Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tap ved lading

Startet av IK, fredag 10. desember 2021, klokken 12:20

« forrige - neste »

Ingeniøren

Hold bilen mellom 30 og 80% i det daglige litt avhengig av behov og lad opp til 100% når de trenger det. Om ikke bilen kan begrense dette finnes det app'er til bilen og Jedlix/Tibber og liknede som kan hjelpe til å styre dette.

Forhandleren har ikke alltid kunnskap om dette. Eksempelvis har Jaguar tidligere sagt at null problem å lade opp til 100% hver dag, nå anbefaler de 80%....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vurderer en elbil

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 30. april 2022, klokken 12:15
...lad opp til 100% når de trenger det. Om ikke bilen kan begrense dette finnes det app'er til bilen og Jedlix/Tibber og liknede som kan hjelpe til å styre dette.

Enyaq f.eks. har netto 77 kWt til kjøring, mens batteriet er brutto 82. Så når de som har Enyaq lader til 100%, så har de bare ladet opp til 77, som er 94%. Blir ikke det riktig...?
Fossilbil

RJK

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 30. april 2022, klokken 09:15
Sitat fra: RJK på søndag 24. april 2022, klokken 23:02
Så lenge man (foreløpig) ikke straffes for å utnytte effekten, så vil jeg faktisk anbefale at man lader så raskt man kan hjemme, men utsetter ladingen til kveld/natt, om ikke bilen blir stående ute i veldig kaldt vær I det tilfellet er det viktigere å begynne lading mens batteriet fremdeles har litt varmegrader i seg.
Så oppsummert så blir det lad med en gang du kommer hjem, for da er batteriet varmt og det blir minst ladetap...?
Sånn i utgangspunktet stemmer det. Men er det varmt ute, så taper ikke batteriet temperatur like fort som når det er mange kuldegrader. Det tar likevel noe tid, så om du venter 2-4 timer på kvelden, så er det først og fremst "problematisk" om man skal hurtiglade. hjemmelading jobber på litt andre premisser, så her gjelder det å ikke la batteritemperaturen falle for lavt.

På sommerhalvåret er temperaturforskjellene normalt så små, at man kan ha det andre hensynet mer i tankene. Nemlig det med å unngå å lade når det totale effektuttaket er på en topp. Derfor vi bees om å utsette lading til kvelden/natta fremfor i kontortid og når vi selv bruker endel strøm til f.eks. matlaging, klesvask og oppvask etc.

Effektavgifter på strømforbruk ser ut som vi får, og noe har det allerede, og da er det viktigere å vente til eget effektuttak er lavt. Og igjen, da snakker vi gjerne om fra ca klokka 20 og utover, og så tar det seg opp fra sånn ca kl. 7 om morgenen.

Dvs at om du må lade, så vil det være bedre med tanke på både effektavgiften og belastningen på strømnettet, om du fordeler ladingen til disse 11 timene. Med de prisene vi hadde før disse crazy-prisene kom, så var det aller gunstigst å lade kjapt på de timene om natta der prisene var lavest, så gjerne fra ca 03 til 06.

Men det krever gjerne at både bil, lader og el-opplegget ellers takler at du kan "gønne på" i de små timene med opptil 22 kW effekt. Det vil for de fleste dekke behovet med tanke på "normalt" forbruk i hverdagen. Ofte er det og nok for oss som ikke kan lade mer enn 7,4 kW eller endog 6,6 kW som endel elbiler har som maks.

Så for å runde av, for å få mest strøm på bilen, og med lavest tap, AC-lad med en gang du ankommer bolig/hytte eller destinasjonslader for å redusere tap og få mest strøm på bilen, for å gjøre dette før batteriet blir for kaldt.

Om du skal ta hensyn til effektavgift og el-nettet belastning og behov, prøv å utsette ihvertfall til kl. 20 eller gjerne rundt midnatt. Uansett, unngå å la bilen få stå hele natta eller flere døgn på rad og kjøle seg ned.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 30. april 2022, klokken 12:52
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 30. april 2022, klokken 12:15
...lad opp til 100% når de trenger det. Om ikke bilen kan begrense dette finnes det app'er til bilen og Jedlix/Tibber og liknede som kan hjelpe til å styre dette.

Enyaq f.eks. har netto 77 kWt til kjøring, mens batteriet er brutto 82. Så når de som har Enyaq lader til 100%, så har de bare ladet opp til 77, som er 94%. Blir ikke det riktig...?
"All" har toppbuffer. Når jeg sier 100% er det det bilen viser som 100%...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 30. april 2022, klokken 12:52
Enyaq f.eks. har netto 77 kWt til kjøring, mens batteriet er brutto 82. Så når de som har Enyaq lader til 100%, så har de bare ladet opp til 77, som er 94%. Blir ikke det riktig...?
Egentlig ikke, de fleste har ett buffer i bunn også, såkalt brick protection. Dvs at når batteriindikator viser 0% så er det fremdeles ett par kWh igjen på batteriet. Dette fordi at batterier som blir kjørt helt tomme ikke kan lades opp igjen.

Så hvis 0-100% er 77kWh og 2kWh er i bunn, så er du over 96% på 100% indikert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Har ingen skrupler med å la bilen stå med 100% på batteriet til jeg skal avgårde neste morgen, evt. over helga. Hadde heller ingen problemer med å starte opp fossilbilen i -15oC selv om ikke motorvarmeren stod på, som kanskje blir den nærmeste sammenligningen. Det er en bruksgjenstand, og det er forskjell på det man må kunne kalle normal praktisk bruk og å herje med ting. :)

Teslaen kan jeg riktignok stille inn til å bare lade til 85% til vanlig, men jeg lar den lett stå med 100% så den er klar til langtur neste dag. Tviler på at det har noen praktisk innvirning på hverken kapasitet eller levetid til batteriet å gjør det slik
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ingeniøren

Sitat fra: cra på mandag 02. mai 2022, klokken 13:01
Har ingen skrupler med å la bilen stå med 100% på batteriet til jeg skal avgårde neste morgen, evt. over helga. Hadde heller ingen problemer med å starte opp fossilbilen i -15oC selv om ikke motorvarmeren stod på, som kanskje blir den nærmeste sammenligningen. Det er en bruksgjenstand, og det er forskjell på det man må kunne kalle normal praktisk bruk og å herje med ting. :)

Teslaen kan jeg riktignok stille inn til å bare lade til 85% til vanlig, men jeg lar den lett stå med 100% så den er klar til langtur neste dag. Tviler på at det har noen praktisk innvirning på hverken kapasitet eller levetid til batteriet å gjør det slik

Men ser du tviler....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vidar_S

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 02. mai 2022, klokken 13:29
Sitat fra: cra på mandag 02. mai 2022, klokken 13:01
Teslaen kan jeg riktignok stille inn til å bare lade til 85% til vanlig, men jeg lar den lett stå med 100% så den er klar til langtur neste dag. Tviler på at det har noen praktisk innvirning på hverken kapasitet eller levetid til batteriet å gjør det slik

Men ser du tviler....

Formuleringen er muligens mest for å unngå en haug med tilsvar som peker på diverse Teslabjørn-videoer og linker til utsagn fra professorer og forskere innenfor allverdens fag som sier at man for all del ikke må lade til 100%. Det å aldri lade til 100% blir jo litt som å beholde plasten på sofaen sånn at den holder seg lengst mulig (nei, det blir egentlig ikke det samme, men bare for å få frem et poeng)

Vurderer en elbil

Sitat fra: Vidar_S på mandag 02. mai 2022, klokken 14:57
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 02. mai 2022, klokken 13:29
Sitat fra: cra på mandag 02. mai 2022, klokken 13:01
Teslaen kan jeg riktignok stille inn til å bare lade til 85% til vanlig, men jeg lar den lett stå med 100% så den er klar til langtur neste dag. Tviler på at det har noen praktisk innvirning på hverken kapasitet eller levetid til batteriet å gjør det slik

Men ser du tviler....

Formuleringen er muligens mest for å unngå en haug med tilsvar som peker på diverse Teslabjørn-videoer og linker til utsagn fra professorer og forskere innenfor allverdens fag som sier at man for all del ikke må lade til 100%. Det å aldri lade til 100% blir jo litt som å beholde plasten på sofaen sånn at den holder seg lengst mulig (nei, det blir egentlig ikke det samme, men bare for å få frem et poeng)
:+1: :)
Fossilbil

Ingeniøren

Sitat fra: Vidar_S på mandag 02. mai 2022, klokken 14:57
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 02. mai 2022, klokken 13:29
Sitat fra: cra på mandag 02. mai 2022, klokken 13:01
Teslaen kan jeg riktignok stille inn til å bare lade til 85% til vanlig, men jeg lar den lett stå med 100% så den er klar til langtur neste dag. Tviler på at det har noen praktisk innvirning på hverken kapasitet eller levetid til batteriet å gjør det slik

Men ser du tviler....

Formuleringen er muligens mest for å unngå en haug med tilsvar som peker på diverse Teslabjørn-videoer og linker til utsagn fra professorer og forskere innenfor allverdens fag som sier at man for all del ikke må lade til 100%. Det å aldri lade til 100% blir jo litt som å beholde plasten på sofaen sånn at den holder seg lengst mulig (nei, det blir egentlig ikke det samme, men bare for å få frem et poeng)

I prinsippet helt enig, men man trenger ikke dunke den i 100% hver dag om man trenger 50 km i det daglige. Min står på ladestropp 75% om dagen og tenker ikke på det, kun når jeg skal på langtur. Koster ikke stor å gjøre dette om du kan, og kunnskapen så langt sier det er lurt...derom er det ingen diskusjon. Det er vel de som lever av å selge bil som sier noe annet, mulig av samme årsak som deg  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA