Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestyring

Startet av ENA, torsdag 09. desember 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Roy Aasen

Gridio funker utmerket hos meg. Ti reiser bedre enn det VW selv har snekret sammen.

ID4

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 16. januar 2022, klokken 20:00
Gridio funker utmerket hos meg. Ti reiser bedre enn det VW selv har snekret sammen.

Gridio funker så bra at jeg skulle ønske jeg ikke hadde en god fastpris ;). Men ser at not jeg går over på spot igjen, så er den super.

unik42

Tibber burde jo strengt tatt hatt samme funksjonalitet - ikke vente på at VW legger til rette for å lese av lokasjon først. Gridio har jo løst dette elegant med en av og på slider.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

igniztion

Sitat fra: unik42 på tirsdag 18. januar 2022, klokken 06:47
Tibber burde jo strengt tatt hatt samme funksjonalitet - ikke vente på at VW legger til rette for å lese av lokasjon først. Gridio har jo løst dette elegant med en av og på slider.

Problemet her er at folk glemmer de har Gridio installert når de er ute langs veien og skal hurtiglade, og skjønner da ikke hvorfor bilen ikke vil lade. Akkurat dette Tibber vil unngå.

Jeg mener det burde være mulig å lage en algoritme som sjekker om det er bil koblet til f.eks Easee laderen hjemme i stedet, men det igjen byr jo på utfordringer om man har 2 biler som deler 1 lader f.eks.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

ID4

Sitat fra: igniztion på tirsdag 18. januar 2022, klokken 09:26
Sitat fra: unik42 på tirsdag 18. januar 2022, klokken 06:47
Tibber burde jo strengt tatt hatt samme funksjonalitet - ikke vente på at VW legger til rette for å lese av lokasjon først. Gridio har jo løst dette elegant med en av og på slider.

Problemet her er at folk glemmer de har Gridio installert når de er ute langs veien og skal hurtiglade, og skjønner da ikke hvorfor bilen ikke vil lade. Akkurat dette Tibber vil unngå.

Jeg mener det burde være mulig å lage en algoritme som sjekker om det er bil koblet til f.eks Easee laderen hjemme i stedet, men det igjen byr jo på utfordringer om man har 2 biler som deler 1 lader f.eks.

Mener ikke Gridio slår inn med tidsstyring på hurtiglading. Det er nok hastigheten på ladingen som fortelle appen at den ikke skal stanse ladingen. Det har iallefall ikke vært noe problem for meg. Og får dette bekreftet etter å ha sjekket faq siden "Volkswagen & Škoda users: we disable Gridio at fast chargers >11kW"

igniztion

Ok. Har ikke testet selv, bare leste om noen som hadde problemer med dette og det fikset seg da de slo av tidsstyring i Gridio.

Og jeg vet jeg virker negativ til denne appen, men det er mest pga. VW sin manglende støtte for delegering av autentikasjon og autorisasjon. Dette medfører at man ikke har god nok kontroll på hvilke rettigheter man gir tredjepartsapper og det er vanskeligere å trekke tilbake tilgangen. Appen i seg selv virker veldig nyttig.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

ID4

Sitat fra: igniztion på tirsdag 18. januar 2022, klokken 12:33
Ok. Har ikke testet selv, bare leste om noen som hadde problemer med dette og det fikset seg da de slo av tidsstyring i Gridio.

Og jeg vet jeg virker negativ til denne appen, men det er mest pga. VW sin manglende støtte for delegering av autentikasjon og autorisasjon. Dette medfører at man ikke har god nok kontroll på hvilke rettigheter man gir tredjepartsapper og det er vanskeligere å trekke tilbake tilgangen. Appen i seg selv virker veldig nyttig.

Forstår at en kan være skeptisk. Men ikke vanskelig å trekke en tilgang. Det er bare å endre passordet i we-connect så mister appen tilgangen. Er også enig at dette burde vw løst i egen app. Iallefal få tidsstyringen til å fungere.

hELgenen

Men kan ikke utviklere av gridio bruke passord/brukernavn mot we connect også? Eller er det 2 faktor autorisasjon mot we connect? Fant ikke noe slikt i appen

thomasez

Vil noen virkelig gi brukernavn og passord til bilen sin til et selskap de ikke vet noe som helst om?

Da bør de ikke nekte å kjøpe kinesisk bil fordi kineserne kan bruke den til å spionere med.

Jambo

Husker ikke hvor, facebook kanskje, men var noen som skrev at de fikk varsel om lavt 12V etter å ha brukt Gridio og ikke torde bruke det lenger i tilfelle det var årsaken. Kan det være noe i det? Hvor mye/ofte poller Gridio bilen?

igniztion

Sikkert en del, men VW har innebygget beskyttelse mot det. Om man bruker appen veldig aktivt får man beskjed om at man har sendt for mange requests og man må starte bilen for at det skal fungere igjen.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Topsy

Er det noen som har testet Fjordkraft sin funksjon med smartlading? Tidligere har jeg ikke fått lagt til bilen i appen, men nå gikk det plutselig.

ELvin2022

#27
Jeg har lagt bilen til i tibber appen, og aktivert smartlading på tibber. Når jeg kobler ladekabel i bilen får jeg varsel fra weconect appen at lading feilet og lade indikasjonen lyser rødt. Er det fordi bilen tror den skal lade nå, men tibber venter med å starte lading da strømprisen blir lavere utover kvelden?  Eller er det noe annet galt? Easse ladeboks..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA