Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når kommer Model Y fra Berlin?

Startet av elektro, torsdag 16. desember 2021, klokken 23:05

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat
Tror nok det utgjør 15-20% ekstra rekkevidde, men er temmelig sikker på at vi ikke får se det i 2022.

turfsurf  :+1: ja du har nok rett men jeg håper du tar feil  :D Herlig utvikling!

geear

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 21. desember 2021, klokken 17:12
https://mobile.twitter.com/SawyerMerritt/status/1473201417825538050


"Giga Berlin has built about 240 Model Y's so far, with another 25 or so planned to be built this week."

"Tesla hopes to deliver its first Giga Berlin made cars to customers around mid January, but this depends on whether Germany gives them the necessary approvals in time, which is a big if."
Forsåvidt ikke en helt fersk artikkel, men ingen av disse bilene klarte kvalitetskravene til Tesla, så de er ikke kundebiler:

https://electrek.co/2022/01/10/tesla-receives-greenlight-build-2000-model-y-bodies-gigafactory-berlin-ahead-final-approval/

De har altså fått godkjenning til å bygge 2000 biler nå, som de vil gjøre på en måneds tid. Tror det er greit å vente med å få bil fra Berlin til de har fått opp flyten...

elhansen

Enig med den. Har liggende en bestilling på y fra Berlin men håper de kjører en god runde ned model yp først i Berlin og at de venter med vanlig lr til de har fått på plass nye 4680 batterier og ser hvordan det går. Da kanskje jeg bytter inn den jeg har.

daktari

Hvis nytt batteri kommer med mye høyere energitetthet, er det ikke sannsynlig at de da lager en lettere (og billigere) pakke, med samme kapasitet og tjener mer penger? Og så lager de en dyr UltraLR som har større rekkevidde men blir 100.000 dyrere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Kanskje, men de har et sterkt uttalt mål om å redusere kostnaden på elbiler og få transport over på fornybar energi, og 4680 skal redusere kost, ikke øke den. Tenker det kan slå begge veier...

Handyman

Sitat fra: geear på lørdag 15. januar 2022, klokken 10:38
Kanskje, men de har et sterkt uttalt mål om å redusere kostnaden på elbiler og få transport over på fornybar energi, og 4680 skal redusere kost, ikke øke den. Tenker det kan slå begge veier...
Enig. Tipper de øker rekkevidden noe, mens resten går til å redusere kostnader, og fordele cellen på flere produkter.
Det virker som at mange har alt for store forventninger til 4680 og strukturelt batteri. Tesla har jo tydelig formidlet at hovedfokus er å redusere kostnader og materialbruk. Dette er sjeldent forenelig med bedre og høyere ytelser. Alt hander om kompromisser.
Når det gjelder YP tror jeg de kan komme til å benytte 2170 en god stund, og at Y LR blir den første med 4680.
Plaid bruker jo 1865 og er ventet å bruke disse en god stund fremover.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

keepitsimple

Snakket med en selger på Tesla Rud idag. Han trodde long range fra Berlin til sommeren.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Handyman

Sitat fra: keepitsimple på lørdag 15. januar 2022, klokken 21:53
Snakket med en selger på Tesla Rud idag. Han trodde long range fra Berlin til sommeren.
Det er en god mulighet for at han bare tipper. Ansatte i Tesla vet ofte mindre enn det som spekuleres om på divers forum.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Og hadde han visst, hadde han ikke hatt lov til å si noe om det til deg som kunde.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

trykkertor

Sitat fra: Handyman på lørdag 15. januar 2022, klokken 23:26
Det er en god mulighet for at han bare tipper. Ansatte i Tesla vet ofte mindre enn det som spekuleres om på divers forum.
Som minner meg om da jeg var i showroom og vurderte en Model S i 2015. Den gang kunne man bestille dobbellader i bilen, for å kunne lade opp til 22kW.
Spurte da om pris og muligheten for dobbellader på den Model S vi vurderte. Teslarepresentanten fant fram ladekladden fra bagasjerommet og sa at det ble leverte med 1 slik lader til bilen, og at jeg kunne kjøpe en til slik senere.
Prøvde igjen å forklare at dobbeltlader er laderen internt i bilen som bestemmer styrke den kan ta i mot.
Fikk da beskjed om at bilen kun har 1 ladeinntak, og det derfor ikke ville kunne hjelpe med dobbellader.  ::)

Handyman

Sitat fra: trykkertor på søndag 16. januar 2022, klokken 11:45
Sitat fra: Handyman på lørdag 15. januar 2022, klokken 23:26
Det er en god mulighet for at han bare tipper. Ansatte i Tesla vet ofte mindre enn det som spekuleres om på divers forum.
Som minner meg om da jeg var i showroom og vurderte en Model S i 2015. Den gang kunne man bestille dobbellader i bilen, for å kunne lade opp til 22kW.
Spurte da om pris og muligheten for dobbellader på den Model S vi vurderte. Teslarepresentanten fant fram ladekladden fra bagasjerommet og sa at det ble leverte med 1 slik lader til bilen, og at jeg kunne kjøpe en til slik senere.
Prøvde igjen å forklare at dobbeltlader er laderen internt i bilen som bestemmer styrke den kan ta i mot.
Fikk da beskjed om at bilen kun har 1 ladeinntak, og det derfor ikke ville kunne hjelpe med dobbellader.  ::)
Fantastisk historie! Det finnes dessverre flere slike. Det er ikke alle hos Tesla som har sertifikat, og mange har aldri eid en bil, og enda færre har eid en Tesla. Mange vet ikke engang forskjell på kW og kWt. Ved de store utleveringene ser det ut til at de har rekruttert blant de som ikke kom med i Paradise hotel. Tesla, og bil kan de lite om, de ser ut til å være mer opptatt av utseende sitt.
Dette heldigvis ikke noe som helst med utvikling av SW, spill og testing å gjøre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tiger123


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA