Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny (gammel) garasje - to elbiler

Startet av movic, tirsdag 07. desember 2021, klokken 14:46

« forrige - neste »

movic

Vi har tatt over nytt (gammelt) hus og med garasje som ikke har noen form for lading. Må fornye det elektriske i garasjen og da installere hjemmelader. Venter på Tesla Y og har Leaf (2018) fra før. Vi kjører ikke mye i det daglige, så tenker at i utgangspunktet bør det gå greit med en lader. Hvilken lader er den greieste å bruke til disse to bilene, og hva trenger jeg i tillegg av kabler?

Edit: Det hadde jo vært greit å kanskje ha begge tilkoblet lader på vinteren mtp. oppvarming av bil før start etc.  :D

geear

#1
Mest praktiske løsning med tanke på Model Y er Tesla Wall Connector 3. Da har du fast kabel på laderen, med knapp som åpner/lukker ladeluke og løser ut kabelen, og kan la medfølgende kabler ligge i bilene fast. Har du ikke knapp på håndtaket må du enten inn i bilen eller i app for å låse opp kabelen hver gang du skal plugge ut.

Har du lite kapasitet på hovedsikringen og/eller ønsker å justere ned totalt strømtrekk for kåken og la veggboksen dynamisk tilpasse elbillading til den nye nettleiemodellen, så er Easee å foretrekke.

Vil du ha kabel liggende i bilen så er også TWC klart billigst, men de har økt prisen på den med 900,- i det siste, så forskjellen er mindre nå enn den var, men det er gjerne 2-3 lapper (inkl. kabel) i forskjell.

Det er ikke noe stort poeng å ha bilen tilkoblet for forvarming, iallfall ikke noen nødvendighet for Teslaen.

Erik Ola Ulvestad

#2
Om du må leige elektriker til installasjon så bør du vel få en god pris på dobbeltinstallasjon.
En ladeboks pr bil er mitt råd. Vi har enkeltgarasje, 2 elbilar , 1 boks inne og 1 ute. Fast kabel til fast plass synest eg er best. Bytte av utslitt/ødelagt kabel eller besøk av gamle Type1 bilar er dårlige argument etter mitt syn (men til Leafen din treng du jo 1 stk Type1. EDIT:My bad...min Type1 Leaf er seff 2017 og ikkje 2018) Vesentlig billegare å få med fastmontert kabel enn å kjøpe ekstra, og ut og inn av bil med kabel blir du lei av. Tesla og låseknapp er jo også eit poeng.
Plugg inn alltid og la automatikken ta seg av resten.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

kaiat

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 07. desember 2021, klokken 18:31
...men til Leafen din treng du jo 1 stk Type1...

Jeg ser at TS skriver at de har 2018 Leaf. Da vil jeg tro at det er snakk om ny-typen Leaf med 40 kWh-batteri og den har jo Type 2-kontakt.

movic

Sitat fra: kaiat på tirsdag 07. desember 2021, klokken 20:45Jeg ser at TS skriver at de har 2018 Leaf. Da vil jeg tro at det er snakk om ny-typen Leaf med 40 kWh-batteri og den har jo Type 2-kontakt.
Korrekt, den har type 2.

Sitat fra: geear på tirsdag 07. desember 2021, klokken 16:17
Mest praktiske løsning med tanke på Model Y er Tesla Wall Connector 3. Da har du fast kabel på laderen, med knapp som åpner/lukker ladeluke og løser ut kabelen, og kan la medfølgende kabler ligge i bilene fast.
Er det slik at den integrerte kabelen på TWC3 også kan benyttes på Leaf? Det er i så tilfelle veldig fint. Om ikke: Hvordan vil det i praksis fungere å benytte en stk TWC3 til begge bilene?

Det blir selvsagt mest praktisk å ha to ladebokser - men det får jeg ta en kost/nytte-vurdering (og diskusjon i hjemmet) når jeg får pris på installasjon fra elektriker.

Lars C. Krogenæs

Legg opp til et underskap i garasjen med 40A 3-fas inn. Derifra kan du hente ut 32A til 1- stk easee boks, samt annet forbruk i garasjen.

Så ser du ann behovet. Kanskje ser du at det går greit med kun en ladeboks, kanskje ikke.

Du kan evt. få satt opp 1stk. easee boks + bakplate til nr2. Da er det bare å klikke på easee-boks nr 2 uten behov for elektriker, hvis du bestemmer deg for det senere. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Sitat fra: movic på tirsdag 07. desember 2021, klokken 23:23
Sitat fra: kaiat på tirsdag 07. desember 2021, klokken 20:45Jeg ser at TS skriver at de har 2018 Leaf. Da vil jeg tro at det er snakk om ny-typen Leaf med 40 kWh-batteri og den har jo Type 2-kontakt.
Korrekt, den har type 2.

Sitat fra: geear på tirsdag 07. desember 2021, klokken 16:17
Mest praktiske løsning med tanke på Model Y er Tesla Wall Connector 3. Da har du fast kabel på laderen, med knapp som åpner/lukker ladeluke og løser ut kabelen, og kan la medfølgende kabler ligge i bilene fast.
Er det slik at den integrerte kabelen på TWC3 også kan benyttes på Leaf? Det er i så tilfelle veldig fint. Om ikke: Hvordan vil det i praksis fungere å benytte en stk TWC3 til begge bilene?

Det blir selvsagt mest praktisk å ha to ladebokser - men det får jeg ta en kost/nytte-vurdering (og diskusjon i hjemmet) når jeg får pris på installasjon fra elektriker.
Den kan brukes på Leafen også, ja. Bare plug and play. Du må bare velge i webinterfacet på TWC3 at den ikke skal være begrenset til kun Tesla. Bruker vår på KIA også. Har ikke hatt noe som helst kluss med det. Kjører dere mye kan det være drit med kun en boks, men vi har 32A 3-fas og lader hver bil 1-2 ganger per uke, så de er alltid ferdig i løpet av natta, og det er ikke stress med kun én. Vil du ha betydelig redusert ladefart av en eller annen grunn, så er kanskje situasjonen en annen.

Både TWC3 og Easee kan koble flere sammen for lastbalansering, om du ønsker å legge til en boks til senere, men en ulempe med TWC er at den skal ha separat kurs for hver boks, så da kan en underfordeling uansett være gunstig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA