Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer i3. Trenger 15 mil på vinteren - hvilken utgave?

Startet av elhansen, søndag 12. desember 2021, klokken 17:48

« forrige - neste »

elhansen

Hei
Vurderer i3 som bil 2. trenger minimum 15 mil vinterstid motorveg. Hvilken utgave trenger jeg. Holder det med 94ah?

Er det mye feil med en 2017-2018 modell?

Autowinder

Det kan holde akkurat om det ikke er rundt 0 til et par minus og du kan forvarme bilen før du kjører. Om ikke 120Ah.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

1317142119

Skal du kjøre 15 mil i 110 km/t, eller har du 15 mil til og fra jobb, så noe av kjøringen er til og fra motorveien også?

Jeg har 94Ah og jeg kjører 15 mil i hovedsak på motorvei. Har ca 170-190 km rekkevidde både sommer og vinter. Sikkert fordi farten er betydelig redusert i vinterhalvåret (fra 120-130 km/t på sommeren til 100-115 km/t på vinterfartsgrensene). Bilen er forvarmet med avreisetid hver morgen, slik at batteriet er varmt på morgenen. På ettermiddagen er batteriet kaldt.

Kjente feil: mansjetter, tårnlager og bremseskiver er forbruksvare. Hvis du kjører mye på saltet motorvei kan du glemme å ha dette til å fungere mer enn i 3-4 år før det må byttes. Kan koste en del penger å skifte på merkeverksted. Dette er en svakhet på i3 som jeg aldri før har opplevd på noen bil med samme bruksmønster.

Bortsett fra det er i3 ganske rett frem og billig i drift.

fonberg

Med ditt krav på minimum 15 mil motorveg vinter ville jeg helt klart gått for 120Ah-versjonen. Ville også vurdert sportsunderstell om du ligger mye i 100+km/t, bilen er ikke veldig stabil i slike hastigheter uten, særlig på vinterdekk. Har man 20" sommerdekk så hjelper det noe (da er også bakdekkene 175 i stedet for 155).

Når det gjelder kjente feil som nevnes her, så går i hvert fall mansjetter på garanti (5 år). Min 2018-modell (94Ah) var inne til service i dag, og fikk påvist sprukne mansjetter begges sider foran. Dette blir tatt på garanti på BMWs initiativ.

Støtter erfaringen tidligere her om at i3 er rimelig i drift, statistikker viser at den har lite feil. Dekk kan være litt kostbare, da, spesiell dimensjon og lite utvalg. Finnes vel ikke piggdekk i denne dimensjonen, f.eks.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Klykken

Har hatt vår 60Ah siden 2014 uten å ha byttet noe som helst. 👍 Ingen feil overhodet, annet enn tilnærmet ubrukelig app og idrive.

Må nok bytte dempere og bremseklosser nå før beste EU, dog. Men det er godkjent etter snart 8 år på veien.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

i3_vest

Sitat fra: elhansen på søndag 12. desember 2021, klokken 17:48
Hei
Vurderer i3 som bil 2. trenger minimum 15 mil vinterstid motorveg. Hvilken utgave trenger jeg. Holder det med 94ah?

Er det mye feil med en 2017-2018 modell?

Har kjørt over 166000 km i en 94Ah i3 siden bilen var ny i 2016, omtrent daglig jobbpendling 150 km. Har stort sett alltid hatt minst 20% igjen på batteriet selv på vinterdager, men avhenger selvfølgelig av veien du kjører (her er det motorvei og landevei på Vestlandet). Bortsett i fra det vanlige med dekk og bremser som må byttes så har det vært lite tull med bilen. Kun det siste året har litt dyrere saker dukket opp som bytte av 12V-batteri og bytte av vakumpumpe for bremsesystemet.

hELgenen

Jeg har en 120 Ah jeg skal selge - aner ikke hva den er verdt eller hvor mye man kan få for denne om dagen.
Men dette er i alle fall en bil som klarer den distansen TS er på jakt etter med glans.
Har kjørt den 35 mil på sommeren uten problemer - og den klarer nok lett 25 mil om vinteren også - litt avhengig av hastighet selvfølgelig.

Hadde en 94Ah før det og jeg mener den klarte noe rundt 18-20 mil på vinteren avhengig av føreforhold.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. desember 2021, klokken 12:10
Jeg har en 120 Ah jeg skal selge - aner ikke hva den er verdt eller hvor mye man kan få for denne om dagen.
Men dette er i alle fall en bil som klarer den distansen TS er på jakt etter med glans.
Har kjørt den 35 mil på sommeren uten problemer - og den klarer nok lett 25 mil om vinteren også - litt avhengig av hastighet selvfølgelig.
Bør gå akkurat med den. Jeg greide å komme ned i 16 mil rekkevidde på vår 120Ah når det var skikkelig kaldt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA