Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eier erfaringer

Startet av BubbaJoFet, torsdag 16. desember 2021, klokken 20:27

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Koble får jeg til å fungere med følgende rekkefølge.
1. Velge laderen på ladestasjonen
2. Finne laderen i appen og gjøre klar
3. Samtidig som jeg kobler laderen til bilen trykker jeg start i app'en.

Har 16A kurs til laderen hjemme, synes det fungerer greit. Laderen leverer 14A i bilen så ca 3,44 kW.

Litt vanskeligere kan det være å få fart på hurtigladere i kulden. Velger en Eco modus så skal batteriet forvarme. Samme om en navigerer til en ladestasjon. Etter jeg tok vekk ekstra tørking av kupeen synes jeg dugg problemer på rutene ble bedre.

Finne ladestasjon i navigasjonen er tungvint. Har ikke funnet noe måte å vise alle ladestasjoner langs en en rute eller bruke kartet til å finne en stasjon lengre unna. Listevisning er eneste alternativet jeg har funnet.

Nioso

Takk for tipset med ladingen det fungerte som en smekk, gikk igang first try.

Når du er ute og kjörer får du sådana ryckningar i ratten då bilen kommer for näre en kantlinje på veien?
Har försökt få stengt av det men har ikke lyckats, har du testat stenge av det?


BubbaJoFet

Så bra at det fungerte.

Har ikke forsøkt å slå det av, får noen ganger vibrasjoner i rattet, andre ganger bare lyd og litt lys i displayet og HUD.

Synes det ikke er like plagsomt som med Model Y eller Ioniq5/EV6, men mulig det blir verre om veiene er bare. Har du hørt med kundesenteret? Sender du e-post til contact@nio.io får en ofte gode svar, på telefon varierer det litt.

BubbaJoFet

#18
Da er første mnd og første 1200 km unnagjort. En siste post med erfaringer så langt.

Rekkevidde og forbruk er som forventet , dog trekker bilen en del strøm når den står stille (1 kW++ pr dag), vil tro det kommer av status meldinger fra bilen, men kan godt tones ned.
Motorvei i 110 går det litt i underkant av 30 kW/100 km på våt vei rundt 0 grader med 20" Nokian dekk. På landevei rundt 0 grader med snitt på 60 km/t kommer jeg ned til WLTP, 20 kW/100 km med samme dekk. Kupevarme satt til 25 grader.

Lading er en større sak, selv ved å navigere til lader med bilen og Eco modus (begge deler skal forvarme batteriet) siste 15 min, så virker det ikke som om batteriet blir varmt selv ved 1 times kjøring. Har fått maks 70 kW så langt og med ladetap på ca 12% blir det litt ladetid.
Har ikke fått siste oppdatering med manuell batterivarming, men håper at det kan hjelpe.
Liker forresten godt at bilen viser lading på batteriet, ikke bare på ladeporten. Så det er enkelt å regne ut hva ladetapet er. Ladekurven er, ved mine lave hastigheter (50-60 kW), helt flat opp til 90%.
Bilen har låst ladekabelen to ganger, en må åpne panseret (verdens dårligste patent på panserutløseren) og løse ut ladekabelen manuelt.

Lading fra NIO App ved Kople fungerer utmerket. Om flere ladestasjoner kommer inn i Appen og BaaS kW avregnes mot ladingen, kan det bli veldig bra. 

Bilens kvaliteter overbeviser stadig og en tilgir fort størrelsen og vekten. Grep på snø og is er imponerende så den føles trygg på vinterføre. Mange små ting som er gjennomtenkt og HUD er sterk nok til at jeg kan bruke polariserte solbriller.
Ingen problemer med snø/is mtp. dørhåndtak eller ladeport.

NOMI/stemmestyring har en del å gå på mot Tidal og navigasjon, men mot bilens funksjoner fungerer det utmerket.

Har hatt duggproblemer, til tider ille, men etter å ha justert kupetørking til minimum og fjernet vann fra mattene har det blitt mye bedre. Kun når kupeen lukker seg kommer det litt dugg eller om temperaturen endres hurtig utenfor.
Men dette er noe som må utbedres.

Barn sitter veldig bra på andre seterad med godt utsyn fremover og til siden.

(Fjernet ref melding under)

Ser at forumet her har lite aktivitet, så om en vurderer bilen så kan NIO Owners Club på FB være ett alternativ, det er ikke krav til eierskap for å bli med der.

jkirkebo

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 16. januar 2022, klokken 18:34
I Kina leveres bilen nå med 11kW hjemmelader, så det er rimelig å anta at 32A@400V 1 fas blir mulig etterhvert, og at bilen dermed kan lade med 11 kW via  type 2. Tviler sterkt på om 3-fas 16A eller 32A blir mulig. (11 og 22 kW)

1-fase 400V lading er ikke en del av standarden, så du kan nok se helt bort fra at det blir mulig på Type 2. Da måtte man hatt 400V mellom "N" og "L1", noe som nok ville ødelagt laderen i en god del andre biler om man prøvde å lade på en slik ladestasjon.

1-fase 11kW på 230V er mulig, men krever 48A. De går opp til 80A på 1-fase i USA (19,2kW).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BubbaJoFet

Takk for korreksjon, glemte å sjekke hva som er støttet innen standardene, bare hva som skulle til for å oppnå effekten på 1 fase.

amado88

Hva var den kommentaren rundt Wifi-hotspot - hadde NIO det tidligere også ble det tatt bort i høst? Og er det bekreftet på noen måte at dette kommer tilbake? Jeg savner dette veldig i bilen, selv om ungdommene nok hadde klart å børne gjennom de 15-16 GB data som er inkludert i løpet av et par dager.

BubbaJoFet

#22
"Forrige SW hadde denne innstillingen, men den ble fjernet fra den nye. Vi har allerede gitt tilbakemelding at brukerne våre ønsker det tilbake i neste SW oppdatering."
Svar for kundeservice.
3.0.0 /Aspen kom i september/oktober til Norge, så vil anta at tidligere software referer til det, men dessverre kom det ikke i 3.0.5 denne uken.

elektro

Noen som har installert noen form for delingsnett eller lastsikring? Ville vært veldig ukomfortabel med å fylle bagasjerommet uten dette, enten det er én eller to seterader i bruk. Ikke minst når begge er nedfelt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Er som sagt tidligere ikke noe ankerpunkt for nett i taket, så en må bruke en gitter løsning. Hadde ringt og snakket med en fellow hos NIO, de har sikkert testet noen løsninger og kan si om det fungerer når andre seterad er felt ned. Eller FB gruppen Nio owners club Norway (om det er det den heter)

BatteriOgFossil

God reklame for Nio ES8 dette, "Kina-elbilturen fra helvete":
https://www.youtube.com/watch?v=WuI4cAP5ZbY

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA