMW'en som oppleves å ha litt mer av kreftene bak.

Jeg har foreløpig ikke opplevd at Volvoen har understyrt.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)


elektro

Sitat fra: Jalla på søndag 19. desember 2021, klokken 17:27
Sitat fra: elektro på søndag 19. desember 2021, klokken 11:14
https://www.tu.no/artikler/test-av-volvo-c40-skjerpings-svensker/515739?fbclid=IwAR1pPfG2ia-RKQ3MwrW49Fh1IHddEnhHDFCfXBtDk5PY2ShrJACgEx_eVGg
Volvo bruker også dekkdimensjoner som matcher bilens vekt og ytelser.
Dette er vel egentlig alle produsenter mer eller mindre pålagt å gjøre.

Nja, Volvo kunne antakelig kunne satt på 18-tommers 225 hjul, sånn som på Mach E? Vekten på bilene er omtrent den samme og ytelsene ikke så ulike. Det ville hjulpet betraktelig på forbruket.. Samt gitt bedre komfort og mindre støy. Dette vet nok også Volvo, så hvorfor gjør de ikke det? (De tilbyr kun 19 eller 20-tommers hjul med hhv. 50 eller 45 profil og 235 mm. bredde foran og 255 mm. bredde bak i begge hjulstørrelser.)

De kunne antakelig også sugd batteriet tomt for varme i stedet for å forvarme det, sånn som bla. f.eks. IONIQ 5 eller EV6. Selv om C40 ikke er bygget på en ren elbilplattform. Det ville garantert gitt lavere forbruk. Men ville det gitt en bedre bil? Og ville TU blitt imponert uansett?

Jeg synes C40 er en veldig gjennomført bil. Uten store feil eller mangler. Hvis man er i markedet for en mellomstor sportback (bagasjerommet er 413 liter pluss 21 liter frunk) vel og merke, og har mulighet til å betale litt ekstra. Ikke minst er det en glimrende vinterbil. Det synes jeg den hadde fortjent litt bedre omtale for.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Du har en fiffig måte å bruke hersketeknikker mot alle du ikke er enig med... til og med Teknisk ukeblad får gjennomgå, som jeg overhodet ikke har oppfattet som noe pro-Tesla. En kan ikke drive journalistikk innen elbil uten å skrive mye om Tesla, de har vært (og er fortsatt) de bilene det aller meste annet sammenlignes med, og det er verken Teknisk Ukeblad eller Tesla sin skyld, det var (nesten) alle de andre som sov i timen. Syns selv at artikkelen var ryddig og godt argumentert for, etter å ha lest denne tråden trodde jeg det var totalslakt, men det er det da langt i fra.

Når det gjelder dette med tunnel så kan jeg tenke meg at de har for eksempel Model X og kanskje enda mer Model Y, i bakhodet, helt flatt gulv, og god plass til å sitte med føttene inn under både forsetene og midtkonsollen, fordi den er skrådd fremover. Det gir en mye bedre romfølelse og sittestilling. Se for eksempel her, der vises begge deler: https://youtu.be/PZ8NPeYFPCY?t=194

Dette har for eksempel ikke Hyundai og KIA fått til i Ioniq 5 og EV6 heller, og det er en liten detalj som gjør stor forskjell, uten at det burde være så vanskelig å få til, så jeg forstår godt at det trekkes frem.

Riktig nok er C40 litt kortere enn TMY, men den har også sinnsykt mye mindre bagasjeromsplass.

At de også nevner vekta syns jeg er fortjent, men det er noe flere enn Volvo lider av. Til og med BMW.

1317142119

Hvor var den artikkelen for kritisk til noe som helst? Synes artikkelen forklarte det meste godt jeg, hvor det negative ble forsøkt utdypet med mulige forklaringer.

Her er det vel heller et tilfelle av krenket nyfrelst eier av en Volvo, som hater alle som ikke er enig i at bilen er den beste bil på jord ...

oivindg

#13
Sitat fra: 1317142119 på mandag 20. desember 2021, klokken 09:27
Hvor var den artikkelen for kritisk til noe som helst? Synes artikkelen forklarte det meste godt jeg, hvor det negative ble forsøkt utdypet med mulige forklaringer.
Det starter vel med overskriften?

For meg virker det som at C40 og XC40 treffer kundene ganske bra, og da har vel Volvo gjort en god jobb? Dette er Volvos første steg mot en helektrisk hverdag og de har valgt å fokusere på kjøreglede, komfort og kvalitet fremfor pris og rekkevidde. Samtidig jobber de for fullt med neste generasjon Volvo der de sannsynligvis gjør et løft på rekkevidde og effektivitet også.

Etter å ha vært BMW-mann i mange år må jeg si at det er litt morsomt å oppleve at XC40 P8 leverer så bra at jeg nå må anses som Volvo-fanboy.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

elektro

Sitat fra: oivindg på mandag 20. desember 2021, klokken 12:08
Sitat fra: 1317142119 på mandag 20. desember 2021, klokken 09:27
Hvor var den artikkelen for kritisk til noe som helst? Synes artikkelen forklarte det meste godt jeg, hvor det negative ble forsøkt utdypet med mulige forklaringer.
Det starter vel med overskriften?

+1

Det er overskriften folk flest leser, og fester seg ved, og som setter premissene for hvordan de som faktisk leser artikkelen oppfatter det som står der. Det jeg oppfattet var at TU overproblematiserer forbruket uten å komme med særlig andre forklaringer enn at bilen ikke er bygget som elbil fra bunnen. Noe som slår beina under alt som kan oppfattes som nøytralt positivt.

Jeg har personlig aldri eid en Volvo, selv om jeg riktig nok vokste opp i en 240 og har kjørt V40 CC D2 som firmabil en periode. Har naturligvis også kjørt mange andre Volvoer. Inkludert XC40 P8 Recharge på vinterføre, og jeg synes TU bommer når de oppsummerer en bil som folk flest som er i målgruppen vil like - og vil finne at fungerer svært godt, på den måten. Nettopp sånne biler trenger vi.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA