Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iX M60 (3. januar 2022)

Startet av JorgenM, tirsdag 14. desember 2021, klokken 00:01

« forrige - neste »

JorgenM

M60 presenteres 3. januar i Las Vegas i følge https://www.bmwblog.com/2021/12/13/bmw-ix-m60-ces-2022/

- The BMW iX M60 is tuned by the M Performance Automobile Division so it's expected to have a more aggressive bodystyle, along with some ride improvements. The power output is also the highest of the range, for a rumored 600+ horsepower.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Jan E-28

Nice.
Hva skal en da gjøre om de kan klare å levere disse før 2023  :o
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

geear

Kanskje dette er redningen!  :o Da er det bare å BE om at de klarer å få den til å se ut som noe det går an å hvile øynene på, og forhåpentligvis levering i 2022. Håper virkelig det blir tydelige forandringer fra i dag. Mulig noen breddere på hjulbuene, og et bredere stance på hjulene, kan hjelpe på den forferdelige pæreformen på bakenden..

telcontar

Sitat fra: geear på tirsdag 14. desember 2021, klokken 09:15
Kanskje dette er redningen!  :o Da er det bare å BE om at de klarer å få den til å se ut som noe det går an å hvile øynene på, og forhåpentligvis levering i 2022. Håper virkelig det blir tydelige forandringer fra i dag. Mulig noen breddere på hjulbuene, og et bredere stance på hjulene, kan hjelpe på den forferdelige pæreformen på bakenden..

Kan vel være mulighet for at blir staggered hjuloppsett på M60, helt sikkert andre seter. Utvendig vil nok se en del endringer.

Jalla

Det mest spennende her må være å se hva dette kan bringe for fremtidens biler - du kan bytte farge på bilen ved å trykke på en knapp vha "color-changing exterior technology."

Bytte farge på bilen etter dagens humør.  8)

LMOR

Blir utsolgt som den perfekte «getaway car»
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#6
Hva er egentlig forskjellen på iX50 og iXM60 ?

Er vanskelig å se økonomien i å kjøpe en helt identisk bil med M-logo med litt kortere rekkevidde. Er det noe jeg har oversett ?

Vet den har større / eller 3 motorer ?, men det gjør vel ikke bilen til en sportsligere bil med mindre de endrer hjuloppheng, bremser etc ?


Gunnar Nilsen

#7
M60 har et eget understell. Fra BMW sine sider:

Presis kjøreadynamikk og optimal kontroll takket være adaptivt M sportsunderstell med elektronisk styrte dempere og adaptiv M nivåregulering for to aksler, integrert aktiv styring og M sportsbremser.

For de første som bestilt leveres bilen kanskje før nyttår- raskere levering enn IX 50

Hallgrim86

Sitat fra: telcontar på tirsdag 14. desember 2021, klokken 10:10
Sitat fra: geear på tirsdag 14. desember 2021, klokken 09:15
Kanskje dette er redningen!  :o Da er det bare å BE om at de klarer å få den til å se ut som noe det går an å hvile øynene på, og forhåpentligvis levering i 2022. Håper virkelig det blir tydelige forandringer fra i dag. Mulig noen breddere på hjulbuene, og et bredere stance på hjulene, kan hjelpe på den forferdelige pæreformen på bakenden..

Kan vel være mulighet for at blir staggered hjuloppsett på M60, helt sikkert andre seter. Utvendig vil nok se en del endringer.

Tror nok ikke de vil bedre den nok for visse brukere her inne - men, utseende er en personlig preferanse. Noen synes det er moro å kjøre der som alle andre har på veien, andre stikker seg litt mer ut i trafikkbilde.

Uansett er det gøy å se hvor sinnsykt fort utviklibg har gått for tyskerne. Jeg trodde det ville ta lenger tid å hente inn forspranget, men nå er de best på lading, rekkevidde, Tech, selvkjøring. Endelig får vi skikkelige elbiler med serviceapparatet til BMW 👍

geear

Det er vel litt mer nyansert enn som så. Effektivitet er det vel fortsatt Tesla som leder ganske klart på, de har bare enda ikke satt inne et større batteri enn det de hadde for fem år siden, rekkevidde er det vel Lucid Air som leder på (i salg og utlevert i USA), lading i effekt er det vel tyskerne (Taycan) som gjør best. Regner man lading i distanse per tid så mistenker jeg at lederen er avhengig av hvor mye man skal lade.

Når det gjelder service her lokalt er det Tesla jeg har best erfaring med (av Kverneland, Bavaria, Bertel O. Steen, Møller++).

Hallgrim86

Sitat fra: geear på lørdag 19. februar 2022, klokken 14:16
Det er vel litt mer nyansert enn som så. Effektivitet er det vel fortsatt Tesla som leder ganske klart på, de har bare enda ikke satt inne et større batteri enn det de hadde for fem år siden, rekkevidde er det vel Lucid Air som leder på (i salg og utlevert i USA), lading i effekt er det vel tyskerne (Taycan) som gjør best. Regner man lading i distanse per tid så mistenker jeg at lederen er avhengig av hvor mye man skal lade.

Når det gjelder service her lokalt er det Tesla jeg har best erfaring med (av Kverneland, Bavaria, Bertel O. Steen, Møller++).

Det er sant, de har ikke rekord. Nå er det vel ikke mulig å kjøpe her i Norge heller enda? Klart, en Y vil jo være langt mer effektiv, med god aerodynamikk og langt lavere vekt - men det er jo biler i vidt forskjellig prisklasse. Den naturlige sammenligningen blir X - det er vel den eneste Teslaen som kan sies å ha en form for luksus, og da kommer Tesla litt dårlige ut.

I Pris/størrelsesegmentet til Y ligger f.eks iX3 - og den har et lavere forbruk til tross for 500kilo ekstra å dra på og det faktum at det er en bensinbil fra 2017. Snaue 10% bak Model 3 LR  - som da setter den foran Y. Klart, iX3 har ikke 4x4 - men Tesla har ikke f.eks lydisolering heller så jeg føler de forskjellene nuller seg greit ut  ;D






Trond.m

#11
Hva hjelper god lydisolering hvis du står fast i en bratt kneik opp til hytta 🤔
Tror det er veldig individuelt hva som nuller seg ut av fordeler og ulemper. Er ikke uenig at iX3 er en økonomisk og komfortabel bil, men det er vel ikke helt diskusjonen her. Det er ikke så viktig hvem som har rekorder i ditt og datt heller, men at iX50 / M60 er noe av det beste du får i dag er det vel liten tvil om.  Men iX M60 koster betydelig mer enn det smaker for min del. I praksis samme bil som iX50, med kortere rekkevidde for 200.000 kr ekstra 😮

Hallgrim86

Sitat fra: Trond.m på søndag 20. februar 2022, klokken 12:07
Hva hjelper god lydisolering hvis du står fast i en bratt kneik opp til hytta 🤔
Tror det er veldig individuelt hva som nuller seg ut av fordeler og ulemper. Er ikke uenig at iX3 er en økonomisk og komfortabel bil, men det er vel ikke helt diskusjonen her. Det er ikke så viktig hvem som har rekorder i ditt og datt heller, men at iX50 / M60 er noe av det beste du får i dag er det vel liten tvil om.

Det vet jeg faktisk ikke, ikke opplevd på vei til hytta (Beitostølen) ennå. Vært mye ruskevær, så jeg har med snøsokk om jeg er virkelig ikke ute - men heldigvis ikke skjedd.

Å sammenligne effektiviteten til en økonomisk familiebil til 50% av summen blir noe søkt. Vi sammenligner ikke Avensis med M5 heller. Om påstanden er at Tesla er mer effektiv (enn iX) sjekket jeg hva X har gjort i div tester - og det stemte ikke.

Om man da velger å se på flere modeller viser påstanden seg å fortsatt ikke stemme. Man kan si mye om bilene utenfor dette ene punktet - men så var det en gang effektivitet som var diskutert.


turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 19. februar 2022, klokken 14:16
lading i effekt er det vel tyskerne (Taycan) som gjør best.
Sikker på det? Lucid Air lader med en toppeffekt på 300kW og støtter opp til 900V.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 19. februar 2022, klokken 21:53

I Pris/størrelsesegmentet til Y ligger f.eks iX3 - og den har et lavere forbruk til tross for 500kilo ekstra å dra på og det faktum at det er en bensinbil fra 2017. Snaue 10% bak Model 3 LR  - som da setter den foran Y. Klart, iX3 har ikke 4x4 - men Tesla har ikke f.eks lydisolering heller så jeg føler de forskjellene nuller seg greit ut  ;D
Hvilke tall er det du sammenligner her? Y har WLTP forbruk på 16,9kWh/100km, iX3 19,0.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA