Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker

Startet av MrBacon, tirsdag 14. desember 2021, klokken 23:01

« forrige - neste »

MrBacon

Hei

I april 2022 skal jeg begynne å pendle fra larvik til oslo. Jeg kommer selvfølgelig til å benytte meg av toget, men de dagene jeg må kjøre bil så vil jeg ha en elbil som kan kjøre tur/retur uten lading. Har i dag en Ioniq 17mod, den går ikke tur/retur.. er ladeplass på lysaker der jeg skal jobbe, men den er ikke alltid tilgjengelig - så vil ikke risikere å måtte ringe etter hjelp. Dessuten er det greit å bytte til en nyere bil.

* Må kunne klare minimum 350-400km i kalde vinterdager (for å være sikker)
* Budsjett ca 300k kan strekkes noe
* Småbarnsfamilie må kunne ta den i bruk (levering og henting i bhg) - to barneseter må passe (baggasjerom er ikke viktig da vi har en stasjonsvogn på siden)

Har sett på e-niro, kona, model 3, i3, e-golf

syns dog e-niro og kona ser dirt cheap ut innvendig med utdatert infotainment system osv.

Hva tenker dere?

Jeg kan vente lenger enn april til å kjøpe, men vil tro bruktbil er veien å gå. Nybil tror jeg vil være for dyrt for mitt budsjett.

Daniel_0007

#1
Larvik oslo er for det meste motorvei, ingen biler i den pris klassen vil klare 400km i kulde med mindre du kun holder 80.
Sjekk dokumentet til teslabjørn https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#

F.eks så klarer kona 330 om vinteren med kjøring i 90 og 250 med kjøring i 120.

Er vel en del 120 soner på den strekningen.
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 23:35
Larvik oslo er for det meste motorvei, ingen biler i den pris klassen vil klare 400km i kulde med mindre du kun holder 80.
Er vel knapt en håndfull biler som klarer 400km på motorvei i streng kulde. Kanskje ny Model S og 3, EQS. Muligens iX50?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vollis47

Jeg synes du har lagt inn vel mye sikkerhet når du vil ha bil som klarer 350 - 400 km i kaldt vær på motorvei. Det er jo ikke mer enn 260 km og ladestasjonene ligger som perler på ei snor mellom Oslo og Larvik. Du betaler mye for å unngå en stans på 10 minutter en sjelden gang.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Ingeniøren

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 15. desember 2021, klokken 08:49
Jeg synes du har lagt inn vel mye sikkerhet når du vil ha bil som klarer 350 - 400 km i kaldt vær på motorvei. Det er jo ikke mer enn 260 km og ladestasjonene ligger som perler på ei snor mellom Oslo og Larvik. Du betaler mye for å unngå en stans på 10 minutter en sjelden gang.

:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

MrBacon

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 15. desember 2021, klokken 08:49
Jeg synes du har lagt inn vel mye sikkerhet når du vil ha bil som klarer 350 - 400 km i kaldt vær på motorvei. Det er jo ikke mer enn 260 km og ladestasjonene ligger som perler på ei snor mellom Oslo og Larvik. Du betaler mye for å unngå en stans på 10 minutter en sjelden gang.

Du har så rett, beklager det. Var litt hard på km kravet. Har korrigert original post.

Hva tenker dere ville vært aktuelt å kjøpe i april 2022?  Ser at Model 3 ligger på ca 360k nå.

arthur

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 23:35
Larvik oslo er for det meste motorvei, ingen biler i den pris klassen vil klare 400km i kulde med mindre du kun holder 80.
Sjekk dokumentet til teslabjørn https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#

F.eks så klarer kona 330 om vinteren med kjøring i 90 og 250 med kjøring i 120.

Er vel en del 120 soner på den strekningen.

Jøss, har det kommet soner med fartsgrense på 120 km/t der?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Moas

#7
Jeg pendlet mye med elbil før. Det siste du har lyst til når du pendler langt er å kaste bort tid på hurtiglading da. Velg deg en bil som ikke må det, også på vinteren. Det er vel bare tesla3 lr med vp som kan garantere deg det i venstrefeltet.

Etter erfaring med å ha kjørt Kona 100k km så kan det gå hvis du kjører i høyrefeltet på de kaldeste dagene.

Altså kan din kjørestil ha mye å si for hva dette betyr i investeringer. Til ultra extrem pendling så ville jeg ikke valgt en premium bil med tanke på verditapet.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Trekkoppbil

#8
Hvis man har uoppnåelige krav, så burde man regne litt på det, og finne fram til en løsning man kan leve med.

Små-/mellomstore biler får du med opptil i overkant av 60kwt.
Disse bilene har bare ett gir, og i høy fart får du høyt forbruk. Spesielt i vått vær.
På blanda småkjøring om vinteren kommer jeg ca 5km/kwt. Høy fart har jeg ikke så mye erfaring med,  men jeg prøvde en gang kanskje 120km/t i vått vær, og da kom jeg 4km/kwt eller mindre, men det var engangstilfellet på kort strekning, så jeg har ikke tilstrekkelig målegrunnlag.

Kjører du 40 mil hardt i dårlig vær, er det mulig du vil forbruke 100kwt med en mellomstor bil. Det er litt ekstreme tall, og det er vanskelig å forutse forbruket til andre bilister.

Med en større bil, kan du ha 50% større forbruk, og kanskje 50% større batteri enn du har med mellomstor bil.

Det er mulig Model 3 har fornuftig forbruk med sin silisium-inverter.

I høye hastigheter er det mulig det kan være en fordel med dual drive, for å få ulike utvekslinger, men jeg har ikke noen data på det.

Svein_H

Sitat fra: MrBacon på onsdag 15. desember 2021, klokken 14:26
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 15. desember 2021, klokken 08:49
Jeg synes du har lagt inn vel mye sikkerhet når du vil ha bil som klarer 350 - 400 km i kaldt vær på motorvei. Det er jo ikke mer enn 260 km og ladestasjonene ligger som perler på ei snor mellom Oslo og Larvik. Du betaler mye for å unngå en stans på 10 minutter en sjelden gang.

Du har så rett, beklager det. Var litt hard på km kravet. Har korrigert original post.

Hva tenker dere ville vært aktuelt å kjøpe i april 2022?  Ser at Model 3 ligger på ca 360k nå.

Jeg forstår TS veldig godt. Jeg tok også i litt ekstra for vinterpendling før mitt endelige valg, og har aldri angret på det. TS har ingenting å beklage for!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rosstopher

Ny Model 3 SR+/RWD er et godt valg. Hvis du klarer å holde 120 km/t hele veien på de dagene med dårligst føre så trenger du kanskje 5 minutters stopp på Fokserød et par ganger i året.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

MrBacon

Takk for svar dere

Slik jeg tolker svarene så er foreløpig (med mitt budsjett) Tesla Model 3 til neste år som vil være mest aktuelt ifbm pendling og diverse kjøring til bhgen. Er det ingen andre elbiler som klarer Larvik-Lysaker uten lading innenfor 300k budsjett ila 2022? Som sagt så er jeg villig til å vente til slutten av 2022 for å se bruktbilprisene dumpes enda mer før jeg kjøper. Jeg kommer til å ta toget mye av dagene, så får jeg heller lade litt i Drammen dersom det blir krise med Ioniq'en.

amrois

ID4 Pro Perf Tech

geear

#13
Sitat fra: MrBacon på onsdag 15. desember 2021, klokken 18:53
Takk for svar dere

Slik jeg tolker svarene så er foreløpig (med mitt budsjett) Tesla Model 3 til neste år som vil være mest aktuelt ifbm pendling og diverse kjøring til bhgen. Er det ingen andre elbiler som klarer Larvik-Lysaker uten lading innenfor 300k budsjett ila 2022? Som sagt så er jeg villig til å vente til slutten av 2022 for å se bruktbilprisene dumpes enda mer før jeg kjøper. Jeg kommer til å ta toget mye av dagene, så får jeg heller lade litt i Drammen dersom det blir krise med Ioniq'en.
JO! Syns det tar litt av her, men du har jo også (fortsatt) 350-400 km som krav i opprinnelig innlegg, samtidig som du spør om noen klarer Lysaker-Larvik. Er det 26 mil eller 35-40 du vil ha som worst case minimum vinterstid?

Kan ikke fatte at e-Niro og Kona ikke skal klare 2x13 mil uansett vær.. må jo opp i noe sånt som 250Wh/km for at det ikke skal gå, og det er høyt for en e-Niro. Vår erfaring etter tre år (riktig nok bil to, som madammen kjører), er at den er veldig realistisk på rekkevidde, og har lav reduksjon vinterstid. En må og huske at det er forskjell på 2x13 mil tur/retur samme vei, og 26 mil i én retning. Blåser det noe helt sykt i den ene retningen, så får man det gjerne igjen i betydelig lavere forbruk andre veien.

Infotainment er veldig konvensjonelt ja (kjenner kun e-Niro), men carplay veier i stor grad opp for det.

Moas

Sitat fra: MrBacon på onsdag 15. desember 2021, klokken 18:53
Takk for svar dere

Slik jeg tolker svarene så er foreløpig (med mitt budsjett) Tesla Model 3 til neste år som vil være mest aktuelt ifbm pendling og diverse kjøring til bhgen. Er det ingen andre elbiler som klarer Larvik-Lysaker uten lading innenfor 300k budsjett ila 2022? Som sagt så er jeg villig til å vente til slutten av 2022 for å se bruktbilprisene dumpes enda mer før jeg kjøper. Jeg kommer til å ta toget mye av dagene, så får jeg heller lade litt i Drammen dersom det blir krise med Ioniq'en.
Mg har en model med 70 kWh til 300k kr. Den burde klare det.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA