Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladepunkt på område uten parkering

Startet av vinterdekk, tirsdag 14. desember 2021, klokken 07:15

« forrige - neste »

vinterdekk

Vi flytter inn i borettslag-rekkehus. Der har de gått for at hver enhet installerer lader på egen bolig. Utfordringen min er at det ikke er noe sted å parkere bilen min utenfor boligen, mens det er (semi?) tilrettelagt for å parkere utenfor de andre enhetene. Kostnad med tilrettelegging i garasje er for høy. Det finnes fellesparkering ute.

Jeg har tatt det opp med styret, og forslaget så langt er at jeg med egeninnsats og penger tilpasser området utenfor eget inngangsparti slik at jeg kan sette bilen der uten å ødelegge grøntområde. Det er litt bratt der og det kommer mye snø, så jeg vet ikke hvor stor denne egeninnsatsen vil bli. Jeg har ikke studert området godt nok og må ta en vurdering senere.

Men er ikke dette litt bakvendt, regler om etablering av ladepunkt må vel gjelde eksisterende parkeringsplasser? Eller veier ulempene opp ved at man får privat lader i umiddelbar nærhet? Mye å tenke på så jeg setter pris på input.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

Nøyaktig hvordan reglene skal tolkes er jeg usikker på.

Det er litt rart borettslaget ønsker parkering skal skje utenfor egen bolig, det fører til ekstra trafikk med bil utenfor boligene? Mer naturlig å ønske minst mulig trafikk på interne veier?

At "kostnad med tilrettelegging i garasje er for høy." er trolig ett definisjonsspørsmål. Å sette opp 1 lader vil trolig koste mye. Men, å legge til rette for flere ladere der en fordeler kostnadene, slik at det trolig blir en akseptabel pris.

Slik jeg leser er de fleste godt fornøyd med dagens løsning, med å parkere og lade utenfor egen bolig. Da er nok det enkleste fremgangsmåten for dere også. Å kreve at det legges opp strøm til garasjer som få beboere etterspør vil bli tungt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

#2
Takk for svar.

Ja, det er en høy fortetning av biler rundt husene, men nesten alle har steder å sette bilen slik at de heldigvis ikke står så mye i veien som man først kan se for seg. Så det er forståelig at styret vil prøve å få til samme løsning utenfor vår bolig også. Styreleder virker veldig frampå og svarer fort, så min usikkerhet har begynt å snu seg til større tro på forslaget. Får se hvordan dette utvikler seg.

Jeg ser fordelen med egen lader som jeg ikke har fullt utbytte av i dag, som lavere kW pris og at man kan administrere utstyret på egenhånd.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

Det vil helt klart være enklere å koble ladeboks mot egen måler.
Kan da velge rimeligere ladeboks, og trenger ikke fordyrende fakturerings system.

De fleste steder som har fellesanlegg hadde trengt lange kabelstrekk for å nå frem frem til garasje / parkering.
Lange strekk, lagt i grøft koster mye, og krever større / flere kvadrat på kabelen, dyrere kabel.
Dermed velges fellesanlegg i stedet for.

Om det kan la seg gjøre plassere bilen utenfor, slik de andre har gjort vil det være enklere, og har en stor verdi for deg. At det dermed vil medføre noe kostnad å få opparbeidet en parkeringsplass vil dermed ikke være en stor ulempe.

Det jeg tenkte på med trafikk med bil utenfor boligen var å kjøre bilen inn, og ut av boligområdet. Her jeg bor er det regelmessig omtalt hva som er nødvendig kjøring på interne veier. Definisjonen av nødvendig ikke er lik for alle.  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Det blir Easee på enfas lastbalansert i garasje. Borettslaget fant ut at det ikke var så kostbart å legge til rette for lading i garasje som de fryktet. Egenutgift til ladeboks ble også bare halvparten av den zaptek løsningen de gikk for på den forrige boligen. Heldig med styret som var åpen på innspill, det nytter å ta opp ting.  :+1:
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA