Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tap ved lading

Startet av IK, fredag 10. desember 2021, klokken 12:20

« forrige - neste »

IK

Hei
Lader med 8A som gir teoretisk 8*230 = cirka 1800W i timen.
Ut fra prosenttall får man inn i batteri 1350 W i timen ved sånn lading.
Regning er veldig grov.
Likevel stemmer det at det er over 20% tap ved lading av elbil?
Må lading av 12V batteri inn i regning?


KjellG

Nå vet jeg ikke hva for batteri som står i en elbil. Et vanlig startbatteri er på ca 44 Ah (utdatert benevning)  som gir ca 528 Wh eller 0,528 kWh. Dette er neglisjerbart.
Ladeeffekten går ned gjennom hele ladetiden. Skal en få bedre tall bør en kanskje lade med et innskutt kWh-teller på ladekursen.

TB

#2
Tap ved lading av elbil kan variere mye fra modell til modell.
Vil tro de fleste modeller regner inn forbruk på 12V anlegg som en del av det totale forbruket, men kan være variasjoner her. Det vil uansett være lite, så neppe nødvendig å ta hensyn til, annet enn om en skal få tallene til å gå helt opp. All strøm til en elbil må lades inn, uansett om strømmen skal brukes til motor, varme, eller går via DC-DC til 12 V anlegget.

Effekten på lader (dvs likeretter fra 230 V til ca 400 V likestrøm i batteri) kan variere i forhold til belastning, dvs. ved 8A som nevnt her er kan tapet være et annet enn ved 16A. Ofte er det bedre effektivitet ved høyere belastning.

Har har målt Hyundai Kona til ca 12-14% tap ved lading i forhold til det bilen selv oppgir. Men, nå er ikke nødvendigvis tallet bilen oppgir riktig, ved at kjørt distanse kan være noen upresis pga. variasjon / slitasje på dekk. Speedometer bruker ikke være 100% nøyaktig.

Nå har jeg lading i borettslag, så effekten kan endre seg underveis, ikke testet så mye hvor lader er mest effektiv, men det vil trolig være en forskjell på 6A, 16A og 32A.

En trøst er at bensin og diesel har mye lavere virkningsgrad, typisk 30% blir brukt som et tall her, men kan variere mye.

Om en bruker 0,5 liter pr mil = 5 kWh pr mil (1 l = ca 10 kWh energi.)
En elbil vil bruke ca 1,5-2 kWh pr mil på tilsvarende kjøring.

Ved korte turer går forbruket av flytende drivstoff mer opp en tilsvarende for strøm.
En bensin / dieselmotor må varme opp motoren for at den skal yte riktig. Varme av kupe vil være overskuddsvarme. Sparer ikke noe på å redusere oppvarming.

En elbil må bruke strøm til å varme opp kupeen, så det går direkte på forbruket.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

Nå sier IK ikke hvilken elbil dette gjelder, men 25% tap er kanskje litt i overkant av forventet. Tapet (i %) er størst ved lav effekt på de elbilene jeg har prøvd. Tapene er en kombinasjon av tap i bilens AC/DC-omformer, tap til diverse styringssystemer som må være aktive under lading, samt varmgang og ladetap i batteriet. I kaldt vær kan også en del av effekten brukes til aktiv oppvarming av batteriet, men det er ikke alle elbiler som har denne funksjonen.

Eksempel på AC/DC-tap på e-tron:
Sitat fra: Orbit på fredag 18. desember 2020, klokken 19:20
Jeg leste av nå på 8A og 16A 3-fas:

  • 8A, 5.0 kW inn (7.4/7.2/7.1 A ved 231/233/234V), 400 W tap i lader, 92% effektivitet
  • 16A, 10.9 kW inn (15.9/15.6/15.5 A ved 231/231/233V), 640 W tap i lader,  94% effektivitet
(Mistenker pilotsignalet mitt er litt lavt når jeg stiller inn lader på 8A....) Ser og ut som bilen prøver å kjøre like mye effekt ut fra hver av de tre laderne

Edit: Testet også med 1-faslading satt til 6/8/10/12/14/16A. Ved 6A var effektiviteten nede på 88%, og stiger til 92% ved 10A. Fra 12 - 16A ble to ladere koblet inn i parallel, og tok halvparten av strømmen hver. Effektiviteten lå da jevnt på 94%. Tipper det samme vil skje hele veien opp til 32A på 1-fas. Ønsker en derfor å minimere strømforbruket under lading, er det best å lade med 2.8 kW eller høyere.

Siden ladetapet varierer såpass mye (6 - 12 % tap), kan en og lure på hvilken ladeeffekt som brukes ved måling av WLTP-forbruk (som inkluderer ladetap).......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

IK

Hei
Kia Soul 2018 /
30 kWh.

Kan hende at lav virkningsgrad og kulde tar skylden.

TB

#5
Det er flere måter å regne på, og dermed kan tallene variere en del.

Litt usikker på måten de har målt, men i følge denne artikkel er det målt ulike bilmodeller fra 25% til 10% tap:
https://insideevs.com/news/456957/bjorn-nyland-charging-loss-video/

Sitat fra: IK på fredag 10. desember 2021, klokken 12:20
Lader med 8A som gir teoretisk 8*230 = cirka 1800W i timen.
Ut fra prosenttall får man inn i batteri 1350 W i timen ved sånn lading.
Regning er veldig grov.
Likevel stemmer det at det er over 20% tap ved lading av elbil?

Etter min erfaring så vil lader i bil alltid legge seg ca 1A under pilotsignalet. Se om du kan lese av, eller måle faktisk strekk for å sjekke. Mange ladebokser kan vise strømtrekk.
Dvs, ved 8A så lades det i praksis 7A * 230 = 1610 W - da blir det 16%

Når jeg lar målt har jeg målt energimengden, dvs. sett på forbruket bilen sier jeg har hatt siste x km.
Regnet ut hvor mange kWh jeg da (i teorien har brukt).
Sammenlignet med hvor mange kWh jeg trenger for å lade batteri opp igjen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

IK

Her er det utklipp fra laderannonse på Finn.
Stemmer det som du sier. Forskjellen er nesten 2 A!

TB

Stemmer godt med min erfaring.

Årsaken er trolig at for å holde seg innenfor standard må bilen aldri overstige pilotsignal.
De fleste har da valgt å legge litt margin på, og ligger noe under.

Kan også være at enkelte ladebokser ikke lager helt presist pilotsignal, som er et PWM (Pulse-width modulation) signal.

10%  6A
16%  9.6A
20%  12A
25%  15A
30%  18A
40%  24A
50%  30A

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
https://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Jeg har forestillt meg at det er 2 hovedgrunner til tap, i tillegg til mange små kilder til tap:

  • Forbrukt til sirkulasjonspumper og elektronikk
  • AC/DC-konvertering
Ulempa ved å lade med liten strøm som 8 Ampere, er at sirkulasjonspumper og elektronikk går ganske lenge, og det gir et vesentlig tap.

Ved vanlig lading på 16A enfase, får jeg ca 3kw lading. Nå er det ikke så ofte jeg måler spenninga, men hvis den er på 230V, så skulle 3kw lading vitne om et tap på ca 19%.

RJK

Nå skal vel batteriet ha en arbeidstemperatur som den skal opp på for å virke best, så dess kaldere det er, jo mer går bort til å varme batteriet. Denne temperaturen er muligens forskjellig for AC og DC (hurtig/lynlading), siden man får "full effekt" på hjemmeladingen temmelig umiddelbart, mens den gjerne vil bruke mer på dette ved lynlading i kaldt vær.

Dermed vil det ved lav effekt være større andel som går til oppvarming enn ved høyere effekt. Dog bare opp til det punktet at man når grensen for hvor varmt det bør være.

Har ikke "regnet hardt" på det, men sammenligner litt med ladetall for egen bil. Om jeg lader med 7,4 kW effekt, så tar det 8-9 timer å lade bilen. Reduseres effekten til det halve, så ikke bare dobles ladetiden, men bruker en god del tid ekstra.

Min enkle konklusjon er derfor at tidsforskjellen hovedsakelig kommer av at den må lade over lengre tid for å dekke opp for ladetap.

Så lenge man (foreløpig) ikke straffes for å utnytte effekten, så vil jeg faktisk anbefale at man lader så raskt man kan hjemme, men utsetter ladingen til kveld/natt, om ikke bilen blir stående ute i veldig kaldt vær I det tilfellet er det viktigere å begynne lading mens batteriet fremdeles har litt varmegrader i seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wisd0m

Tesla Model 3/Y har "PC" ombord som bruker endel strøm når den ikke går i dvale. Lønner seg derfor å ligge på 5kW+ for at forbruket til maskinvaren skal utgjøre en liten del.

Vurderer en elbil

Sitat fra: RJK på søndag 24. april 2022, klokken 23:02
Så lenge man (foreløpig) ikke straffes for å utnytte effekten, så vil jeg faktisk anbefale at man lader så raskt man kan hjemme, men utsetter ladingen til kveld/natt, om ikke bilen blir stående ute i veldig kaldt vær I det tilfellet er det viktigere å begynne lading mens batteriet fremdeles har litt varmegrader i seg.
Så oppsummert så blir det lad med en gang du kommer hjem, for da er batteriet varmt og det blir minst ladetap...?
Fossilbil

TB

Det sies en skal unngå la batteri være fulladet over tid. Dvs, om en skal lade til 100% bør det i teorien gjøres rett før bilen skal kjøres. Da må en vente med å lade..  Ikke enkelt å være elbilist  :angel:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vurderer en elbil

Sitat fra: TB på lørdag 30. april 2022, klokken 10:39
Det sies en skal unngå la batteri være fulladet over tid. Dvs, om en skal lade til 100% bør det i teorien gjøres rett før bilen skal kjøres. Da må en vente med å lade..  Ikke enkelt å være elbilist  :angel:
Hvor lang tid tenker du er "over tid"?

Fra én kveld til morgenen etter?
2 døgn...?
1 uke?

Jeg har lest at dersom du drar på en syden tur, så bør ikke bilen være fulladet når du drar.

Jeg har også lest at dersom det skjer én gang i året, mens du resten av året kjører bil hver dag, så gjør det ikke noe.
Fossilbil

turfsurf

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 30. april 2022, klokken 11:24
Hvor lang tid tenker du er "over tid"?

Fra én kveld til morgenen etter?
2 døgn...?
1 uke?

Jeg har lest at dersom du drar på en syden tur, så bør ikke bilen være fulladet når du drar.

Det kommer jo an på bilen og hva den definerer som 100%. For de fleste elbiler er det litt over 90% cellespenning. Da ville ikke jeg stresset med at den står over natten fulladet en gang i blant.

Gamle Tesla som kjørte 4,2V cellespenning på 100% ville jeg bare ladet opp til maks rett før avgang.

Nyere Tesla mener jeg er ganske lik andre elbiler på 4,15V ved 100%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA