Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming, blir det varmt nok?

Startet av saparchy, onsdag 15. desember 2021, klokken 14:18

« forrige - neste »

Orbit

#15
Jeg testet også nå samtidig med monitorering med OBDeleven, og ser det samme. Det var +3 C grader ute/kupé/batteri etter at bilen har stått parkert noen dager. Varmeeffekten følger tilkoblet effekt på lader så lenge denne er tilkoblet. Prosentene for PTC er per PTC (har to). Batteriet er ladet (68%) over lademålet (50%), så det av effekt som ikke går i PTC'ene er tap andre steder i diverse pumper, vifter og elektronikk. Jeg har ikke mulighet til å teste der bilen står nå hva som skjer dersom lader er tilkoblet, men med pilotsignal fra laderen på null.


Lader (en-fas)PTCVarmeeffekt
6 A - 1,4 kW      11% + 0%       0,6 kW
8 A - 1,8 kW14% + 0%0,7 kW
10 A - 2,3 kW26% + 0%1,3 kW
16 A - 3,7 kW56% + 0%2,8 kW
Frakoblet100% + 14%5,7 kW

Om det er en bug? Det kan være noen har (over-)tenkt at en ikke skal miste (vesentlig) av ladenivå ved oppvarming når er er tilkoblet lader. Men i så fall burde det også vært en opsjon for "full rulle".
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Veldig bra testing, folkens! Hva med å sende en åpen jobbsøknad til Audi? :) @Doppler, kjenner meg igjen i dette mønsteret. Interessant. Det fungerer forsåvidt bra hjemme. I alle fall med litt effekt og uten smartstyring.

@Orbit, dette virker som sagt mistenkelig kjent fra e-Golfen. Den blir ikke varm i det hele tatt dersom man har stilt ned lading til 5A. Med 10A (reiselader) blir det litt lunk, men den sliter med å få rutene frostfrie i streng kulde. På 16A Type 2 (som er max) holder det akkurat, men den blir varmest uten lader tilkoblet. Mulig den har 5 kW apparat? Jeg har MK1 m. VP.

Overtenkt eller bug, det vites ikke. Begge deler er plausibelt. :D Har de rettet bug'en som gjorde at man ikke kunne forvarme med DC lading med under 20% SOC? Mener det fungerte for meg forleden. De har i alle fall endret noe, for nå går varmeapparatet i 1 time ved DC lading i stedet for 30 min.

En slik nedre grense  ville jo gitt mening ved AC lading dersom varmeapparatet bypasset laderen.. Eller når bilen ikke er tilkoblet lader. Men når man uansett ikke kan tappe batteriet enten man er koblet til DC eller AC lader, burde man få lov til å starte varmen uansett SOC.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Glimrende testing, takk! Tipper det er "by design" for å prioritere SOC, og da blir det "bug by design" i mine øyne -hvertfall for norske forhold.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Jeg gjorde nå samme test som Orbit:

• Bilen stod tilkoblet «nødlader», altså 1,7kW
• Da jeg startet parkeringsklimatisering, så koblet PTC1 inn med 100% og PTC2 med 32%. Det vil si en total varmeeffekt på ca 7,2kW.

Jeg får altså IKKE det samme resultatet som @Orbit rapporterer.
- Jeg får full varmeeffekt til tross for at bilen stod tilkoblet 1,7kW ladeuttak.

Jeg har 2020 modell, kan det være der forskjellen ligger..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

@Orbit:

Noen tanker om hvorfor jeg får et annet resultat her? Er det rett og slett en endring de har gjort fra 2019 til 2020 modell, og som ikke har blitt endrer i noen av oppdateringene som har kommet for pre uke 48 2019 bilene..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

#20
Ingen forklaring på dette fra min side...... men en annen observasjon: Når jeg starter forvarming ved tilkoblet lader, prioriteres varme fullstendig over lading. Med ladeboks strupet ned til 5 kW, pauser ladingen (0 km/h) når forhåndsklimatiseringen slås på:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Med avslått varme får en reell lading:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Dette kan være hva som lå bak at noen rapporterte at bilen ikke ville lade i streng kulde sist vinter. Er en tilkoblet en "svak" lader (svakere enn bilens 10 kW varmeapparat) og har på kupévarme, blir det null ladeeffekt - inntil evt varmen kommer såpass opp at effektbehovet for vedlikehold av temperaturen går ned. Om en ikke har ekspandert lademenyen med view-knappen på rattet, er det ikke mulig å se at en faktisk mottar effekt (som går utelukkende til varme), bare at rekkevidden ikke øker.

Slik sett kan begrensing av kupévarme til laderens effekt kanskje ha en mening: Dersom en stopper underveis for å lade på en svak lader, men må ha varmen på under venting i bil, så risikerer en ikke at batteriet tappes ned mens en "lader".


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

En liten digresjon her, men hurtigladet i går fra 6% og fikk startet forvarming med én gang. Altså ingen grense på 20%. Forvarme går nå også i én time når man er tilkoblet DC lader, mot 30 min tidligere.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: elektro på fredag 31. desember 2021, klokken 08:25
En liten digresjon her, men hurtigladet i går fra 6% og fikk startet forvarming med én gang. Altså ingen grense på 20%. Forvarme går nå også i én time når man er tilkoblet DC lader, mot 30 min tidligere.

Hæ, stopper den varmen etter 60 minutter selv om man  er tilkoblet lader? Det var ganske håpløst. Jeg lader ofte i 80-90 minutter på hurtiglader og lar alltid varme/kjøling stå på hele tiden. Hadde blitt passe sur om jeg kom tilbake til en iskald eller glovarm bil...

Og hva om man har hund i bilen? Da må jo kjøling kunne stå på sommerstid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

#23
Sitat fra: Orbit på onsdag 29. desember 2021, klokken 14:06
Når jeg starter forvarming ved tilkoblet lader, prioriteres varme fullstendig over lading.
Dette er vel vanlig for de fleste biler? Har vært sånn på alle de jeg har hatt ihvertfall. Er jo bare den korte stunden det tar å få varmet opp kupeen.

En annen ting er om det gjelder batterivarming og, da kan det ta litt tid. Akkurat det varierer jo mellom merkene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. desember 2021, klokken 09:06
Hæ, stopper den varmen etter 60 minutter selv om man  er tilkoblet lader? Det var ganske håpløst. Jeg lader ofte i 80-90 minutter på hurtiglader og lar alltid varme/kjøling stå på hele tiden. Hadde blitt passe sur om jeg kom tilbake til en iskald eller glovarm bil...

Og hva om man har hund i bilen? Da må jo kjøling kunne stå på sommerstid.
En må bruke flere av klimatiseringstimerne etter hverandre for å få lenger tid, i praksis opptil 2 timer ved DC-lading (60 min på "klimatiser nå" + 2x30 min på timere). Det krever unødvendig mye MMI/app-fikling å sette opp, så i praksis starter jeg heller klimatisering i app 10 min før jeg skal koble bilen fra lader (gitt det ikke er hund i bilen).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. desember 2021, klokken 09:06
Sitat fra: elektro på fredag 31. desember 2021, klokken 08:25
En liten digresjon her, men hurtigladet i går fra 6% og fikk startet forvarming med én gang. Altså ingen grense på 20%. Forvarme går nå også i én time når man er tilkoblet DC lader, mot 30 min tidligere.

Hæ, stopper den varmen etter 60 minutter selv om man  er tilkoblet lader? Det var ganske håpløst. Jeg lader ofte i 80-90 minutter på hurtiglader og lar alltid varme/kjøling stå på hele tiden. Hadde blitt passe sur om jeg kom tilbake til en iskald eller glovarm bil...

Og hva om man har hund i bilen? Da må jo kjøling kunne stå på sommerstid.
Jeg tror ikke noen e-tron bruker 80 minutter på å bli 100%, må dobbeltsjekke TBs videoer, så det er ikke et problem man trenger bekymre seg så mye for. PS etron 55 41 min 10-100
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 01. januar 2022, klokken 10:35
Jeg tror ikke noen e-tron bruker 80 minutter på å bli 100%, må dobbeltsjekke TBs videoer, så det er ikke et problem man trenger bekymre seg så mye for. PS etron 55 41 min 10-100
Utenom hvis man enten med vilje eller grunnet på mangel av alternativer benytter 50kW lader.

Kjapp lading er ikke alltid en fordel. Har flere ganger måttet gå midt i måltidet for å flytte bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på lørdag 01. januar 2022, klokken 09:38
Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. desember 2021, klokken 09:06
Hæ, stopper den varmen etter 60 minutter selv om man  er tilkoblet lader? Det var ganske håpløst. Jeg lader ofte i 80-90 minutter på hurtiglader og lar alltid varme/kjøling stå på hele tiden. Hadde blitt passe sur om jeg kom tilbake til en iskald eller glovarm bil...

Og hva om man har hund i bilen? Da må jo kjøling kunne stå på sommerstid.
En må bruke flere av klimatiseringstimerne etter hverandre for å få lenger tid, i praksis opptil 2 timer ved DC-lading (60 min på "klimatiser nå" + 2x30 min på timere). Det krever unødvendig mye MMI/app-fikling å sette opp, så i praksis starter jeg heller klimatisering i app 10 min før jeg skal koble bilen fra lader (gitt det ikke er hund i bilen).

I Teslaen trykker jeg bare på en knapp "keep climate on" når jeg går ut, så står den på i ubestemt tid (eller til batteriet kommer ned i 20%). Får varsel i appen om klimaanlegget har stått på lenge (tror første varsel kommer etter 1 time).

Det går tydeligvis an å gjøre det langt mer komplisert skjønner jeg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:57
Sitat fra: daktari på lørdag 01. januar 2022, klokken 10:35
Jeg tror ikke noen e-tron bruker 80 minutter på å bli 100%, må dobbeltsjekke TBs videoer, så det er ikke et problem man trenger bekymre seg så mye for. PS etron 55 41 min 10-100
Utenom hvis man enten med vilje eller grunnet på mangel av alternativer benytter 50kW lader.

Kjapp lading er ikke alltid en fordel. Har flere ganger måttet gå midt i måltidet for å flytte bil.
Ja, klart det kan være scenarie der man ønsker lang pause. Men etron med 85 kWh bruker teoretisk 1,7+ timer, 1 time 42 min, 0-100 på 50 kW. Da ville jeg satt en alarm etter  1 time +15 og skrudd på varmen med appen - hvis ingen sitter i bilen.

Det er jo bare 2 år siden camp mode kom til Tesla, så kan jo håpe andre merker også lager en opsjon for dette litt raskere. Bare at Audi har endret fra 30-60 min er jo tegn på at de anerkjenner behovet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

Sitat fra: daktari på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:28Bare at Audi har endret fra 30-60 min er jo tegn på at de anerkjenner behovet.

Starter man klimatisering etter at hurtiglading har startet så går den i 60 minutter.

Enten via app eller slå på og av bilen og trykk på start på MMI.

Det jeg savner er setting i app og MMI med selvvalgt tid. For eksempel en 'slider' slik som med ladenivå, SoC på AC lading. For eksempel i intervallet: 0:10 — 5:00 med stopp hvis SoC kommer ned på 20%.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA