Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte frontvindu

Startet av griulf, tirsdag 14. desember 2021, klokken 15:35

« forrige - neste »

griulf

Hei

Fått en stor sprekk i frontvindu. Er det noe jeg må tenke på når jeg skal bytte, eller kan jeg bare dra på nærmeste Hurtigruta eller lignende?

Handyman

Sitat fra: griulf på tirsdag 14. desember 2021, klokken 15:35
Hei

Fått en stor sprekk i frontvindu. Er det noe jeg må tenke på når jeg skal bytte, eller kan jeg bare dra på nærmeste Hurtigruta eller lignende?
Det skal de vite selv. Alle de store skal kunne dette. Ring og spør.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Petter.O

Sitat fra: griulf på tirsdag 14. desember 2021, klokken 15:35
Hei

Fått en stor sprekk i frontvindu. Er det noe jeg må tenke på når jeg skal bytte, eller kan jeg bare dra på nærmeste Hurtigruta eller lignende?

Ikke noe problem å bytte rute på bilen din. Vi har orginale ruter på lager og kan bytte den i morgen hvis du ønsker og du holder til i Oslo evt ring 09009 så detter dem deg I kontakt med nærmeste avdeling :) send meg gjerne en pm hvis du ønsker det :) Jobber på Riis Bilglass Helsfyr :)

saphran

Hva koster skifte av frontrute på en Model 3? 

(Måtte ta en på egen regning på min Model S i fjor - 13000 kostet den da...).

Handyman

De fleste har vel forsikring som dekker skade. Vanlig egenandel er 2000,- uten tap av bonus.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Petter.O

Sitat fra: saphran på tirsdag 14. desember 2021, klokken 23:59
Hva koster skifte av frontrute på en Model 3? 

(Måtte ta en på egen regning på min Model S i fjor - 13000 kostet den da...).

Spørs litt på polisen din på forsikring. men de fleste forsikringer har økt egenandelen til 2500,-

Hvis det ikke dekkes av forsikring så er det desverre litt dyrere.

TM3P2021

Hei, jeg byttet på min TM3 nå i høst.

Gjorde det hos Tesla fordi:
- Jeg ønsket original rute
- Jeg orket ikke bestille time og kjøre bilen Tesla etterpå for kalibrering. Mulig de kan dette hos Hurtigruta også, men jeg fikk inntrykk av at det ikke gikk.
- Egenandel var kr 2.000 uansett (jobben kostet 10.280 iflg faktura)

Når det er sagt så tror jeg vel at kvalitet på jobb og rute er det samme ...

HCO

Hurtigruta har samarbeid med Tesla, og har kalibreringsutstyr. Jeg kjenner ikke til om noen av de andre har tilsvarende.

Hurtigruta gjorde meget bra arbeid på vår, i motsetning til Tesla-fabrikken limte de på frontruten helt rett... En liten bonus ble også at vi ble kvitt de små "firkantene" som alltid dukket opp når ruta dugget. Disse er antakelig forårsaket av kork-biter som ligger mellom rutene når de stables (med mindre noen har en bedre teori).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Petter.O

Sitat fra: HCO på onsdag 15. desember 2021, klokken 12:42
Hurtigruta har samarbeid med Tesla, og har kalibreringsutstyr. Jeg kjenner ikke til om noen av de andre har tilsvarende.

Hurtigruta gjorde meget bra arbeid på vår, i motsetning til Tesla-fabrikken limte de på frontruten helt rett... En liten bonus ble også at vi ble kvitt de små "firkantene" som alltid dukket opp når ruta dugget. Disse er antakelig forårsaket av kork-biter som ligger mellom rutene når de stables (med mindre noen har en bedre teori).

På Tesla`er etter 2016 mener jeg det er så trenger du ikke kalibrerings utstyr. Da går man inn på service menyen på bilen under og velger kalibrer frontkamera. etter dette så må man kjøre en liten runde (eller om kunden kjører selv). så er kamera kalibrert til bilen :)

De firkantene du snakker om ja er kork/plast beskyttelse som ligger mellom rutene når dem er stablet i kasser :P

Handyman

Sitat fra: HCO på onsdag 15. desember 2021, klokken 12:42
Hurtigruta har samarbeid med Tesla, og har kalibreringsutstyr. Jeg kjenner ikke til om noen av de andre har tilsvarende.

Hurtigruta gjorde meget bra arbeid på vår, i motsetning til Tesla-fabrikken limte de på frontruten helt rett... En liten bonus ble også at vi ble kvitt de små "firkantene" som alltid dukket opp når ruta dugget. Disse er antakelig forårsaket av kork-biter som ligger mellom rutene når de stables (med mindre noen har en bedre teori).
Min erfaring er at Tesla ikke er bedre enn andre. Nesten alle biler har i dag kamera i frontruta, og man må sjelden til merkeverksted for bytte av rute.
Ja de irriterende merkene kommer fra kork-bitene, og lot seg ikke fjerne på min TM3. Jeg forsøkte diverse remedier, og til slutt polerte Tesla ruta og sa at de hadde fjernet merkene. Merkene kom tilbake da også.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geirci2

Samme her - måtte bytte rute pga. steinsprutskade (Hurtigruta, egenandel kr. 2.500). Merkene etter korkbitene (på originalruta) fikk jeg heller ikke bort... nå er de borte :-)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

trykkertor

Sitat fra: Petter.O på onsdag 15. desember 2021, klokken 13:04
De firkantene du snakker om ja er kork/plast beskyttelse som ligger mellom rutene når dem er stablet i kasser :P

Vet du om noe supertriks for å få bort de merkene. Hadde de selv på vår Model 3. Og uansett hvor mye jeg "skrubbet" og vasket med mikrofiber, glassrens og diverse andre rensemidler, ble de aldri borte.
(Dette var på innsiden av ruten)

Petter.O

Sitat fra: trykkertor på onsdag 15. desember 2021, klokken 23:04
Sitat fra: Petter.O på onsdag 15. desember 2021, klokken 13:04
De firkantene du snakker om ja er kork/plast beskyttelse som ligger mellom rutene når dem er stablet i kasser :P

Vet du om noe supertriks for å få bort de merkene. Hadde de selv på vår Model 3. Og uansett hvor mye jeg "skrubbet" og vasket med mikrofiber, glassrens og diverse andre rensemidler, ble de aldri borte.
(Dette var på innsiden av ruten)

Jeg pleier å bruke et barberblad til å skrape de av. Spray på godt med no glass rens over flekken, så holder jeg bladet ca 45grader mot glasset og skraper det vekk. men pass på å ikke dra barberbladet sidelengs da lager du riper.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA