Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestyring

Startet av ENA, torsdag 09. desember 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

ENA

Styring av lading.

Jeg sliter med å styre lading av bilen hjemme. En ting er at det ser ut til at We Connect ikke synkroniserer med innstillingene i bilen godt nok. Det ser ut til at innstillinger som gjøres det ene sted kommer ikke fram det annet sted i app eller bil henholdsvis. 

Jeg forsøker å bruke den mulighet som ligger i å definere hjemmet under «Ladested», altså når bilen befinner seg i garasjen. Så legger jeg inn foretrukne tider for lading, start kl 22:00 og slutt kl 06:00, alle dager gjennom uken. Men uten å angi tidspunkt for klimaregulering. Valgt lading opp til 80%. Når jeg forlater bilen i garasjen, ser alt OK ut i displayet,- «Neste avreisetid» er riktig angitt med riktig dag til kl 06:00. MEN, allikevel lader ikke bilen opp i løpet av natten.

Noen som har erfaring og gode råd om dette?

biggern

#1
Fungerer bra for meg.
Jeg har App 2.1.3 og siste FW i bilen.
Når aktivert i bilen kommer det frem i App, hvor jeg fjernstyrer.
Da jeg ikke kan sette lading imellom 2 tider prøver jeg 2 tider
for å sikre at bilen er fulladet ved event. avreise og lading på natten.
Har jo kun 380-390Km nå i kulda.
Skal inatt slette 0400 og kun benytte 0700 for å se hvordan den da lader.
Avhengig av gjenstående på batteri, virker det som den da lader med en lavere effekt imot å møte 100% ved  avreise tidspunkt.
Jeg driver å prøver meg frem for å få et jevnt mulig strømforbruk over døgnet, med tanke på økning av nettleie priser, over nyttår (Har samtidig i tillegg 2 hybrider å lade/varme).

  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

SveinJ

Sitat fra: ENA på torsdag 09. desember 2021, klokken 12:31
Styring av lading.

Jeg sliter med å styre lading av bilen hjemme. En ting er at det ser ut til at We Connect ikke synkroniserer med innstillingene i bilen godt nok. Det ser ut til at innstillinger som gjøres det ene sted kommer ikke fram det annet sted i app eller bil henholdsvis. 

Jeg forsøker å bruke den mulighet som ligger i å definere hjemmet under «Ladested», altså når bilen befinner seg i garasjen. Så legger jeg inn foretrukne tider for lading, start kl 22:00 og slutt kl 06:00, alle dager gjennom uken. Men uten å angi tidspunkt for klimaregulering. Valgt lading opp til 80%. Når jeg forlater bilen i garasjen, ser alt OK ut i displayet,- «Neste avreisetid» er riktig angitt med riktig dag til kl 06:00. MEN, allikevel lader ikke bilen opp i løpet av natten.

Noen som har erfaring og gode råd om dette?

Funksjonen «ladested» er ikke i funksjon nå, kommer i seinere OTA oppdatering.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

ENA

Takk for innspill og bilder.

Jeg valgte å slette det "Hjemmet" jeg hadde etablert som ladested, og starte på nytt. Og bare ved å bruke innstillingene i bilen og ikke røre noe i app'en. Bilen har ladet i natt, og uten klimatisering. MEN, den stoppet på 98%, og det forstår jeg ikke. Når jeg har ladet manuelt, det vil si uten bruk av tidsstyrt lading, har den alltid gått opp til 100%.




eriksen.eriksen

Kan det være at den rett og slett ikke rekker å bli ferdig hvis du har lagt inn lading mellom 22-06?

ENA

Hei. Kanskje det. Men jeg har en 22 kW-lader i garasjen. Ombordlader i bilen tar 11 kW. (v/400V-anlegg). Full lading skulle her ta 7-8 timer. Men jeg skal prøve å utvide ladetiden litt i innstillingene i bilen, så får jeg se......

sk0yern

Jeg forsøkte meg på ladestyring litt i starten, men opplevde det som helt tilfeldig når og om bilen ble ladet.
Ser det har kommet noen oppdateringer, så kanskje jeg skal forsøke på nytt.

daktari

Mener det er "kjent" at det er en bug i ladestyring som er lovet fikset først med 3.0.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jambo

Sitat fra: daktari på torsdag 16. desember 2021, klokken 00:05
Mener det er "kjent" at det er en bug i ladestyring som er lovet fikset først med 3.0.
Det er det samme jeg leser overalt.

ID4

Sitat fra: Jambo på torsdag 16. desember 2021, klokken 00:14
Sitat fra: daktari på torsdag 16. desember 2021, klokken 00:05
Mener det er "kjent" at det er en bug i ladestyring som er lovet fikset først med 3.0.
Det er det samme jeg leser overalt.

Bruk appen Gridio. Der kan du definere i hvilket tidsrom du ønsker å lade. Fungerer uavhengig om du har smartlader eller ikke. Foreløpig er denne appen gratis for nedlastning og bruk. Fungerer på ID4 biler.

ENA

Gridio ser interessant ut, - den vil jeg forsøke. Takk.

ID4

Sitat fra: ENA på mandag 10. januar 2022, klokken 16:17
Gridio ser interessant ut, - den vil jeg forsøke. Takk.

Ja, den gjør min "dumme lader" smart.

Jambo

#12
Litt usikker på hvor trygt det er å bruke Gridio. Slik jeg forstår det, krever bruken av det at man gir Gridio tilgang til bilen gjennom VW ID-kontoen. Jeg tenker at dette kan åpne for misbruk. Som f.eks. i dette tilfellet, der en hacker hevder å ha kontroll over et antall Teslaer, men uten at det er noen sårbarheter i Teslas infrastruktur. Det er visstnok eiernes egen feil: https://www.digi.no/artikler/hevder-a-ha-tatt-kontroll-over-25-tesla-biler-i-13-land/516463

Man er prisgitt IT-sikkerheten til en tredjepart...

igniztion

Sitat fra: Jambo på torsdag 13. januar 2022, klokken 10:45
Litt usikker på hvor trygt det er å bruke Gridio. Slik jeg forstår det, krever bruken av det at man gir Gridio tilgang til bilen gjennom VW ID-kontoen. Jeg tenker at dette kan åpne for misbruk. Som f.eks. i dette tilfellet, der en hacker hevder å ha kontroll over et antall Teslaer, men uten at det er noen sårbarheter i Teslas infrastruktur. Det er visstnok eiernes egen feil: https://www.digi.no/artikler/hevder-a-ha-tatt-kontroll-over-25-tesla-biler-i-13-land/516463

Man er prisgitt IT-sikkerheten til en tredjepart...

Det er nettopp derfor jeg ikke tør bruke den. Jeg tok opp dette med en representant for selskapet, men ble stort sett avfeid med at sånn måtte det bare være.

En ting er åpen kildekode som f.eks IDDataLogger eller lignende. Da kan man selv verifisere at koden ikke gjør noe den ikke skal gjøre så fremt man kan lese kildekode. (20 års erfaring som utvikler hjelper meg jo litt der)

Nå er det jo ikke all verdens man kan gjøre med tilgang til We Connect tjenesten da, men teoretisk sett kan de jo tømme batteriet ditt ved å la klimatisering stå påslått hele tiden f.eks.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Jambo

Sitat fra: igniztion på fredag 14. januar 2022, klokken 15:07
Nå er det jo ikke all verdens man kan gjøre med tilgang til We Connect tjenesten da, men teoretisk sett kan de jo tømme batteriet ditt ved å la klimatisering stå påslått hele tiden f.eks.
Ikke per i dag, nei, men framtidig bekreftet funksjonalitet er bl.a. GPS-posisjonen til bilen. I og med at det stort sett bare er å sette lading til mellom 00:00-06:00 for å få billigste strømpris, er det heller ikke så mye å tjene på å bruke Gridio etter min mening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA