Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flytter til hus med Zoe lader, skal installere Easee lader for smartstyring.

Startet av Balaklava, fredag 17. desember 2021, klokken 12:49

« forrige - neste »

Balaklava

Hei.

Vi flytter til hus med en Pod Point lader og tilhørende transformator. Har liggende en Easee lader og avtale om montering.

Vil gjerne ha to ladere og smartstyring. Har forstått at Pod Pointen da får 400V, er det noe vi kan utnytte til å få raskere lading?

Men hvordan bør vi koble opp dette? Easee som master og Pod Point som slave... eller motsatt?

Og er det mulig å smartstyre hele greia vha Easee og Tibber Pulse?

Electrix

Det er ikke mulig å gi noe godt svar på dette uten at du gir mer info som hva slags biler du har, ladeeffekt på disse, kapasitet på inntak og eksisterende trafo og sikrings osv.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

minibiti

Unless you are lucky, you probably got the Podpoint with only 16A/1 phase so only 3.6 kW output.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Balaklava

Minibiti: Som nevnt, den er koblet til transformator og lader en Zoe. Er det noen grunn til å tro at den er 16A enfase?

Electrix: Bilen pr. nå er Ioniq 28, men den blir nok snart elbil nr 2 når kolsgeneratoren blir byttet ut. Hvilken bil det da blir... aner ikke. Men altså to elbiler.

Skal sjekke opp sikringsboksen neste gang jeg er i huset. Men kan jo gjette at standarden i 2005 på ett lite hus er 50A? Samtidig var eier elektriker så kanskje det er noe mer? Ang trafo så vet jeg ikke, men har skjønt at Pod Point og trafo fulgte med Zoe ved kjøp, så jeg får google litt og se om jeg finner spesifikasjonene.

Balaklava

Fant noe ang ladere til Zoe.

Ser ut som du kan få rett Minibit ;-). Enten 3,6 eller 11kW lading på standardinstallasjonen med Pod Point og Easee. Står at installasjon krever 20A sikring.

Om det er 3,6 så vil vel svaret være å gjøre full installasjon for Easee laderen, ny kabel fra hus til garasje og henge Pod Point på som slave.

Om det er 11 så kan kanskje kabelen fra hus til garasje brukes? Noen som vet spesifikasjonene på "typiske Zoe ladeinstallasjoner"?

automat

Hvis du ikke har Zoe, eller tenkt å kjøpe en, så er kanskje det beste å hive ut hele trafoen og selge den på Finn?

Selv om det er en trefas/11kW trafo, så vil ikke en 28kWh Ioniq ha noen glede av den. Tvert i mot. Ved lastdeling så vil man stå igjen med 8A enfas. Andre elbiler kan utnytte dette bedre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

minibiti

The 3.6 kW version is the default one. Very few people pay extra for the 11 kW version, which is also more demanding for the circuit breaker as you can't just use a standard 20A one.
As mentioned above, maybe the best solution is to sell the trafo on finn and keep only the podpoint.
Unless you need TN for some reasons, like buying a Zoé ;)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Balaklava

Jaja...

Sendte e-post til installatøren av Easee. Han mente det enkleste var å glemme Zoe greiene, ikke kunne den brukes som slave heller.

Som nevnt, selges nok på finn.no, hvis noen vil ha det da :-D

minibiti

If the price is right, I am sure someone will buy it. It is much better to use that to charge a Zoé on a daily basis than the "ladebøtte" many use.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Erik Ola Ulvestad

La gammal installasjon stå og Easee som 2.pri regulerbar i tillegg.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Balaklava

Ja, det var min tanke også. Hvis det er plass i trekkrør osv så er det en løsning. Ønsker to ladere så det ville være kjekt i stedet for å kjøpe en easee til slavedrift.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA