Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strøm dyrere enn diesel - sånn kan vi ikke ha det

Startet av Arthur Morgan, tirsdag 07. desember 2021, klokken 23:37

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Det har vært dyrt å «fylle opp» strøm-tanken hittil i vinter. 


En DN-journalist fant ut at elbilen hans - med de strømprisene vi har hatt i vinter - koster mer å kjøre per mil enn en dieselbil. Sånn kan vi ikke ha det.


Hva skjer med motivasjonen for å velge miljøvennlig hvis man kun står igjen med god samvittighet – ikke en økonomisk gevinst på toppen? En vinter med rekordhøye strømpriser får enkelte til spørre seg om det går litt vel fort i svingene.

Nøkkelen til klimasuksess er å få folk med på laget. Norges elbilstrategi er et strålende eksempel i så måte. I november var 73,8 prosent av nybilsalget nullutslippsbiler. Topp 10-lista i Europa for øvrig domineres fortsatt av biler med forbrenningsmotor.

Det er mange grunner til å velge elbil. Penger er for mange en av de viktigste. Elbilen er avgiftsfri i innkjøp, du sparer penger i bomstasjoner – og den er billigere i drift.

Eller er den nå egentlig det? Journalist Martin Riber Sparre i Dagens Næringsliv tok seg bryet med å sjekke (ekstern lenke), med utgangspunkt i sin egen Tesla. Resultatet var at det samlede strømforbruket til bilen, basert på strømprisen 6. desember, tilsvarte en kostnad på 17,60 kroner per mil. Snittprisen per liter fossilt drivstoff var 16,82 kroner i samme periode. Kostnaden per mil er altså høyere for elbilen enn for en vanlig bensin- eller dieselbil, med de strømprisene vi har sett i det siste. Sommerstid er regnestykket annerledes.

Vedvarende svært høye strømpriser, kanskje kombinert med gradvis innføring av avgifter på elbiler, kan bety trøbbel for elbilsalget også i Norge.

Analysesjef Tor Reier Lilleholt i strømanalyseselskapet Volue Insight tror vi må leve med store variasjoner i strømprisene også i årene som kommer. Kjerne- og kullkraft avvikles fortere enn fornybar energi fases inn i markedet. «Tyskland har alene stengt ned 100 TWh kjernekraft og skal stenge ned resterende 60 TWh neste år. I sum er dette mer enn den samlede norske kraftproduksjon», sier han til Dagens Næringsliv (ekstern lenke).

Vi har dårlig tid hvis vi skal nå klimamålene våre. Elbiler er en del av løsningen, men blir de dyrere å bruke enn den gamle dieselbilen er vi i trøbbel. Da må pumpeprisen opp eller strømprisen ned.

Er man fortsatt villig til og kjøre «grønt» for enhver pris?
De fleste enes jo om at det aller beste for miljøet i forhold til klimagasser og utslipp til produksjon av elbiler og fossil, hadde vært og beholde den gamle bilen man hadde eller har fra før.

Det er jo ingen hemmelighet selv om MDG tror det, at olje trengs selv til elbiler.  men det er nesten urettferdig og bare ta lille MDG under kam. med den politikken som føres i landet her er bensin og diesel nesten blitt fy fy.
Det er kanskje hensikten.

MDG sin egentlig agenda er jo at egenlig alle skal bruke sykkel, kollektivt eller bruke beina. Det skal svi for nordmenn og bruke bil. Selv elbil når vi blir mange nok. Det trur jeg de fleste enes om. Bortsett fra lan Marie da som selv har sin dieselbil i garasjen som bil nummer 2., for henne gjør det ikke mye om dem slenger på 50% økning av bompenger i morgen.

Burger

Så den dnb videoen, og det er ikke mulig å ettergå regnestykket. Svaret han fikk fra Tesla tilsier at han også hadde på sentry mode, uten at det blir sagt i klartekst. Kanskje det er en artikkel ett sted som lister opp forutsetningene for regnestykket.

Usikker på om han regner forvarming av bil for kwt/km også, fordi jeg husker at fossilbila jeg hadde forvarme via strømnettet også trakk strøm.

Men posetive var at han satte 1l mila, noe som virker realistisk dersom han har mye korte turer i kulda. Synes å huske drivstofforbruket gikk ned på korte turer etter jeg installerte motorvarmer på fossilbila.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

TB

Selv om prisen på strøm i perioder har vært høy, har disse toppene ikke vært så langvarige (så langt..)
Snittpris sett over en hel måned har (på østlandet) vært ca 2 kr pr kWh både for strøm og nettleie.
I desember noe høyere, så bruker 2,5 kr pr kWh.

Har målt Hyundai Kona til 2,3 kW pr mil fra ladeboksen den siste tiden, med småkjøring og litt forvarming.
Det blir 2,3 * 2,5 = 5,75 kr/mil.

Om vi sier Tesla bruker 3 kW pr mil blir regnestykket slik: 3 * 2,5 = 7,5 kr/mil
Regner vi derimot en høyere strømpris 3 * 5,8  = 17,6 kr pr mil.

Det stemmer, at prisen på strøm har vært så høy, men om en lader på natten vil prisen være lavere.
Gjennomsnitt siste 7 dager er 190 øre (bare for strømmen) - dvs. en pris på 2,5 kr inkl nettleie er skal være mer riktig.

En kan gjerne få bensin og diesel og andre varer til å bli dyre ved kjøpe på "feil" dag, eller sted...
Men, en ikke alltid kjøpe når det er som dyrest.

Det som er er nytt er at prisen på strøm har øka raskt, og svinger svært mye.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

filtvet

Nå har vi byttet dieselbil med elbil. Hadde vi ikke hatt fastpris på strøm hjemme og gratis lading på landstedet hadde vi nok behold den gamle ja.

Pleier å betale under 15,- for diesel. Er ikke avhengig av å fylle på bestemte dager så prisen er ofte lav på pumpa.

orodreth

Å regne ut 4.7kWh/mil for en model 3 betyr jo at han kjører sentrymode døgnet rundt og forvarmer bilen minimum 30min for så å kjøre 300meter...
Selvfølgelig er hele video inslaget bare for å provosere og skape overskrifter, som sikkert desverre får folk til å tro at elbil ikke er lønnsomt...


Øyvind.h

Litt synd artikkelen promoteres som "dokumentert" og det fremstilles som en grundig og korrekt redegjørelse, når det er flere feil og antakelser som gjør at den på ingen måte kan anses som korrekt.

Eksempelvis viser han til tap når bilen står parkert og hevder at dette gjelder alle biler. Nei, det gjør ikke det. Tesla har betydelig standby forbruk. Andre biler har stort sett svært moderat eller tilnærmet null forbruk når de er parkert. Bare der kan han trekke fra en betydelig del av forbruket.
Videre måtte han sammelignet en lik bil med fossilt brennstoff under likt bruksmønster, inkludert forvarming mm.

Hadde han gjort dette kunne han lagt frem resultatene, med presisering av at hans bil har mye høyere standby forbruk enn andre elbiler.

Og så kommer de to åpenbare jokerne som også bør påpekes;
1. Hvordan opplever han kjørefølelse og bruk av elbil kontra fossil. Ville han allikevel valgt elbil basert på de fordelene den har, selv om kostnaden er lik?
2. Er dagens relativt ekstreme priser normen for årssnitt i fremtiden eller ei? Er dette standarden året rundt i fremtiden står artikkelen seg godt. Ellers er det bare misvisende og krisemaksimerende, noe som skader overgangen til fornybar energi. Og det bør en journalist holde seg for god til. Da skal en være ekstremt grundig og korrekt i fremstillingen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: orodreth på onsdag 08. desember 2021, klokken 12:23
Å regne ut 4.7kWh/mil for en model 3 betyr jo at han kjører sentrymode døgnet rundt og forvarmer bilen minimum 30min for så å kjøre 300meter...
Kommer jo an på hvor langt man kjører i løpet av året og pr kjøretur. Jo mindre man kjører jo værre blir det. Kjører man en mil om dagen fordelt på to turer blir det ganske heftig forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Burger

Sitat fra: arthur på onsdag 08. desember 2021, klokken 13:49
Blir det ikke det også på en fossilbil?
Derfor er det som jeg påpekte over fint at han har 1l mila forbruk på fossilbilen som jeg tror er korrekt for slik kjøring når man en 0.5l mila bil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Syklist

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

bno

#10
Til den siste kommentaren er det kun en ting å si typisk Norsk :-)
Jeg har kjørt elbil i 12-13 år. Nå valgte jeg å hente en Golf Ehybrid fra Tyskland helt ny dvs. 1000km kjørt.
Har testet den ut nå i de siste dagene og greier fint å kjør på ren el drift 6-7 mil er jeg litt nøysom så greier den 70 km. man da skal man være veldig fin på gasspådraget.

Rekkevidden viser mer enn 800 Km. (subjektiv dette da), men anta det da. Forbruk er under halvliteren på bila og det er lett typisk 0,4 basert på kort erfaring uten å tenke økonomi og fintføling på pedalen.
En elbil tilsvarende slik rekkevidde idag så må man opp i nord for  (har ikke sjekket i det siste da) NOK 500000,-
Det er i så fall 150000,- mer enn min nye e-hybrid.

Forbruket er da ved antatt NOK 16/ltr. / 2

Dvs.:
- Fordelen av grei elkjøring 90-95% av tiden lokalt
- Total frihet ift. hurtiglading og planlegging ikke avhengigheter av dette i det hele tatt
- Får mye bensin for 150000,-
- Sannsynligvis (har 5 år fabrikk garanti) så er det dyrere service på denne enn elbil, men min erfaring er at det ikke er gratis for elbil heller da.

Oppsummert:
Er egentlig vel fornøyd med å koble meg frai fra elbil også sett i lys av hvor mange elbiler det nå er og kommer sett i lys av et ladenettverk som er premature selv etter snart 15 år med elbil i landet.

Åpen for innspill til mitt perspektiv. Og la meg legge til trodde aldri at jeg skulle hoppe over til Hybrid må innrømme det, men sammenlignet med for eks. ID3 så er min Golf 8 et premium hopp fra den.

For tidlig å si om det blir billigere totalt sett, men jeg mener at det er gunstig med Hybrid ift. ren elbil nå med priser på elektrisitet hjemme nok vil bli den nye normalen Kr.2,- /kwt
Andelen hurtiglading er så liten at den har jeg bare valgt vekk i denne sammenheng.

Ioniq 5 ble de ikke når jeg hadde regnet litt på dette ift. mitt utgangspunkt. Greide ikke å regne det hjem.

Wisd0m

Om det lønner seg med PHEV eller elbil kommer hovedsakelig an hvor mye 50 % bompenger utgjør i kostnadsspørsmålet. Er ikke det en alt for stor post så lønner det seg å betale litt mer i bom og heller kjøpe litt billigere bil.

Verkstedutgifter på elbil overrasker for min del negativt. Viser seg at de trenger omsetning der også når mange har elbil. De er relativt lite vedlikehold på moderne bensinmotorer også...

Jeg kommer nok til å vurdere overgang til RAV4 PHEV (brukt) når bompengene økes til 50 prosent her i området. Det blir om ett år eller to, og da begynner forskjellen å bli så marginal i kostnader at det ikke er verd ulempen.

Øyvind.h

For en andel bilkjøpere er sikkert hybrid et bedre valg. Eksempelvis om du kjører svært kort, kombinert med langturer som er svært lange samt bor et sted hvor bommer ikke er noe tema.
Da kan du la fossilmotoren stå ubrukt i lang tid, men jobbe når du kjører veldig langt.
Alternativt om du ikke kan lade hjemme kan hybrid være et greit alternativ .

Akkurat i kjøpsøyeblikket kan en oppleve å spare penger ved å velge hybrid, men faktisk kostnad vet en ikke før en har solgt og verditap realisert. Så det er bare en liten del av det faktiske regnskapet. 

For min del er hybrid uaktuelt. Hurtiglading brukes sjeldent, og når behovet oppstår fungerer det enkelt. Nesten alle langturer foregår innenfor bilens rekkevidde. Da blir det helt uaktuelt å sette inn en fossilmotor i bilen for å potensielt spare noen minutter noen ganger i året.

Kun for spesielle bruksmønster ville jeg anbefalt hybrid, og om økonomien ikke tilsier at en har kapital til å legge noe ekstra i ren elbil. Nå ga vi godt under 500 for ID4 GTX med vinterhjul og "greit" med utstyr. Den regner jeg med kan selges neste år til nær kostpris (om ikke mer). Ved valg av rett modell er det ekstremt gunstig å kjøre elbil for tiden. Samme gjelder Ioniq 5 som går for mer enn nypris brukt. Og sikkert for enkelte andre elbiler også.
Strømris-toppen akkurat nå opplever jeg ikke som spesielt relevant over tid. Bilen lades når det er billigst på natten, og med fastpris-avtale på 70+ øre over de neste årene kan en slippe mye billigere unna enn dagens topper, om en tror at snittprisen blir høyere enn det over tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bno

#13
Gode poeng i de siste innleggene. Valgte hybrid da jeg ikke lengre er avhengig av jobb pendling som pensjonist. Lite daglig kjøring og noe langtur inn i mellom. Da ble det attraktivt for oss og la bilen stå med omtrent tom bensin tank og bruke som kortdistanse elbil for å si det slik. Behov for noe langtur er lite vinterstid for oss, men den duger bra med under halvliteren på langtur når behovet er der.....
Har noe å gå på vis a vis potensielt bilbytte da denne ble kjøpt med betydelig rabatt ift. Norsk pris. Jeg er virkelig overrasket over denne Golfen må si det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA