Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Piggdekk -hvorfor velges dette og hvilke forhold kjører dere på?

Startet av Zubzero, søndag 19. desember 2021, klokken 09:56

« forrige - neste »

Zubzero

Jeg kjører Bergen-Trysil 6-7 ganger ila. vinteren.
På sist tur med min nye bil, opplevde jeg at hele bilen ofte veldig ofte sklei i svingene. Kjører RWD, men det var ikke bare bakparten som mistet grepet, men også forhjulene. Måtte derfor hele tiden føle på grepet og justere ned farten. Kjørte med Eco mode og regen av. Nokian R3 og 2,7 og 2,9bar.
Litt kjipt å måtte kjøre rundt mest piggdekk her jeg bor i Bergen, men samtidig veldig kjipt å kjøre 60 mil på sterkt varierende føre til Trysil. Til dere som kjører med piggdekk: hva har vært utslagsgivende for deres valg? Hadde jeg bodd i et område uten piggdekkgebyr, så hadde valget vært åpenbart.

Dieselgubben

Mye bakker, vekslende vær og føreforhold med perioder med holke er årsaken til at jeg kjører med pigg. Ikke avgift i min by, men tror jeg hadde valgt pigg uansett.

daktari

Hvis man vil ha sommerfølelse hele året må man jo velge pigg, egentlig kjetting eller rallydekk med pigg.

Andre folk velger å redusere farten de få stedene det er glatt underlag, og unngår da den ekstreme støyen fra piggene ca 98% av tiden man sitter i bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Det er jo en stor og tung bil vi snakker om. På mange underlag vil den også skli med piggdekk, selv om pigger selvsagt er best på ren is og veldig hardpakket snø som er polert av alle de andre som kjører piggfritt.

Hadde vært interessant å testet forskjellen på R3 og VikingContact 7. Jeg følte meg veldig trygg på mine Conti da både i kraftig snøvær, underkjølt regn og sludd.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

elbilFrodo

Sitat fra: igniztion på mandag 20. desember 2021, klokken 09:17
Hadde vært interessant å testet forskjellen på R3 og VikingContact 7. Jeg følte meg veldig trygg på mine Conti da både i kraftig snøvær, underkjølt regn og sludd.

Her er en sammenligning: https://toptirereview.com/who-is-the-real-master-of-snow-and-ice-continental-viking-contact-7-vs-nokian-hakkapeliitta-r3/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA