Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støtteordning for mer forbruk ved kraftmangel

Startet av Trekkoppbil, lørdag 11. desember 2021, klokken 20:58

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Regjeringa vil gi krisepakke hvor man betaler halvparten av folks overskytende strømpris, over 70 øre: https://e24.no/privatoekonomi/i/8QjkaQ/hyller-stroemordningen-jeg-graat-da-jeg-hoerte-det

Når jeg regner med effekten av støtteordningen, så forstår jeg ikke vitsen.

Vi kan ikke bruke mer effekt, enn det som produseres. Her i landet blir det ikke produsert noe mer kraft denne vinteren, om regjerninga kommer med krisepakker på denne måten.

Strømprisene styres av tilbud og etterspørsel.

Prisen styres av hvor mye forbrukerene er villige til å betale for den strømmen som er tilgjengelig: Dersom staten betaler halve strømregninga, så blir forbrukerene villige til å betale dobbelt så mye for strømmen.

Hvis støtteordningen fra staten skulle hatt noen effekt, så burde den ikke subsidiere strømforbruket.

Ønsker man å støtte borgere som kommer i likviditetsproblemer, eller man ønsker å slå politisk mynt på dem,  så burde man hatt andre målretta, populistiske tiltak.
Man burde få støtten uavhengig av om man bruker strømmen, eller man går over til andre energikilder, eller man kutter forbruket.

Dersom staten subsidierer forbruk til privabonnenter, for at man skal sløse med varmen, så kan det gå ut over andre, som bedrifter som også kan få betalingsproblemer, og det går utover forbrukere i andre land som vi importerer strømmen fra. Og det går utover privat forbruk som også kan falle utenfor støtteordningen.

Det er skremmende å ha ei regjering som ikke forstår hvordan verdiskaping og verdifordeling fungerer.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 11. desember 2021, klokken 20:58
Regjeringa vil gi krisepakke hvor man betaler halvparten av folks overskytende strømpris, over 70 øre: https://e24.no/privatoekonomi/i/8QjkaQ/hyller-stroemordningen-jeg-graat-da-jeg-hoerte-det

Når jeg regner med effekten av støtteordningen, så forstår jeg ikke vitsen.

Vi kan ikke bruke mer effekt, enn det som produseres. Her i landet blir det ikke produsert noe mer kraft denne vinteren, om regjerninga kommer med krisepakker på denne måten.

Strømprisene styres av tilbud og etterspørsel.

Prisen styres av hvor mye forbrukerene er villige til å betale for den strømmen som er tilgjengelig: Dersom staten betaler halve strømregninga, så blir forbrukerene villige til å betale dobbelt så mye for strømmen.

Det som hjelper, er de forbrukerene som kutter forbruket sitt. Noen går over til å fyre med ved i stedet, eller å kjøre mindre bil.  Mange individer er sparsommelige, når det er ressursknapphet i samfunnet. Når man sparer på strømmen, blir det mer kraft tilgjengelig for andre, som kan får det varmere i stua si, eller lågere strømpris.

Men går du over til vedfyring, får du ingen støtte fra staten, mens staten vil kun gi støtte til strømforbruk.

Hvis støtteordningen fra staten skulle hatt noen effekt, så burde den ikke være knytta til strømforbruket. Hadde man heller gitt målretta kontantstøtte til trengende borgere, så kunne borgerene sjølv velge hva man ville bruke pengene på: Strøm, eller ved, eller at man reiser bort i jula, eller man bruker penga på å gå på ski i stedet for å kjøre bil.
En annen mulighet hvis staten tjener ekstra penger på høye strømpriser, er å gi utbytte til borgerene, for å redde dem fra likviditetssvkis.

Dersom staten subsidierer strømregninga til privatfolk, så kan det føre til høyere strømpriser som gjør at bedriftene sparer på strømmen, eller at vi importerer mer kraft i vinterkulda.
Når vi importerer kraft, så lemper vi problemet over på forbrukere i utlandet, som får høyere priser, og mindre kraft å bruke.
Det er også uheldig om bedriftene våre får betalingsproblemer.

Det som kunne hjelpe på sikt, er om staten åpner opp for mer småkraftverk, og annen kraftproduksjon.

Hvis staten ønsker at bedrifter skal bruke mindre strøm i vinter, kunne man starte med seg sjølv, og senke temperaturen, og sende ansatte på hjemmekontor.

Det er skremmende å ha ei regjering som ikke forstår hvordan verdiskaping og verdiforvalting fungerer.

Det virker som at du har misforstått totalt! Det er ingen som tror at det blir mer strøm av denne ordningen. Den løser problemet med at en har en markedsordning der pris settes uten å ha noen relasjon til produksjonspris. Norske produsenter selger 90% av sin strøm i det norske markedet. I snitt koster det 10 øre å produsere strømmen og de får betalt (i oktober og november) ca 100 øre per kWh (og mye verre kan det bli). Jeg vil minne om at i fjor fikk de 9 øre per kWh (i snitt) og allikevel beholdt alle direktørene i strømselskapene sine lønner og bonuser og så vidt jeg vet har ingen av produsentene rapportert store tap i 2020.

I og med at det meste av norsk strømproduksjon er eid av det offentlige, bør pengene som staten når gir tilbake til strømkundene, tas fra disse strømprodusenters overskudd.

På sikt må strømprisers labilitet løses på en mer grunnleggende måte.


elektrolux

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 11. desember 2021, klokken 21:25
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 11. desember 2021, klokken 20:58
Regjeringa vil gi krisepakke hvor man betaler halvparten av folks overskytende strømpris, over 70 øre: https://e24.no/privatoekonomi/i/8QjkaQ/hyller-stroemordningen-jeg-graat-da-jeg-hoerte-det

Når jeg regner med effekten av støtteordningen, så forstår jeg ikke vitsen.

Vi kan ikke bruke mer effekt, enn det som produseres. Her i landet blir det ikke produsert noe mer kraft denne vinteren, om regjerninga kommer med krisepakker på denne måten.

Strømprisene styres av tilbud og etterspørsel.

Prisen styres av hvor mye forbrukerene er villige til å betale for den strømmen som er tilgjengelig: Dersom staten betaler halve strømregninga, så blir forbrukerene villige til å betale dobbelt så mye for strømmen.

Det som hjelper, er de forbrukerene som kutter forbruket sitt. Noen går over til å fyre med ved i stedet, eller å kjøre mindre bil.  Mange individer er sparsommelige, når det er ressursknapphet i samfunnet. Når man sparer på strømmen, blir det mer kraft tilgjengelig for andre, som kan får det varmere i stua si, eller lågere strømpris.

Men går du over til vedfyring, får du ingen støtte fra staten, mens staten vil kun gi støtte til strømforbruk.

Hvis støtteordningen fra staten skulle hatt noen effekt, så burde den ikke være knytta til strømforbruket. Hadde man heller gitt målretta kontantstøtte til trengende borgere, så kunne borgerene sjølv velge hva man ville bruke pengene på: Strøm, eller ved, eller at man reiser bort i jula, eller man bruker penga på å gå på ski i stedet for å kjøre bil.
En annen mulighet hvis staten tjener ekstra penger på høye strømpriser, er å gi utbytte til borgerene, for å redde dem fra likviditetssvkis.

Dersom staten subsidierer strømregninga til privatfolk, så kan det føre til høyere strømpriser som gjør at bedriftene sparer på strømmen, eller at vi importerer mer kraft i vinterkulda.
Når vi importerer kraft, så lemper vi problemet over på forbrukere i utlandet, som får høyere priser, og mindre kraft å bruke.
Det er også uheldig om bedriftene våre får betalingsproblemer.

Det som kunne hjelpe på sikt, er om staten åpner opp for mer småkraftverk, og annen kraftproduksjon.

Hvis staten ønsker at bedrifter skal bruke mindre strøm i vinter, kunne man starte med seg sjølv, og senke temperaturen, og sende ansatte på hjemmekontor.

Det er skremmende å ha ei regjering som ikke forstår hvordan verdiskaping og verdiforvalting fungerer.

Det virker som at du har misforstått totalt! Det er ingen som tror at det blir mer strøm av denne ordningen. Den løser problemet med at en har en markedsordning der pris settes uten å ha noen relasjon til produksjonspris. Norske produsenter selger 90% av sin strøm i det norske markedet. I snitt koster det 10 øre å produsere strømmen og de får betalt (i oktober og november) ca 100 øre per kWh (og mye verre kan det bli). Jeg vil minne om at i fjor fikk de 9 øre per kWh (i snitt) og allikevel beholdt alle direktørene i strømselskapene sine lønner og bonuser og så vidt jeg vet har ingen av produsentene rapportert store tap i 2020.

I og med at det meste av norsk strømproduksjon er eid av det offentlige, bør pengene som staten når gir tilbake til strømkundene, tas fra disse strømprodusenters overskudd.

På sikt må strømprisers labilitet løses på en mer grunnleggende måte.

Siterer denne slik at den ene setningen jeg tenker å kommentere med tar omtrent 1 hel side:

Tiltakspakke til regjeringen oppmuntrer ikke til sløsing med strøm.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

SitatVi kan ikke bruke mer effekt, enn det som produseres. Her i landet blir det ikke produsert noe mer kraft denne vinteren, om regjerninga kommer med krisepakker på denne måten.
Trådstarter blander også effekt (kW) med energimengde (kWh). Om noe skulle bli påvirket, er det energimengden. Ned krisepakken vil det i tilfelle være den som øker, når deler av strømprisen blir dekket av tiltak som foreslåes her.

Dog, folk er allerede skremt, men regninger som langt overgår hva man ville kunne forvente. Så folk reduserer så mye man bare kan. Likevel, vi bor i et vinterland, og andre fyringsalternativer er det ikke alle som har, så energi må man bruke, om man ikke bare vil spise kald hermetikk, og å gå rundt i eget hus eller egen leilighet å fryse.

Allerede er det mange som fyrer langt mindre enn de burde, fordi helsa allerede er dårlig og man må ha en viss varme i kroppen for å holde sirkulasjonen i gang på et visst nivå, og den er allerede vel lav. Men de føler de ikke har annet valg, fordi økonomien heller ikke er den beste. Flere av disse lever på minstepensjon og lav uførepensjon, og må allerede snu på krona.

Skulle bare mangle at ikke Staten gjør litt for å rette opp i det uføret man har ført oss ut i, i sin jakt etter profitt. Dog burde de gjøre mer. Borettslaget jeg bor i, har fått en regning på fjernvarmen for november på nesten 3,5 ganger det som ble betalt samme periode, men i 2020.

Dette utgjør i rene kroner nesten 450 K mere (ca 623 K mot ca 179 K), som borettslaget må dekke, og da i siste instans alle beboerne som eier leilighet her). Det er 240 boliger, så det utgjør riktignok "bare" ca 1850,- per leilighet. Og oppå dette kommer strømregninga for fellesarealer.

Usikker på om ladeanlegget (12 fellesladere på deling, samt personlige ladere for de som har garasjeplass og sagt ja til lader) faller på borettslaget eller på selskapet vi er knyttet mot, men vi betaler via Smartcharge-app. Tror det er Hafslund som er leverandøren.

Slik jeg har forstått, så vil ikke verken strømregninga eller fjernvarme-regninga falle inn under denne ordningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Tiltaksordningen oppmuntrer ikke folk til å bruke mere strøm, men heller ikke til å redusere dette. Jeg har hele tiden tatt til orde for en ordning hvor alle fikk utbetalt det samme beløpet i kontanter og å overlate til folk selv hvordan de skal ordne seg. På den måten har man fått et incentiv til å virkelig redusere sitt forbruk! De av oss som er så heldige å ha inngått en i dag svært gunstig avtale om fast pris ser i dag ut til å ende opp med å faktisk få penger for å bruke strøm!

I USA ga både Trump og Biden, langt større beløp enn hva vi ser her, og den ordningen har jeg sett få som har kritisert? Denne ordningen var et mottiltak mot effekten av pandemien på generelt og bredt grunnlag. I sum fikk alle voksne utbetalt 3.100 dollar!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

Sitat fra: RJK på søndag 12. desember 2021, klokken 03:25
[Fjernvame..] utgjør i rene kroner nesten 450 K mere (ca 623 K mot ca 179 K), som borettslaget må dekke, og da i siste instans alle beboerne som eier leilighet her). Det er 240 boliger, så det utgjør riktignok "bare" ca 1850,- per leilighet. Og oppå dette kommer strømregninga for fellesarealer.

Usikker på om ladeanlegget (12 fellesladere på deling, samt personlige ladere for de som har garasjeplass og sagt ja til lader) faller på borettslaget eller på selskapet vi er knyttet mot, men vi betaler via Smartcharge-app. Tror det er Hafslund som er leverandøren.

Slik jeg har forstått, så vil ikke verken strømregninga eller fjernvarme-regninga falle inn under denne ordningen.

Strøm i fellesarealer/ladeanlegg blir ikke kompensert så lenge nettleien er fakturert til borettslaget/sameiet/ladeoperatør.
Sitat fra: https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/kompensasjonsordning-for-hoye-strompriser/Ordningen gjelder for husholdningskunder. Dersom abonnementet er registrert på et organisasjonsnummer, dekkes man ikke av ordningen.

Fjernvarmeprisen vil gå ned, men da pga at leverandør må senke sine inntekter, ikke ved kompensasjon fra staten.
Sitat fra: https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/kompensasjonsordning-for-hoye-strompriser/Fjernvarmekunder vil du også få lavere pris, men ikke utbetalt penger. Regelverket for fjernvarme tillater ikke at prisen fastsettes høyere enn prisen for elektrisk oppvarming. Den foreslåtte kompensasjonsordningen medfører at prisen på elektrisk oppvarming reduseres, og skal derfor også telle med når fjernvarmeprisen settes. Ordningen for strømpris vil derfor virke direkte på hvordan fjernvarmeprisen settes.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

stefse

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 11. desember 2021, klokken 20:58

Det som kunne hjelpe på sikt, er om staten åpner opp for mer småkraftverk, og annen kraftproduksjon.

Hvis staten ønsker at bedrifter skal bruke mindre strøm i vinter, kunne man starte med seg sjølv, og senke temperaturen, og sende ansatte på hjemmekontor.

Det er skremmende å ha ei regjering som ikke forstår hvordan verdiskaping og verdiforvalting fungerer.
Forsåvidt enig, men det som må avklares på sikt er om vi skal ha et utenlandsk system som setter prisnivået på elkraft i Norge. Etter min menging et helt uholdbart system som harmoniserer prisen over flere klimasoner og helt ulike infrastrukturer. Marginalkraft, prises naturlig nok høyest, og det er den kraften Norge skal bidra med. Prisen på Norsk kraft blir dermed ALLTID den dyreste i hele Europa, og det har de korttenkte politikerne tenkt at det hele det Norske samfunnet skal betale for å holde hjulene i gang? Det en helt idiotisk dårlig deal, rett og slett sjokkerende. Hvis dette ikke blir rettet opp i, vil det tror jeg, bli krav om nyvalg og total opprensking på stortinget.
Vi kan ihvertfall ikke basere energipolitikken på å dele ut penger til folk.
Folks strømregninger er bare begynnelsen på en total nedbygging av samfunnet, hvorpå det grønne skiftet kommer til å bli totalt latterliggjort.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RJK

Sitat fra: Orbit på søndag 12. desember 2021, klokken 09:50
Sitat fra: RJK på søndag 12. desember 2021, klokken 03:25
[Fjernvame..] utgjør i rene kroner nesten 450 K mere (ca 623 K mot ca 179 K), som borettslaget må dekke, og da i siste instans alle beboerne som eier leilighet her). Det er 240 boliger, så det utgjør riktignok "bare" ca 1850,- per leilighet. Og oppå dette kommer strømregninga for fellesarealer.

Usikker på om ladeanlegget (12 fellesladere på deling, samt personlige ladere for de som har garasjeplass og sagt ja til lader) faller på borettslaget eller på selskapet vi er knyttet mot, men vi betaler via Smartcharge-app. Tror det er Hafslund som er leverandøren.

Slik jeg har forstått, så vil ikke verken strømregninga eller fjernvarme-regninga falle inn under denne ordningen.

Strøm i fellesarealer/ladeanlegg blir ikke kompensert så lenge nettleien er fakturert til borettslaget/sameiet/ladeoperatør.
Sitat fra: https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/kompensasjonsordning-for-hoye-strompriser/Ordningen gjelder for husholdningskunder. Dersom abonnementet er registrert på et organisasjonsnummer, dekkes man ikke av ordningen.

Fjernvarmeprisen vil gå ned, men da pga at leverandør må senke sine inntekter, ikke ved kompensasjon fra staten.
Sitat fra: https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/kompensasjonsordning-for-hoye-strompriser/Fjernvarmekunder vil du også få lavere pris, men ikke utbetalt penger. Regelverket for fjernvarme tillater ikke at prisen fastsettes høyere enn prisen for elektrisk oppvarming. Den foreslåtte kompensasjonsordningen medfører at prisen på elektrisk oppvarming reduseres, og skal derfor også telle med når fjernvarmeprisen settes. Ordningen for strømpris vil derfor virke direkte på hvordan fjernvarmeprisen settes.
Ja, fikk lest meg opp på dette med fjernvarme, og at borettslag foreløpig ikke er med. Det er en viss sjanse for at Stortinget korrigerer dette, for slik jeg oppfattet det, så vil sameier være med, men ikke borettslaget. Det er altså eierformen som avgjør om man får reduksjon, men Regjeringens forslag.

Det burde det selvsagt ikke være, slik jeg ser det. Ihvertfall ikke så lenge det er ordninger med felles mål, organisere felleskostnadene, regnskapet og utvikling av bolig-enheter i felles boligbygg.

Så må det selvsagt egne ordninger til for næringslivet, der de høye strømprisene truer hele driften.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: RJK på søndag 12. desember 2021, klokken 18:00
Ja, fikk lest meg opp på dette med fjernvarme, og at borettslag foreløpig ikke er med. Det er en viss sjanse for at Stortinget korrigerer dette, for slik jeg oppfattet det, så vil sameier være med, men ikke borettslaget. Det er altså eierformen som avgjør om man får reduksjon, men Regjeringens forslag.

Det burde det selvsagt ikke være, slik jeg ser det. Ihvertfall ikke så lenge det er ordninger med felles mål, organisere felleskostnadene, regnskapet og utvikling av bolig-enheter i felles boligbygg.
Sameier og borettslag er likestilte slik ordningen er nå. Forbruk som går på hver enkelt beboers/sameiers personlige måler får kompensasjon, men ikke forbruk på fellesanlegg. Eierformen påvirker ikke kompensasjonen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

02jan

Enig med Stefse her over, men når jeg får med meg diskusjonene rundt borettslag vs støtteordningen, så er det noe interessant følgende :

* all presentasjon i media lister opp årsforbruk enebolig vs leilighet , som da viser at leilighet er vesentlig mer miljøvennlig pga laver forbruk strøm. Vi med eldre eneboliger har fått stempel som klimaversting, bare å rive ned eller bygge nytt.

Men så viser det seg at en del av strømforbruket til en leilighet går på «felles», spørsmålet er disse tallene med i feks NVE sine beregningsmodeller ?

Er det slik at f.eks strøm til varmtvann, kjeller/garasjelokaler, elbillading går på felles ?
Hvordan er nettleie beregnet her ?


Ikke rart mange har sittet stille i båten ang nye nettleie beregningen fra 2022.

* fått meg et nytt sparetips , skiller ut varme i kjeller, varmtvann, vaskemaskin , elbillading fra «huset» og drar igang vedfyring , så er vi nok på snitt eu årssnitt her også.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad


RJK

Sitat fra: Orbit på søndag 12. desember 2021, klokken 18:07
Sitat fra: RJK på søndag 12. desember 2021, klokken 18:00
Ja, fikk lest meg opp på dette med fjernvarme, og at borettslag foreløpig ikke er med. Det er en viss sjanse for at Stortinget korrigerer dette, for slik jeg oppfattet det, så vil sameier være med, men ikke borettslaget. Det er altså eierformen som avgjør om man får reduksjon, men Regjeringens forslag.

Det burde det selvsagt ikke være, slik jeg ser det. Ihvertfall ikke så lenge det er ordninger med felles mål, organisere felleskostnadene, regnskapet og utvikling av bolig-enheter i felles boligbygg.
Sameier og borettslag er likestilte slik ordningen er nå. Forbruk som går på hver enkelt beboers/sameiers personlige måler får kompensasjon, men ikke forbruk på fellesanlegg. Eierformen påvirker ikke kompensasjonen.
K, ser jeg har falt for dobbeltfeil-kommunikasjon her. Har virket som Borettslag har vært unntatt, mens sameier har vært med. Ser det nå gjelder alle eiertilfeller der man kommer under "næriingsvirksomhet" ved at man må ha eget org.nummer.

Dette kommer da oppå det ar man har blitt tvunget inn i dyr utskiftning av bl.a. oljefyrte varmeanlegg til fordel for elfyrt og fjernvarme. Heldigvis for de med fjernvarme, så blir det positivt berørt av endringen som denne pakken gir, ikke direkte, men som følge av regel om at fjernvarme skal være (bittelitt) billigere en strøm.

Forøvrig merkelig at man har blitt lokket inn på tvungne fjernvarmeavtaler, uten at prisdelen har vært spikret bedre fast enn som så. Her har det vært en profesjonell part som har ført kundene bak lyset med vilje, og mange kunder som har blitt regelrett lurt.

Sier litt når man mer eller mindre må ha vært "innsider" for å skjønne at dette er en sabla dyr ordning.

https://www.tu.no/artikler/koblet-seg-av-fjernvarmenettet-sparte-millioner/514484
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA