Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: NRK Debatten, elbil får skylden  (Lest 2208 ganger)

orodreth

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
NRK Debatten, elbil får skylden
« på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 10:37 »
Noen andre som fikk med seg Debatten 9.des, siste delen av programmet handlet om ny nettleie modell og der klarer samtlige og lire av seg at Elbillading har skyld i at vi må flate ut privatforbruket vårt? Som om ikke Julaften alltid vil være peak demand og nettet må bygges for å tåle nettopp den kvelden?

De mener altså at elbilens 0.5% forbruk av total produsert kraft skal få skylden?

Jeg satt i alle fall med haka langt nedpå brystet når jeg hørte hva de liret ut av seg i debatten. Elbilforeningen skulle tydeligvis vært med på debatten også.

THE

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2263
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #1 på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 10:56 »
For min del medfører ny nettleie at jeg får 200-250 kroner økt nettleie pr. mnd. sammenlignet med det jeg har hatt tidligere hvis jeg ikke gjør grep for å redusere effekttoppene. Med 11 kW lading på natt er samtlige av mine timer med høyest snitteffekt på natt. Siste måned jeg har regnet på var oktober der jeg må ned på maks snitteffekt/time på under 6 kW med ny nettleie for å komme like rimelig ut som med dagens nettleie. For å beholde lik nettleie som i dag er jeg nødt til å lade med max 3-4 kW i stedet for 11 kW, og da må jeg flytte deler av lading til dagtid også. Det at den nye nettleiemodellen skal føre til redusert belastning på nettet er bare en ønskedrøm fra de som har laget modellen. Det den nye nettleien fører til er at elbiler, som potensielt kan jevne ut belastningen i nettet, blir ladet mer på dagtid for å unngå høye effekttopper på natt.

Jeg er for en endring i nettleie som både gir folk intensiv til å flytte effekt over til tidspunkt med lav belastning, og samtidig oppfordrer til løsninger som medfører energisparing. Den nye nettleiemodellen feiler på begge punkter, og er mildt sagt et makkverk av en reform.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Forstmann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #2 på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 14:50 »
I tillegg gir det nye systemet ingen insentiver til å minimere antall effekttopper. Dersom du har en tidlig i måneden er løpet kjørt, og du kan like gjerne fortsette med høy effekt resten av måneden. Tilsvarende hvis du vet at det feks er en julaften i slutten av måneden (tenkt eksempel), så er det ingen vits i å ligge lavt i begynnelsen.

De som har installert ladebokser der effekten ikke kan stilles av bruker, eller ikke kan stille strømtrekk i bilen vil vurdere stikkontakt de dagene de er redd for effekttopp.

Ketill Jacobsen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 646
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #3 på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 15:47 »
Noen andre som fikk med seg Debatten 9.des, siste delen av programmet handlet om ny nettleie modell og der klarer samtlige og lire av seg at Elbillading har skyld i at vi må flate ut privatforbruket vårt? Som om ikke Julaften alltid vil være peak demand og nettet må bygges for å tåle nettopp den kvelden?

Jeg satt i alle fall med haka langt nedpå brystet når jeg hørte hva de liret ut av seg i debatten. Elbilforeningen skulle tydeligvis vært med på debatten også.

Debatten var en skremmende forestilling der flere politikere har kjøpt NVE's falske påstander om at elbiler vil nødvendiggjøre en kraftig utbygging av nettet på alle nivåer. Dette er naturligvis fullstendig feilaktig både om vi ser på strømbruken i dag og i 2035 da flertallet av personbiler er elbiler. Per i dag står elbiler for ca 0,7% av strømforbruket og det meste av ladingen er fordelt ut over natten (med ca 6 kWh per døgn). De mener altså at elbilens 0.5% forbruk av total produsert kraft skal få skylden (per i dag ca 1 TWh av 135 TWh) for at nettet må opprustes kraftig?

I 2035 vil prosenten kunne gå opp til 5% om alle biler er elbiler og total strømbruk ikke har steget. Om det går som jeg håper har strømbruken (utenom elbiler og husholdninger) i 2035 steget med ca 50 TWh fordi vi har lyktes med en omfattende elektrifisering for fase ut fossile brensler (vår ambisjon om 55% kutt innen 2030 forutsetter kraftig økning av strømbruk). Om mitt håp om økt strømbruk i 2035 slår til vil elbilenes andel være enda mindre, ca 3,5%.

Det sier seg selv at en økning av strømbruk på 0,7% i dag mest på natten og ellers godt sprett over hele døgnet er ingen driver for behov for økt nettkapasitet verken på distribusjonsnettet, regionalnettet eller sentralnettet. Som man ser så vil elbiler i 2035 medføre store behov for utbygging. En skal også huske på at husholdningene ellers bruker stadig mindre strøm (fra ca 19.500 kWh på midten av nittitallet til ca 16.000 kWh i dag) slik at merbruk pga elbiler vil langt på vei oppveies av lavere strømbruk i husholdningene. NVE har faktisk en prognose som viser at husholdningenes samlede strømbruk i 2040 ikke vil være høyere enn i dag (til tross for en vesentlig større befolkning (+25% siden 1990))!

Det er tragisk at politikere høyt opp og elbransjefolk har latt seg forføre av NVE's falske påstander om elbilladingens om at elbillading vil medføre et behov for voldsomme investeringer i nettet (alle nettdelene). Med stadig nye utenlandskabler, mer vindkraftutbygging spredt i landet, regioner med dårlig nettilknytning (slik som Midt-Norge for noen år siden), økte behov fra offshore (ref monstermaster i Hardanger), nye bitcoinfabrikker, nye datasentre som drar enorme mengder avgiftsfri strøm (som ikke bidrar med arbeidsplasser), økt kraftbehov til nye batterifabrikkker, ny kraft til elektrifiserte ferjer, kraft til stor produksjon av hydrogen til transportformål (særlig skip), enorme mengder strøm til å lage hydrogen til ammoniakkproduksjon (utfasing av naturgass), elektrifisering av offshore og elektrifisering av busser og lastebiler og anleggsmaskiner. Så er det klart at alt dette de neste år og tiår vil kreve både store utbygginger av både kraftproduksjon og nett. Lading av elbiler spiller så godt som null rolle i de utvidelser vi har foran oss og husholdningene ellers gir intet bidrag behov for nye nett, forsterkede nett eller økt strømproduksjon.

Alt dette burde NVE og toppolitikerne være kjent med og det er derfor helt ubegripelig for meg at de maser om noe (elbillading) som er helt irrelevant i forhold til de endringer Norge har foran seg!

For meg så virker det som NVE og toppolitikerne har blitt offer for kollektiv galskap, eller at de har et behov for å skyve regningen for en fornuftig (og egentlig lønnsom) utvikling på husholdningene alene.


orodreth

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #4 på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 15:53 »
Vi har jo allerede spotpris som gjør at de som faktisk kan til en hvis grad styre forbruket sitt prøver å unngå effekt topper allerede. Gjennomsnitts nordmannen kommer aldri til å følge med på disse effekt trinnene... De har ikke viljen eller kunnskapen til å smartstyre hele huset sitt.

Men hele nettleie opplegget er jo helt tåpelig. Infrastruktur er offentlig og burde betales over statsbudsjettet.

For oss elbileiere som får dyrere nettleie kan vi jo alltids bare lade på Stortinget slik Støre gjør?  ::)

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1864
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #5 på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 16:47 »
I tillegg gir det nye systemet ingen insentiver til å minimere antall effekttopper. Dersom du har en tidlig i måneden er løpet kjørt, og du kan like gjerne fortsette med høy effekt resten av måneden. Tilsvarende hvis du vet at det feks er en julaften i slutten av måneden (tenkt eksempel), så er det ingen vits i å ligge lavt i begynnelsen.

Hvis julaften er worst case så ER det jo faktisk ikke noe poeng i å redusere før da heller. Men stemmer det virkelig at julaften er verst, eller er det bare en myte? Finnes det data for å støtte det utsagnet? For min husholdning stemmer det i hvert fall ikke. Men det er én av ca. 2,5 millioner husholdninger da, så...  Jeg trodde oppvarming var det største problemet, og at det dermed varierer hvilken dag som er verst. Eller om det i det hele tatt skjer hvert år

Ketill Jacobsen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 646
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #6 på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 17:18 »
I tillegg gir det nye systemet ingen insentiver til å minimere antall effekttopper. Dersom du har en tidlig i måneden er løpet kjørt, og du kan like gjerne fortsette med høy effekt resten av måneden. Tilsvarende hvis du vet at det feks er en julaften i slutten av måneden (tenkt eksempel), så er det ingen vits i å ligge lavt i begynnelsen.

Hvis julaften er worst case så ER det jo faktisk ikke noe poeng i å redusere før da heller. Men stemmer det virkelig at julaften er verst, eller er det bare en myte? Finnes det data for å støtte det utsagnet? For min husholdning stemmer det i hvert fall ikke. Men det er én av ca. 2,5 millioner husholdninger da, så...  Jeg trodde oppvarming var det største problemet, og at det dermed varierer hvilken dag som er verst. Eller om det i det hele tatt skjer hvert år

Jeg tror at at en ekstra kald juleaften så kan nok en ettermiddagstime den dagen fort være den verste i året. Ellers så går nok år mellom hver gang et nett uansett nivå  (ca fire nivåer)  faller sammen pga overbelastning!

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13387
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #7 på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 17:28 »
På julaften har en gjerne langtidsbruk av stekeovn, flere plater, tar div oppvask underveis så VVB må jobbe om en ikke har styring på den osv. Så jeg kan se hvorfor julaften er en liten topp. Gjerne varme på i hele huset også da, flere gjester mm. Og nå i 2021 har fort flere av gjestene elbil :D
VW ID4 GTX 2022
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Nissan Ariya bestilt

Tidligere elbiler: Hyundai Ioniq 5 BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3715
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #8 på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 17:33 »
Siste (kanskje) rekord var en kald torsdag morgen i februar i år, mye drevet av oppvarming:
https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2021/ny-rekord-i-stromforbruket-i-dag/
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Forstmann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #9 på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 18:28 »
Det blir jo litt anekdotisk, men for min egen del husker jeg flere anledninger der det ble mørkt på julaften der jeg bodde før pga. liten hovedsikring.

Nå har jeg installert varmepumpe for å spare strøm, men utfordringen er at den har veldig kraftig varmeelement (32A), så dersom den finner ut at den skal slå inn for fullt samtidig som elbilen lader eller noe annet står på, trenger jeg ikke å forsøke å unngå flere topper den måneden for å redusere nettleien…..

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3947
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #10 på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 19:38 »
Det må vel skje sammenhengende i minst en time?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020
Hyundai Kona - april 2021

Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3680
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #11 på: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 07:57 »
På julaften har en gjerne langtidsbruk av stekeovn, flere plater, tar div oppvask underveis så VVB må jobbe om en ikke har styring på den osv. Så jeg kan se hvorfor julaften er en liten topp. Gjerne varme på i hele huset også da, flere gjester mm. Og nå i 2021 har fort flere av gjestene elbil :D

Godt det bare er jul en gang i året da  :)

Ellers måtte jeg og se denne debatten og trist og se hva slags folk AP drar opp av skuffen - den ene verre enn den andre. Ikke handterer de strømkrisen, ikke handtere de Korona krisen, et stortingspresident som bevist jukser - er dette den verste regjering vi har hatt ?
« Siste redigering: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 08:11 av Ingeniøren »
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1864
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #12 på: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 09:48 »
På julaften har en gjerne langtidsbruk av stekeovn, flere plater, tar div oppvask underveis så VVB må jobbe om en ikke har styring på den osv. Så jeg kan se hvorfor julaften er en liten topp. Gjerne varme på i hele huset også da, flere gjester mm. Og nå i 2021 har fort flere av gjestene elbil :D

Det er mulig du har rett, men jeg savner fremdeles tallmateriale. Ikke sånn å forstå at jeg mener du skal komme med det, altså. Stekeovn bruker ikke mye strøm, den skal kun holde ribba på lav temperatur i noen timer. Det samme gjelder kokeplatene. Surkålen skal varmes, sausen bare putre, potetene skal ikke koke over osv. Og panelovnene jobber tilsvarende mindre. Varmen fra matlaginga slipper i stor grad ut i rommet. Kanskje fyres det med ved i tillegg, for kosen. Gjestene som er på besøk bruker langt mindre strøm hjemme. Det skulle ikke forundre meg om det krever mindre energi å lage mat til flere personer på ett sted, enn at hver enkelt lager hver for seg. Bare noen tanker om hvordan strøm brukes, jeg har ikke fasit. Jeg kjører generelt lite på julaften og 1. juledag, med tilsvarende lite lading. VVB kan jeg se jobbe hardt, med dusjing og oppvask etc.

Med 25 GW peak er det rom for ca. 10 kW til hver husstand. For min del havner jeg billigere ut med modellen etter nyttår, enn med dagens nivå. Da klarer jeg lett å holde meg under 10 kW, men sliter med å komme under 5 kW. Den siste tida bruker jeg over 2 kWh hver eneste time, så den grensa kan jeg bare glemme. Nettet tåler tydeligvis 25 GW / 10 kW pr. husstand. Det ble jo ikke mørkt den dagen det skjedde. Og prisen for 10 kW blir lavere enn i dag. Jeg er slik sett positivt overrasket over den nye modellen. Det er riktignok ikke rom for 11 kW lading, men det kan man enkelt betale seg ut av med ca. 200,- mnd. Koster det virkelig ikke mer å forsterke nettet?

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4382
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #13 på: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 10:56 »
Noen andre som fikk med seg Debatten 9.des, siste delen av programmet handlet om ny nettleie modell og der klarer samtlige og lire av seg at Elbillading har skyld i at vi må flate ut privatforbruket vårt? Som om ikke Julaften alltid vil være peak demand og nettet må bygges for å tåle nettopp den kvelden?

De mener altså at elbilens 0.5% forbruk av total produsert kraft skal få skylden?

Jeg satt i alle fall med haka langt nedpå brystet når jeg hørte hva de liret ut av seg i debatten. Elbilforeningen skulle tydeligvis vært med på debatten også.

Jeg kan opplyse om at denne ribbetoppen er overdrevet - den faktisk mye mindre enn man skulle tro.
Jeg har sittet å monitorert denne toppen live flere ganger julaften og selve toppen er reellt sett lavere enn mytene skulle tilsi.  Det er forøvrig litt forstemmende å se folk blander myter og fakta om hverandre i slike debatter.

Folk synser og dytter på sine egne meninger som om det var sannhet og før en vet ordet av det blir falske sannheter presentert som fakta i mediene.  Vet ikke hva det skyldes , men dette er noe som har blitt verre og verre med årene dessverre.  Mulig vi drives til vannvidd av sosiale medier.......

orodreth

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« Svar #14 på: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 17:05 »
Noen andre som fikk med seg Debatten 9.des, siste delen av programmet handlet om ny nettleie modell og der klarer samtlige og lire av seg at Elbillading har skyld i at vi må flate ut privatforbruket vårt? Som om ikke Julaften alltid vil være peak demand og nettet må bygges for å tåle nettopp den kvelden?

De mener altså at elbilens 0.5% forbruk av total produsert kraft skal få skylden?

Jeg satt i alle fall med haka langt nedpå brystet når jeg hørte hva de liret ut av seg i debatten. Elbilforeningen skulle tydeligvis vært med på debatten også.

Jeg kan opplyse om at denne ribbetoppen er overdrevet - den faktisk mye mindre enn man skulle tro.
Jeg har sittet å monitorert denne toppen live flere ganger julaften og selve toppen er reellt sett lavere enn mytene skulle tilsi.  Det er forøvrig litt forstemmende å se folk blander myter og fakta om hverandre i slike debatter.

Folk synser og dytter på sine egne meninger som om det var sannhet og før en vet ordet av det blir falske sannheter presentert som fakta i mediene.  Vet ikke hva det skyldes , men dette er noe som har blitt verre og verre med årene dessverre.  Mulig vi drives til vannvidd av sosiale medier.......

Beklager å ikke bruke riktig fakta for hvilen dag som et effekttoppen i nettet, men nå handler ikke innlegget mitt om hvilken dag vi bruker mest strøm. Det handler om at nettet må bygges ut for å tåle en topp. Uansett hvor mye du klarer jevne ut forbruket resten av året så vil den dagen komme hvor "alt" må stå på :/ Alt bortsett fra elbillading da  ;D

Jeg mener jo uansett at nettleie ikke er riktig modell for å drifte et felles strømnett, og er ekstra negativ til den nye modellen.