Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjetting

Startet av Topsy, mandag 13. desember 2021, klokken 09:55

« forrige - neste »

Topsy

Noen som har funnet noen som passer og til en ok pris?

Har 20" vinterdekk

eriksen.eriksen


Houseman

Har god erfaring med disse.
De er veldig enkel å bruke og du kan kjøre nesten som normalt.

https://www.mekonomen.no/hurtigkjetting-autosock-12707027

Topsy

Fungerer slike snøsokker? Må si jeg er veldig skeptisk til om det sitter når det er isete opp/ned bakken til hytta. Har aldri prøvd det da, så veldig åpen for erfaringer

magfred

Jeg har god erfaring med König Easy Fit SUV:
https://www.youtube.com/watch?v=0-0ofh8y2FE

Bruker under ett minutt å sette på begge dekkene, og så og si det samme på å ta de av. De kommer også i en bag som funker som kneunderlag når du legger de på.

Ikke de billigste eller letteste å få tak i, men for 19" fikk jeg de til ca 2600 svenske kroner på amazon.se. Finnes i en haug av ulike dimensjoner, så sjekk hvilken versjon som passer dine dekk. De jeg har passer også for 20" med følgende dimensjon: 245/50-20, 255/45-20, 235/55-20
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

ENTO

Sitat fra: Topsy på tirsdag 14. desember 2021, klokken 19:17
Fungerer slike snøsokker? Må si jeg er veldig skeptisk til om det sitter når det er isete opp/ned bakken til hytta. Har aldri prøvd det da, så veldig åpen for erfaringer
Er også skeptisk til disse Autosock, men etter å ha lest litt rundt på nettet så ser jo dette bra ut. Godkjent av det meste rundt om.  Er godkjent på linje med kjetting der kjetting er påbudt.

Rusalka

Sitat fra: magfred på tirsdag 14. desember 2021, klokken 20:26
Jeg har god erfaring med König Easy Fit SUV:
https://www.youtube.com/watch?v=0-0ofh8y2FE

Bruker under ett minutt å sette på begge dekkene, og så og si det samme på å ta de av. De kommer også i en bag som funker som kneunderlag når du legger de på.

Ikke de billigste eller letteste å få tak i, men for 19" fikk jeg de til ca 2600 svenske kroner på amazon.se. Finnes i en haug av ulike dimensjoner, så sjekk hvilken versjon som passer dine dekk. De jeg har passer også for 20" med følgende dimensjon: 245/50-20, 255/45-20, 235/55-20

Bruker disse på min Ford Galaxy: Anbefales!!!

(Får Skoda iv80x om et par uker, satser på at 4wd klarer brasene uten kjettinger, men hvis ikke kjøper jeg samme typen til den også!!!)

Zubzero

Sitat fra: magfred på tirsdag 14. desember 2021, klokken 20:26Jeg har god erfaring med König Easy Fit SUV:
https://www.youtube.com/watch?v=0-0ofh8y2FE

Bruker under ett minutt å sette på begge dekkene, og så og si det samme på å ta de av. De kommer også i en bag som funker som kneunderlag når du legger de på.

Ikke de billigste eller letteste å få tak i, men for 19" fikk jeg de til ca 2600 svenske kroner på amazon.se. Finnes i en haug av ulike dimensjoner, så sjekk hvilken versjon som passer dine dekk. De jeg har passer også for 20" med følgende dimensjon: 245/50-20, 255/45-20, 235/55-20
Hva er dimensjonen på dine hjul og hvilken kjetting dimensjon på kjettingen valgte du? Jeg har 255/50R19, og finner ingen easy-fit kjetting for 255. Lurer på om det går ann å velge en annen dimensjon

E-Trond

Har noen års erfaring og testet ut mye.
Slike nødløsninger kan hjelpe,men skal du ha fremkommelighet uten stress,så er det firehjulstrekk med piggdekk som er tingen.  8)

Sjekk testen her:
https://www.klikk.no/motor/bil/test-av-hurtigkjetting--autosock-og-clack--go-3621774
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Electric cars in Norway

#9
Sitat fra: E-Trond på fredag 24. november 2023, klokken 23:18Har noen års erfaring og testet ut mye.
Slike nødløsninger kan hjelpe,men skal du ha fremkommelighet uten stress,så er det firehjulstrekk med piggdekk som er tingen.  8)

Sjekk testen her:
https://www.klikk.no/motor/bil/test-av-hurtigkjetting--autosock-og-clack--go-3621774
Vær forsiktig med kjetting hvertfall!! Les bruksanvisningen nøye og følg den...

Jeg så en kar ved det bratteste rett ved Nordfjell anlegget som systematisk hadde ødelagt hjulbuen på sin RWD EV en gang... nevner ikke bilmerke her for det er ikke poenget.....

...han hadde IKKE lest bruksanvisningen...& kjettingene hadde hoppet av i heftig spinn.... Det så dyrt ut å rette opp de hjulbuene.... Bytta nok hele skjermen tenker jeg....

Hjulsokker er tingen for min del.... Myke mot hjulbuene som en Go dunpute under hode i senga :D

#lørdagsmorgenhumor

vinterdekk

Med kjettinger må man definitivt ta seg tid til å øve på å ta de på. Har en variant av de mer avanserte Konig-kjettingene liggende (men i feil størrelse for min ID.4) og de var lett å lære seg å bruke. Litt usikker på hvor bra hjulsokker er men de framstår definitivt trygg å bruke.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

magfred

Sitat fra: Zubzero på fredag 24. november 2023, klokken 20:59
Sitat fra: magfred på tirsdag 14. desember 2021, klokken 20:26Jeg har god erfaring med König Easy Fit SUV:
https://www.youtube.com/watch?v=0-0ofh8y2FE

Bruker under ett minutt å sette på begge dekkene, og så og si det samme på å ta de av. De kommer også i en bag som funker som kneunderlag når du legger de på.

Ikke de billigste eller letteste å få tak i, men for 19" fikk jeg de til ca 2600 svenske kroner på amazon.se. Finnes i en haug av ulike dimensjoner, så sjekk hvilken versjon som passer dine dekk. De jeg har passer også for 20" med følgende dimensjon: 245/50-20, 255/45-20, 235/55-20
Hva er dimensjonen på dine hjul og hvilken kjetting dimensjon på kjettingen valgte du? Jeg har 255/50R19, og finner ingen easy-fit kjetting for 255. Lurer på om det går ann å velge en annen dimensjon
Jeg hadde også 255/50R19, og KÖNIG Easy-FIT SUV 255 skal passe. Jeg kjøpte de riktignok på Amazon, så mulig at utvalget ikke er like bra i Norge.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Limodriver

Jeg har veldig god erfaring med Autosock. Jeg har brukt dem for å komme meg løs på våt is og på snøføre.

Selvfølgelig vil kjettinger bite bedre på våt is, men jeg er nok skeptisk til risikoen med kjettinger både i forhold til å kunne skade skjermer O.l., men også i forhold til å lage merker på felgenes forside.

Til en nødløsning er min erfaring at det er mer enn godt nok med Autosock, de er enkle å kle på hjulet, tar liten plass og utgjør liten risiko for skade på bilen.

Dersom en har et bruksmønster der en skal kjøre lenger enn å komme seg ut av en knipe ville jeg kjøpt kjettinger, men da av høy kvalitet spesielt med hensyn på å være godt tilpasset dekkdimensjon, sitte sikkert på hjulet og være av høy kvalitet slik at «lenker» ikke ryker og skader bilen.

Jeg har selv aldri hatt behov for noe mer enn Autosock og kommet meg ut av vrange situasjoner med dem.

peby

Sitat fra: Limodriver på søndag 26. november 2023, klokken 13:20Jeg har brukt dem for å komme meg løs på våt is og på snøføre.

Hvordan opplever du Autsock på snøføre? Har du testet dem i dypere snø?
Jeg har vurdert kjetting for å komme frem når det ikke har blitt brøytet på en stund, men hvis jeg allikevel blir stående og spinne så virker det ikke som noe poeng å anskaffe det.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

Limodriver

Jeg har prøvd Autosock i løs snø og er veldig fornøyd. På snø mener jeg Autosock er bedre enn kjettinger da kjettingene gjerne trenger et hardt underlag for å få feste. Autosock gir god friksjon mot snøen uten å måtte presse ned i underlaget.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA