Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading i kaldt vær

Startet av Gazer75, lørdag 23. desember 2023, klokken 19:43

« forrige - neste »

Gazer75

Nokon som veit kva temperatur det må vere for å få over 25kW?

Så langt etter at vinteren kom og temp har vore rundt +5 maks har eg kun fått 25kW.
No har eg ikkje testa lading etter ein lenger tur endå vel og merke.
2020 e-Golf (2023-)

Gazer75

Slik såg det ut etter ein times køyring og lading i -15 grader...
Tok over 46 minutt 22-81%. Peak rett under 32kW og snitt var 26kW.
Har også merka meg at effekt frå ladestasjon er lik uansett kor mykje eg brukar på varme medan eg ladar. Er det normalt?
Såg Bjørn Nyland teste ein eldre e-Golf utan varmepumpe og då trakk den ekstra frå ladestasjon til varme.
2020 e-Golf (2023-)

storeulv

#2
Sitat fra: Gazer75 på torsdag 18. januar 2024, klokken 06:35Har også merka meg at effekt frå ladestasjon er lik uansett kor mykje eg brukar på varme medan eg ladar. Er det normalt?
Såg Bjørn Nyland teste ein eldre e-Golf utan varmepumpe og då trakk den ekstra frå ladestasjon til varme.
Det kan være forskjellen på bil med og uten varmepumpe. En bil uten varmepumpe bruker kun varmeelementet til å lage varmluft, mens en bil med varmepumpe bruker varmeelementet kun når det er for kaldt til at varmepumpen klarer å lage varm nok luft.
Jeg tror varmeelementet er på 5 kW. Jeg vet ikke hvor mye effekt varmepumpen trekker, men det er nok en god del mindre enn varmeelementet.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Gazer75

Sitat fra: storeulv på torsdag 18. januar 2024, klokken 06:43Jeg tror varmeelementet er på 5 kW. Jeg vet ikke hvor mye effekt varmepumpen trekker, men det er nok en god del mindre enn varmeelementet.
Tippar 2kW på varmepumpa då. På HI, altså maks, og i -20C så har eg sett rett over 7kW i displayet før det roa seg og forbruket gjekk nedover mot 4kW. Altså "instant consumption" displayet som visar per time når ein står i ro. Det visar vel 0,3kW utan varmeapparatet på meiner eg.
Er ganske bråkete greie den der varmepumpa med ei vifte som durar på der framme, nesten som ein overoppheta fossil bil :)

Medan eg sto der og interiøret var vorte varmt så viste det kun 0,8-1,4kW. Problemet er jo at det tek nesten 2 timar å varme opp alt i denne kulden :( Før det roa seg så brukte den vel 2-3kW minst. Men så likar eg å ha det godt og varmt så set den på 24C, men reduserer ned mot 22C når det er vorte varmt.
2020 e-Golf (2023-)

geear

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 18. januar 2024, klokken 06:35Slik såg det ut etter ein times køyring og lading i -15 grader...
Tok over 46 minutt 22-81%. Peak rett under 32kW og snitt var 26kW.
Har også merka meg at effekt frå ladestasjon er lik uansett kor mykje eg brukar på varme medan eg ladar. Er det normalt?
Såg Bjørn Nyland teste ein eldre e-Golf utan varmepumpe og då trakk den ekstra frå ladestasjon til varme.
Hurtiglading er ikke e-Golf 36 kWh's sterke side dessverre. Den gamle 24 kWh utgaven lader noe raskere.

e-Golf har ikke varme på batteripakken, og som de andre her skriver så er veldig lavt strømforbruk på varmepumpa, så er du sikker på at du ville sett det? Kanskje 1 kW, tviler på det går noe mer enn det til vedlikeholdsvarme ved stillstand.

Gazer75

Sitat fra: geear på torsdag 18. januar 2024, klokken 09:18e-Golf har ikke varme på batteripakken, og som de andre her skriver så er veldig lavt strømforbruk på varmepumpa, så er du sikker på at du ville sett det? Kanskje 1 kW, tviler på det går noe mer enn det til vedlikeholdsvarme ved stillstand.
Som eig skreiv over så bør ein kunne sjå 4-7kW+ ekstra med varmeapparatet på maks på displayet til ladaren utan problem om den faktisk leverer ekstra til varme ut over å lade batteriet. Og om det faktisk er eit 5kW element også, så bør jo det vise. Litt synd om nyare e-Golf er dårlegare på dette enn dei gamle.
Ville også vist tydeleg på grafen over om det var spikes når eg testa opp til fleire gonger.
Var veldig tydeleg på ladaren for Nyland når han testa.
2020 e-Golf (2023-)

Håvar

Kan ikke huske om e-Golf'en har PTC-varmer i tillegg til varmepume, men kan ikke huske å noen gang ha sett så høyt forbruk ved oppstart i kulde. Sjelden mer enn 1,4-1,5 kW(h/h :police: )
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

storeulv

Sitat fra: Håvar på torsdag 18. januar 2024, klokken 14:46Kan ikke huske om e-Golf'en har PTC-varmer i tillegg til varmepume, men kan ikke huske å noen gang ha sett så høyt forbruk ved oppstart i kulde. Sjelden mer enn 1,4-1,5 kW(h/h :police: )
Jeg er nokså sikker på at alle eGolf har en PTC-varmer for å kunne kjøre hurtig oppvarming av glassflater utover frontruten.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

skulleVøri

Ladehastighet er basert på batteritemperatur, ikke lufttemperatur. Jeg hurtiglader omtrent en gang i uka, og fra ladehistorikken i appen: Sist jeg var over 30 kW var i begynnelsen av desember, utetemperatur rundt 0. Antagelig etter å ha kjørt en stund så batteriet var litt varmere.

Over 35 kW har jeg ikke hatt siden begynnelsen av oktober. Det laveste jeg har sett var 15 kW, da var det -10 grader, bilen hadde stått over natta, og jeg kjørte bare et par hundre meter til ladestasjonen.

Det beste vi kan gjøre er å lade etter å ha kjørt en stund, i stedet for helt i starten av en kjøretur. Jeg tror grafen du viser er omtrent så bra det kan bli når det er kaldt ute. For å få konsistent ladehastighet året rundt må man over på biler som har aktiv varming/kjøling for batteriet, e-Golfen har det ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA