Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming, blir det varmt nok?

Startet av saparchy, onsdag 15. desember 2021, klokken 14:18

« forrige - neste »

saparchy

Hei. Lest litt om forvarming og batt vs strømnett. Jeg opplever at bilen (55) ikke blir varm nok med lader på  2.0 kWh tilkoblet . Klarer ikke fjerne is fra rutene. (Mye bedre med  den gamle 600 watt kupevarmer) Ikke testet uten lader koblet på, men er det slik at bilen har tilgang til  mer varme(strøm)fra batteriene enn fra en 10 amp linje? velger bilen strømnett uavhengig av amp tilgjengelig på strømmen? en 32 linje med ladeboks er ganske viktig det da om man vil ha varm bil.

Orbit

e-tron tapper primært strøm fra batteriet ved oppvarming, så det skal ikke spille noen rolle hvilken effekt du har på laderen.

Har du slått på opsjonen for glassflateoppvarming? Det gir ekstra varme på ruter + avising av speil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

saparchy

Ja glassflatevarming er på. Er bare for svak effekt på varmeren da. Skuffende. Må nevnes at den har kun 1 varmer. Men det burde være nok med 5kw  egentlig. Om varmeren kan levere den effekten  undere hele forvarmingen.

Wendel

Rart du opplever så dårlig varme ved forvarming av bilen. Selv trenger ikke bilen min mange minuttene for å smelte is og snø fra rutene. Kan det være noe galt med bilen din tru? Mange import e-trons i Norge, og mange av de nord i landet og basert på tilbakemeldinger fra folk i facebook grupper etc så gjør biler med 5kw susen og vel så det.

saparchy

Nettopp vært på service. Om den ikke varmer som den skal, blir det loggført som feil tru?  Typisk feil som er vanskelig og bevise, om den varme akkurat litt for dårlig. 
Den fjerner noe is, men ikke på hele ruta og ikke på hele sidevindu. kun et lite området. Dysene står mot siderutene. Og rattet er veldig kaldt etter 30 min med forvarming, så  at det ikke er varmer på rattet er helt idiotisk. Der gikk de på en blemme gitt,  og ha sensorfølere i rattet  istedenfor varmetråder!

Bortsett fra det, en flott bil!  :)

Noen måte og kontrollmåle effekten på varmeren på?

hybrid88

Høres ut som noe ikke stemmer. Jeg har 5kw og is og snø forsvinner utrolig fort med forvarming uavhengig om den er koblet til lader eller ikke
Etron 55
E-golf
911 GT3

Orbit

Sitat fra: saparchy på onsdag 15. desember 2021, klokken 20:59
Noen måte og kontrollmåle effekten på varmeren på?
Du kan få et grovt estimat ved å sette på varme en halvtime uten tilkoblet lader, og se hvor mye du tapper batteriet (f.eks etter 10/20/30 minutt). Skal du se det nøyaktig, må du ha en eller annen form for diagnoseverktøy (OBDeleven etc).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PF

Min varmer dårlig hvis jeg har 16a laderen koblet i. Da virker det som at den bare drar fra laderen og ikke batteriet.
2019limited. Har du prøvd uten lader i for å se om det blir noe annerledes da?

Edit, tolker kanskje det dit hen at de funker ok uten lader i?

daktari

Kan muligens huske jeg hadde dette problemet - muligens at det kun ble sånn passe lunk hvis den var plugget inn. Men prøvde aldri avisinnlegg når innplugget.

Er dette egentlig en bug som nyere biler ikke har?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Wendel

Sitat fra: daktari på fredag 17. desember 2021, klokken 14:42

Er dette egentlig en bug som nyere biler ikke har?

Jeg har hatt både 20 mod og 21, ikke opplevd problemet trådstarter melder om i hvert fall 🤔

elektro

Jeg har dette problemet, på en tidlig, Norsk 2019 modell. Altså at bilen ikke blir ikke skikkelig varm og ikke klarer å fjerne all is fra front- og siderutene når den er koblet til reiseladeren som yter max 8A / 1,8 kW. Dette er på samme måte i e-Golfen hvor reiseladeren yter 10A / 2,3 kW. Der har jeg funnet ut at Type 2 tilkobling på 16A / 3,6 kW er akkurat nok til å få tint bilen og få litt lunk i kupeen når det er skikkelig kaldt.

På den annen side virker det som e-tron 55 trekker strøm fra batteriet ved forvarming selv om jeg er koblet til 11 kW Type 2. Dvs. at batteriet synker et par prosent, før det lader seg opp igjen til lademålet. Litt usikker på om dette skjer samtidig med at bilen forvarmer eller etter er ferdig. Jeg får bare en ny melding om at lademål er nådd. Litt rart hvis den trekker mer enn 11 kW. Batteriet forvarmes jo ikke. Nå er det kke noe stort problem i praksis. Litt verre er det at jeg må ut og trekke ut kontakten for å få tint bilen på fjellet ol.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Doppler

Sitat fra: elektro på søndag 19. desember 2021, klokken 19:56
På den annen side virker det som e-tron 55 trekker strøm fra batteriet ved forvarming selv om jeg er koblet til 11 kW Type 2. Dvs. at batteriet synker et par prosent, før det lader seg opp igjen til lademålet. Litt usikker på om dette skjer samtidig med at bilen forvarmer eller etter er ferdig. Jeg får bare en ny melding om at lademål er nådd. Litt rart hvis den trekker mer enn 11 kW. Batteriet forvarmes jo ikke. Nå er det kke noe stort problem i praksis. Litt verre er det at jeg må ut og trekke ut kontakten for å få tint bilen på fjellet ol.

Når jeg endelig hadde muligheten, gjorde jeg en test av dette i går. Jeg har 11kW Zaptec lader og benyttet "Hurtigstart":

  • SoC ved start er 80%.
  • Ved start aktiverer bilen ladeboksen et kort øyeblikk, men trekker ikke strøm.
  • Etter ca. 10min aktiverer bilen ladeboksen på nytt og trekker 11kW i 8 minutter. Sender så sluttmelding om dette på myAudi app.
  • Bilen trekker ikke strøm fra ladeboksen resten av tiden (12 min.). SoC når forvarming er ferdig er 79%.
  • 2 minutter etter at forvarming er ferdig starter bilen lading på nytt og lader med 11kW opp til 80% SoC.
  • Etter dette er det ingen aktivitet.

Konklusjonen min er at bilen trekker fra batteriet når den forvarmer. Men, den fyller periodevis opp underveis for å kompensere for brukt energi. Jeg er usikker på hva som er målverdien for den siste ladeseansen. Vil det være SoC ved start av forvarming, eller vil det være grensen som er satt for lading generelt. Jeg tror det siste. Min grense er satt til 80%, og den avsluttet med å lade opp til 80%.

Jeg er godt fornøyd med dette. Når jeg kommer ned til bilen, er den forvarmet og batteriet er ladet opp til ønsket SoC.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

daktari

Enig med siste, og sånn jeg husket det også.

Men orker noen teste med reiselader? H is bilen prioriterer å beholde SOC hvis den er tilkoblet så kan hende at man med treg lader begrenser varming til det den klarer å lade opp igjen? Hvis den ikke er tilkoblet gir den blaffen i SOC og gir default varme?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

Sitat fra: daktari på søndag 19. desember 2021, klokken 21:33
Enig med siste, og sånn jeg husket det også.

Men orker noen teste med reiselader? H is bilen prioriterer å beholde SOC hvis den er tilkoblet så kan hende at man med treg lader begrenser varming til det den klarer å lade opp igjen? Hvis den ikke er tilkoblet gir den blaffen i SOC og gir default varme?

Jeg har testet mange ganger med reiseladeren på min limited 2019 utgave, og der blir det ikke varmt når lader er plugget i. Må ut å ta ut laderen for at det skal bli noe effekt.

daktari

Sitat fra: PF på mandag 20. desember 2021, klokken 09:19
Sitat fra: daktari på søndag 19. desember 2021, klokken 21:33
Enig med siste, og sånn jeg husket det også.

Men orker noen teste med reiselader? H is bilen prioriterer å beholde SOC hvis den er tilkoblet så kan hende at man med treg lader begrenser varming til det den klarer å lade opp igjen? Hvis den ikke er tilkoblet gir den blaffen i SOC og gir default varme?

Jeg har testet mange ganger med reiseladeren på min limited 2019 utgave, og der blir det ikke varmt når lader er plugget i. Må ut å ta ut laderen for at det skal bli noe effekt.
Må jo være en bug.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA