Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

funksjon: • Lading ved lavt strømforbruk

Startet av elhansen, søndag 19. desember 2021, klokken 08:54

« forrige - neste »

elhansen

Vil denne funksjonen fungere som feks tibber? Eller hva vil denne funksjonen kunne gi.  Er det noe å hente på å velge denne på pris?

Motorwatt

Ikke annet enn at du selv bestemmer når den skal lades. Den sjekker ikke strømpriser hvis det er det du mener. Tibbers løsning lader derimot når prisen er "lavest". En liten bakdel med Tibbers løsning er at den fra tid til annen vekker bilen når den burde sove.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

elhansen

Takk for svar. Så at jeg da har den innstilt på 0200 hver natt er da antakelig like greit.

Motorwatt

Tja. Strømprisene er dessverre lite forutsigbare, men rundt 0200 er vel greit hvis du ikke gidder å sjekke hver natt. Finnes Smarthus-løsninger fra Home Assistant og Homeseer som gjør det automatisk, men da snakker vi om et større "lerret å bleke" hvis man skal starte på scratch. Kommer nok flere løsninger for Tesla nå som de nye laderne kommer med WiFi-støtte.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Dette gjelder sikkert ikke dere, men jeg tror ikke dette kan sies nok ganger: Å passe på å ikke bruke strøm på de tidspunktene når strømprisen er høyest er bare et poeng hvis man har timespot-avtale. De fleste har nok vanlig spotpris-avtale, og da er det bare et poeng å passe på hvilken dag man bruker strøm.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Mdah

Sitat fra: kodax på søndag 19. desember 2021, klokken 12:59
Dette gjelder sikkert ikke dere, men jeg tror ikke dette kan sies nok ganger: Å passe på å ikke bruke strøm på de tidspunktene når strømprisen er høyest er bare et poeng hvis man har timespot-avtale. De fleste har nok vanlig spotpris-avtale, og da er det bare et poeng å passe på hvilken dag man bruker strøm.

Dette tror jeg er feil. Har byttet strøleverandør flere ganger de senere år og alle har hatt timespot som standard i sine spotavtaler. (AGVA, Gudbrandsdalen, Kraftriket og nå Tibber)
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Handyman

Sitat fra: kodax på søndag 19. desember 2021, klokken 12:59
Dette gjelder sikkert ikke dere, men jeg tror ikke dette kan sies nok ganger: Å passe på å ikke bruke strøm på de tidspunktene når strømprisen er høyest er bare et poeng hvis man har timespot-avtale. De fleste har nok vanlig spotpris-avtale, og da er det bare et poeng å passe på hvilken dag man bruker strøm.
Du har helt rett ang spot vs timespot, men jeg tror at de fleste har timespot.
Poenget er jo å få folk til å jevne ut forbruket gjennom døgnet, og da er det kun timespot som stimulerer til det. Blir ikke forundret om timespot i fremtiden blir det eneste tillatte for husholdninger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: Mdah på søndag 19. desember 2021, klokken 13:46
Sitat fra: kodax på søndag 19. desember 2021, klokken 12:59
Dette gjelder sikkert ikke dere, men jeg tror ikke dette kan sies nok ganger: Å passe på å ikke bruke strøm på de tidspunktene når strømprisen er høyest er bare et poeng hvis man har timespot-avtale. De fleste har nok vanlig spotpris-avtale, og da er det bare et poeng å passe på hvilken dag man bruker strøm.

Dette tror jeg er feil. Har byttet strøleverandør flere ganger de senere år og alle har hatt timespot som standard i sine spotavtaler. (AGVA, Gudbrandsdalen, Kraftriket og nå Tibber)
Da trekker jeg uttalelsen min fullstendig tilbake:) Jeg så nå på Hafslund, og deres standard Spotpris-avtale er timespot, så du har sikkert helt rett og det var nok bare jeg som trodde at de som ikke aktivt har valgt timespot (som jeg måtte gjøre for mange år siden) ikke fikk det som default. Beklager!
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 19. desember 2021, klokken 09:50
Tja. Strømprisene er dessverre lite forutsigbare, men rundt 0200 er vel greit hvis du ikke gidder å sjekke hver natt. Finnes Smarthus-løsninger fra Home Assistant og Homeseer som gjør det automatisk, men da snakker vi om et større "lerret å bleke" hvis man skal starte på scratch. Kommer nok flere løsninger for Tesla nå som de nye laderne kommer med WiFi-støtte.
Den norske appen Charged har funksjon for smartlading og planlegger ladingen til tiden strømmen er billigst. Den henter strømprisen fra Nordpool.
Appen har i tillegg en drøss med andre funksjoner som timere, logging av lading og turer mm, statistikk osv.
https://www.getcharged.app/
Noe av det beste er at appen kun vekker bilen når du selv ber den gjøre det. Man kan altså bruke appen så mye man vil uten at søvnen forstyrres.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: kodax på søndag 19. desember 2021, klokken 15:09
Sitat fra: Mdah på søndag 19. desember 2021, klokken 13:46
Sitat fra: kodax på søndag 19. desember 2021, klokken 12:59
Dette gjelder sikkert ikke dere, men jeg tror ikke dette kan sies nok ganger: Å passe på å ikke bruke strøm på de tidspunktene når strømprisen er høyest er bare et poeng hvis man har timespot-avtale. De fleste har nok vanlig spotpris-avtale, og da er det bare et poeng å passe på hvilken dag man bruker strøm.
Dette tror jeg er feil. Har byttet strøleverandør flere ganger de senere år og alle har hatt timespot som standard i sine spotavtaler. (AGVA, Gudbrandsdalen, Kraftriket og nå Tibber)
Da trekker jeg uttalelsen min fullstendig tilbake:) Jeg så nå på Hafslund, og deres standard Spotpris-avtale er timespot, så du har sikkert helt rett og det var nok bare jeg som trodde at de som ikke aktivt har valgt timespot (som jeg måtte gjøre for mange år siden) ikke fikk det som default. Beklager!
Litt til ditt forsvar, så tror jeg mange mener timespot når de sier spot (gjelder både markedsføring fra strømleverandører og i dagligtale). Det er nok derfor en del begrepsforvirring ute og går. En timespot bør nemlig ikke omtales kun som spotavtale, siden det faktisk er noe annet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Måkemannen

Sitat fra: Handyman på søndag 19. desember 2021, klokken 15:16
Sitat fra: Motorwatt på søndag 19. desember 2021, klokken 09:50
Tja. Strømprisene er dessverre lite forutsigbare, men rundt 0200 er vel greit hvis du ikke gidder å sjekke hver natt. Finnes Smarthus-løsninger fra Home Assistant og Homeseer som gjør det automatisk, men da snakker vi om et større "lerret å bleke" hvis man skal starte på scratch. Kommer nok flere løsninger for Tesla nå som de nye laderne kommer med WiFi-støtte.
Den norske appen Charged har funksjon for smartlading og planlegger ladingen til tiden strømmen er billigst. Den henter strømprisen fra Nordpool.
Appen har i tillegg en drøss med andre funksjoner som timere, logging av lading og turer mm, statistikk osv.
https://www.getcharged.app/
Noe av det beste er at appen kun vekker bilen når du selv ber den gjøre det. Man kan altså bruke appen så mye man vil uten at søvnen forstyrres.

Er deg mulig å få tak i denne appen enda?

Motorwatt

#11
Kanskje denne?

https://apps.apple.com/gb/app/charged-for-tesla/id1444906703

@Handymann: Bruker du denne ennå? Ser ike ut som om den vedlikeholdes, og link til utvikler fungerer ikke. Siste kommentar var i 2020...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Måkemannen på torsdag 18. august 2022, klokken 21:29
Sitat fra: Handyman på søndag 19. desember 2021, klokken 15:16
Sitat fra: Motorwatt på søndag 19. desember 2021, klokken 09:50
Tja. Strømprisene er dessverre lite forutsigbare, men rundt 0200 er vel greit hvis du ikke gidder å sjekke hver natt. Finnes Smarthus-løsninger fra Home Assistant og Homeseer som gjør det automatisk, men da snakker vi om et større "lerret å bleke" hvis man skal starte på scratch. Kommer nok flere løsninger for Tesla nå som de nye laderne kommer med WiFi-støtte.
Den norske appen Charged har funksjon for smartlading og planlegger ladingen til tiden strømmen er billigst. Den henter strømprisen fra Nordpool.
Appen har i tillegg en drøss med andre funksjoner som timere, logging av lading og turer mm, statistikk osv.
https://www.getcharged.app/
Noe av det beste er at appen kun vekker bilen når du selv ber den gjøre det. Man kan altså bruke appen så mye man vil uten at søvnen forstyrres.

Er deg mulig å få tak i denne appen enda?
Nei, dessverre. Utvikleren har "lagt den ned". Veldig synd da jeg var meget fornøyd med den.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA