Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

0/5 stjerner i Euro NCAP for Zoe 2021

Startet av knute, onsdag 08. desember 2021, klokken 15:47

« forrige - neste »

knute

Tja, dette gikk jo ikke helt bra.
2021-modellen har altså klart det kunststykket å få 0 av 5 stjerner i Euro NCAP.

Har Renault driti totalt på draget, eller er det noen alternativ forklaring?

SitatThe new ZOE offers poor protection in crashes overall, poor vulnerable road user protection and lacks meaningful crash avoidance technology, disqualifying it for any stars.

https://www.euroncap.com/en/press-media/press-releases/renault-laguna-s-legacy-ruined-as-zoe-and-spring-debase-electric-car-safety/
https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/44206
https://www.tu.no/artikler/renault-zoe-stryker-i-kollisjonstest/515701
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

minibiti

Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

batterimannen

Norsk artikkel om testen: https://www.tu.no/artikler/renault-zoe-stryker-i-kollisjonstest/515701

Spesielt at Dacia Spring får 1 stjerne. Det er jo egentlig en Renault City K-ZE. Så de to dårligste testene er begge Renault.

Hadde det vært hel-kinesisk merke så hadde det nok vært artikler på hvor dårlig kinadritt det er. Siden det er Renault så bryr folk seg ikke?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

HCO

#3
Vi har og har hatt tilsammen 5 Zoe'r i familien. For tiden har vi 2 stk 2020. Jeg innrømmer at jeg er fan av bilen og av konseptet, noe jeg har skrevet mye om her tidligere. Jeg er fan av bilen fordi den er morsom og kvikk å kjøre, og jeg er fan av konseptet fordi det er en enkel bil (på godt og på vondt). På mange måter minner konseptet om ikoniske biler som 2CV og boble, men heldigvis med bedre sikkerhet og varmeapparat enn disse.

Med tanke på stryk i Euro NCAP har jeg lyst til å dele to punkter, med hvert sitt fortegn:

  • 2020/2021-modellene er i all hovedsak identisk* med Zoe 2013, som fikk 5/5 stjerner. Så mer enn noe annet, er denne stryken et uttrykk for hvor høyt lista ligger nå sammenlignet med for 8 år siden.
  • At Renault har tatt bort "sidegardinen" som beskytter hodet ved påkjørsel fra siden er helt skandaløst og uforståelig. Man ser dette tydelig ved å sammenligne video fra 2013 med den nye videoen. Dette er så ille at Renault burde tilbakekalle bilene og fikse problemet (selv om det kan være teknisk og logistikkmessig vanskelig).

* her mener jeg strukturelt, og andre forhold som har med kollisjonssikkerhet å gjøre
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA