Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IONIQ Electric kampanje... er det god?

Startet av Batman, tirsdag 14. desember 2021, klokken 16:00

« forrige - neste »

Moas

Vi klarte å få med like mye i bagasjerommet på en Soul som i en Mazda 6 sedan. Høyden gir bra volum.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Batman

 :+1: hva er rekkevide i bilen?
Sitat fra: IK på torsdag 16. desember 2021, klokken 23:52
Hei

Endte med Kia Soul 2018 som kostet halvparten. Funker veldig bra i byen / omegn so far...
Kupeen er overraskende romslig men bagasjerom er liten.
Denne er min første elbil.
Har en bensinbil for lange turer.

Vurderte også 2008e. Synes denne er kul. Og har vinterdekk inkludert i prisen :)
Citroen e4 er enda billigere tror jeg.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#17
Sitat fra: Batman på fredag 17. desember 2021, klokken 14:01
:+1: hva er rekkevide i bilen?
Sitat fra: IK på torsdag 16. desember 2021, klokken 23:52
Hei

Endte med Kia Soul 2018 som kostet halvparten. Funker veldig bra i byen / omegn so far...
Kupeen er overraskende romslig men bagasjerom er liten.
...

Mest sannsynlig er dette en 30kWh utgave av Soul EV med ca 200km WLTP kombinert. Identisk drivlinje som Ioniq Classic 28kWh, men selv om netto batteri er litt høyere netto kapasitet, gjør mer aerodynamisk utforming at man oppnår ca samme rekkevidde på disse 2.

Sjekk også her om du lurer på hva typegodkjent rekkevidde er for ulike elbiler:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

IK

Hei!
120-130 km i - 5/-10 med varmeapparat på.

Tipper at man får 180 km i sommerhalvåret.

Min har 100% SOH i følge BOS.

For min del er det kjøring til barnehage og jobb i 50 sone så forbruk er lav.

Som bybil tror jeg det skal holde.

Nyere utgave med minste batteripakke har 280/190 km og koster 250K på finn (2020).

Som sagt kan mini SUV som Soul/Kona være alternativ til Ioniq.
Etter min mening er Kona en stygg bil :)

Jeg kjører Hyundai i30. I Soul'en sitter man vesentlig høyere + lettere med barneseter.

Bagasjerom er liten men firekantet/veldig praktisk.
Får inn en stor barnevogn (city jogger).



Batman

Jeg tror kona har liten bagasjerom, ikke bra for barnevogn

Batman

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:47
Ville heller gått for id3, f.eks denne kampanjen for 310k hvis du bor i oslo. Da får du vesentlig mer rekkevidde samt en mer moderne bil.
Evt cupra born i first utgave fr 350k da får du med vinterhjul og serviceavtale.

https://butikk.cupraofficial.no/bygg-ny-bil/first-born/line

https://blogg.eabryn.no/volkswagen-kampanje/id-3/

Jeg ringte til id3, de sier 1 års leveringstid. er det mulig? sjokkerende  :-X


IK

De  i B&H Vøyenenga sa at ventetid var 3 mnd på Ioniq.

Svein_H

Sitat fra: Batman på lørdag 18. desember 2021, klokken 11:52
Jeg tror kona har liten bagasjerom, ikke bra for barnevogn

Kona har faktisk mindre bagasjerom og er trangere innvendig enn Zoe, bare sånn til info. Jeg kunne nesten ikke tro tallene da jeg sjekket det opp, trodde Kona var en god del større enn Zoe som er veldig romslig foran men trang baki. Det er ikke store forskjellene, men de er like fullt der.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

filtvet

Sitat fra: Batman på lørdag 18. desember 2021, klokken 11:57
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:47
Ville heller gått for id3, f.eks denne kampanjen for 310k hvis du bor i oslo. Da får du vesentlig mer rekkevidde samt en mer moderne bil.
Evt cupra born i first utgave fr 350k da får du med vinterhjul og serviceavtale.

https://butikk.cupraofficial.no/bygg-ny-bil/first-born/line

https://blogg.eabryn.no/volkswagen-kampanje/id-3/

Jeg ringte til id3, de sier 1 års leveringstid. er det mulig? sjokkerende  :-X

Leasing - usj! Finleser du avtalen må du betale ca 150.000 over 3 år med kun 10.000 km årlig kjørelegde. Kjøp heller billigste tesla 3 og selg den evt etter de 3 årene.

Batman

Sitat fra: IK på lørdag 18. desember 2021, klokken 13:37
De  i B&H Vøyenenga sa at ventetid var 3 mnd på Ioniq.

sven kvia stavanger sa ventetiden er noen uker :)

Moas

Sitat fra: Svein_H på lørdag 18. desember 2021, klokken 14:19
Sitat fra: Batman på lørdag 18. desember 2021, klokken 11:52
Jeg tror kona har liten bagasjerom, ikke bra for barnevogn

Kona har faktisk mindre bagasjerom og er trangere innvendig enn Zoe, bare sånn til info. Jeg kunne nesten ikke tro tallene da jeg sjekket det opp, trodde Kona var en god del større enn Zoe som er veldig romslig foran men trang baki. Det er ikke store forskjellene, men de er like fullt der.
Kommer også an på utgaven. Nyeste modell har mulighet for å ta ut mer av bunnlokket enn 18/19 utgavene. Det gir ekstra dybde.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Batman

nå tenker jeg på nye ting. hvilket alternativ er
bedre brukt ioniq 2020 38kw kjørt 20000-30000km eller tesla s 2013-2014 modell kjørt 100.000km. kostnaden er omtrent lik på finn rundt 250000 nok

automat

En gammel Tesla S har risiko for dyre reparasjoner. Siden det bare er et halvt år siden de første Teslaene gikk ut av batterigaranti, er det heller ikke vokst frem noe særlig ettermarked for brukte/overhalte batterier ennå. Og Tesla tar seg godt betalt for et overhalt batteri.

Tenk deg nøye om før du velger dette alternativet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Batman

Takk :+1:

er det et batteri som er eneste risiko? Jeg kan se tesla som nylig har byttet batteri, kan det betraktes som risikofritt?

Sitat fra: automat på torsdag 23. desember 2021, klokken 12:19
En gammel Tesla S har risiko for dyre reparasjoner. Siden det bare er et halvt år siden de første Teslaene gikk ut av batterigaranti, er det heller ikke vokst frem noe særlig ettermarked for brukte/overhalte batterier ennå. Og Tesla tar seg godt betalt for et overhalt batteri.

Tenk deg nøye om før du velger dette alternativet.

automat

Sitat fra: Batman på torsdag 23. desember 2021, klokken 14:00
Takk :+1:

er det et batteri som er eneste risiko? Jeg kan se tesla som nylig har byttet batteri, kan det betraktes som risikofritt?


Har intrykk av at svært mange av de første TMS'ene har byttet batteri. Ikke pga battericellene, men elektronikken i batteriet. Det har bl.a vært problemer med fuktinntrenging i noen batterier.

En bil med med bytte-batteri er bedre, men ikke riskofritt. Husk at Tesla ikke nødvendigvis gir deg et nytt batteri, men ett som skal holde garantien ut.

Dette er biler som i utgangspunktet var kostbare. Med løsninger som kan være kostbare å reparere. Produsert på et tidspunkt der produsenten hadde lite erfaring og hadde akutt pengemangel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA