Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med oppdatering av kart på e-Golf 2019 modell

Startet av corrosive, tirsdag 14. desember 2021, klokken 22:28

« forrige - neste »

corrosive

Hei dere,

Ny eier av et pent brukt eksemplar av en 2019-modell e-Golf.

En av de første tingene jeg oppdaget etter kjøpet, var at kartet på navigasjonen ikke var oppdatert. Forsøkte i dag å følge instruksjonene på Volkswagens egne websider på hvordan dette gjøres. På SD-kortet jeg putter i SD-slottet i hanskerommet, ligger det 1 fil med metadata og to mapper (Mib1 og Mib2) SD-kortet er formatert i exFAT. Utifra VWs egen dokumentasjon er dette korrekt og etter boka, men når jeg forsøker å oppdatere kartet i menyen, henger bare systemet på «Søker etter oppdateringer»

SD-kortet jeg bruker er 64GB, mens jeg ser «originale» VW SD-kort bare er 16GB. Kan det være at 64GB er for stort? Selve oppdateringen er på 26GB om jeg husker riktig.

Setter pris på hjelp om noen har forsøkt det samme.

CastorFiber

Dette er gammel informasjon, og det er mange år siden jeg hjalp en venn med dette.
Lang historie kort, det virket ikke.
Derfor bruke jeg det gamle 16Mb kortet, fjernet oppdateringen til land han aldri kom til å reise til, og oppdaterte reten. Da virket det. Det er alt jeg husker fra dette.  Det var ikke en e- Golf, men en vanlig Golf.
Aner ikke om denne informasjonen er nyttig for deg.
En del datasystemer har en grense på hvor store kort de godtar. Det kan tenkes at 64 GB er for stort.

corrosive

#2
Sitat fra: CastorFiber på tirsdag 14. desember 2021, klokken 22:43
Dette er gammel informasjon, og det er mange år siden jeg hjalp en venn med dette.
Lang historie kort, det virket ikke.
Derfor bruke jeg det gamle 16Mb kortet, fjernet oppdateringen til land han aldri kom til å reise til, og oppdaterte reten. Da virket det. Det er alt jeg husker fra dette.  Det var ikke en e- Golf, men en vanlig Golf.
Aner ikke om denne informasjonen er nyttig for deg.
En del datasystemer har en grense på hvor store kort de godtar. Det kan tenkes at 64 GB er for stort.
Takk for svar. Ingen av SD-slottene i hanskerommet inneholder noe SD-kort i utgangspunktet, så jeg regner med at all kartdata er lagret lokalt i selve Discover Pro-enheten. Ellers hadde jeg bare brukt det som var, og heller slettet unna språk og land jeg ikke trenger for å "barbere ned" størrelsen på kartoppdateringen.

Jeg klarer heller ikke å finne noen offisiell informasjon om at eks. maks 32GB SD-kort er støttet, og det regner jeg med jeg hadde gjort om det var en faktisk begrensning. Det jeg derimot reagerer litt på, er at "DiscoverCare"-programvaren til Windows ikke blir fornøyd uansett om jeg formatterer kortet i exFAT eller NTFS - som dem selv insisterer på er støttede partisjoner. Ellers får jeg "check" på alle haker før den setter igang med nedlasting/flashing av kort.

Jeg regner med at jeg ringer VW-verkstedet i dag og hører om tips, siden jeg regner med at dette er noe jeg skal være i stand til å gjøre selv.

Oddaa

E-Golf oppdaterte jeg via wifi, det fungerte godt for meg.

En erfaring fra oppdatering av kart i Volvo er at bilene kan være svært vare for kort/minnepinne som brukes. Sist jeg skulle oppdatere fant ikke bilen minnepinnen i det hele tatt, selv om alt tilsynelatende var rett ved avlesing i pc. Kjøpte ny minnepinne, kopierte over innholdet, og installasjonen gikk uten problemer.

Så prøv gjerne med et annet SD-kort.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

corrosive

Takk for alle bidrag. Jeg endte med å forsøke en USB 3.0 minnepinne på 128GB formatert i exFAT og la samme innhold der. Brukte USB-porten foran girspaken i «mobilrommet» Oppgraderingen gikk helt glatt da. Legger SD-kort prosjektet på hylla.

hakarn

Hei!

Forsøker å oppdatere kartet i E-golf 2019 modell,
Har lastet ned kartoppdatering til pcn og pakket den ut med 7-zip også lagt den over på en usb 3.1 65gb
med Ex fat filsystem.

Setter usben i uttaket bak girspaken, men bilen finner ikke ingenting? noe som har tips?


Radiobil1

Kjøpte oppdateringskort (sd kort) med kart, og gratis oppdateringer når jeg var innom og det var kommet nye, da bytter jeg mitt kort mot et med nyeste kart. Dette får dere kjøpt hos VW forhandlere.

Gazer75

Kjøpe oppdatering er bortkasta pengar. Last ned og legg over på eit SD kort som er stort nok. Fungerer heilt fint, men tek ei stund. Trur den brukte over 40 minutt i min bil.

https://www.volkswagen.no/no/min-volkswagen/myvolkswagen/kartoppdateringer.html

Der må ein vere registrert vel og merke.
2020 e-Golf (2023-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA