Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2021.44.25 - Holiday update

Startet av kodax, mandag 06. desember 2021, klokken 22:55

« forrige - neste »

Motorwatt

#390
Rain-x (brukt litervis) er et "gammelt Tesla-tips" som virker bra, men er ikke like god ved forskjellige typer yr og duskregn som må være ganske mettet før sensoren fungerer.

Husker jeg riktig at Intervall også avhengig av regnsensor, og ikke starter før det er nedbør?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Mener nå at det er visse typer regn som ikke fungerer så godt med optisk regnsensor heller. På taket fungerer kobberflate meget bra, men det er for takvindu og kanskje ikke egnet på bil.

Største problemet mitt med kamerabasert automatikk er at viskerne plutselig går i full fart her helt uten regn. At jeg må trykke en gang i blant for et ekstravisk er et mindre problem. I går kjørte jeg avgårde i helt tørt vær med viskerne i full fart i sikkert to minutter før jeg ga opp og slo av.

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 05. januar 2022, klokken 22:14
For mitt vedkommende er det lysautomatikken som er det største problemet. Jeg har en 500 meter lang privatvei uten belysning, og hvor det er umulig å holde over 40 km/t. Ved bruk av automatikk, som ikke fungerer under 40, må jeg enten inn i menyen og endre, eller holde lyshornet inne. Ikke optimalt.
Det er jo ikke Tesla spesifikt. Både i3en og I-Pacen gjør det samme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Mulig det, men jeg har altså Tesla .... :)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

E_S

Lyssensoren ga jeg 2 minutter i mørket før den ble skrudd av for godt. Alt for tidlig ned på nærlys, alt for sen opp på fjernlys, og alt for ivrig på å gå ned på nærlys. Jeg vil ikke nødvendigvis ha nærlys bare fordi det er hus langs veien eller gatebelysning, og jeg vil definitivt ikke ned på nærlys allerede når jeg møter en annen bil som er 500 meter unna.
:)

OlaM

Lysautomatikk skal du få svært billig av meg, uansett variant. Matrix er litt stilig, lys rundt svingen hadde vært litt kult, men ingen auto-dimming er i nærheten av å matche timingen, situasjonsfortåelsen og fremsyntheten til selv en middels norsk sjåfør.
'21 3LR

o.b.lix

Sitat fra: E_S på torsdag 06. januar 2022, klokken 16:56
Lyssensoren ga jeg 2 minutter i mørket før den ble skrudd av for godt. Alt for tidlig ned på nærlys, alt for sen opp på fjernlys, og alt for ivrig på å gå ned på nærlys. Jeg vil ikke nødvendigvis ha nærlys bare fordi det er hus langs veien eller gatebelysning, og jeg vil definitivt ikke ned på nærlys allerede når jeg møter en annen bil som er 500 meter unna.

Etter å ha montert ledbar, dimmer den nesten litt sent ned.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Redgarden

Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. januar 2022, klokken 13:45
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 05. januar 2022, klokken 22:14
For mitt vedkommende er det lysautomatikken som er det største problemet. Jeg har en 500 meter lang privatvei uten belysning, og hvor det er umulig å holde over 40 km/t. Ved bruk av automatikk, som ikke fungerer under 40, må jeg enten inn i menyen og endre, eller holde lyshornet inne. Ikke optimalt.
Det er jo ikke Tesla spesifikt. Både i3en og I-Pacen gjør det samme.

Ja, mener grensen faktisk gikk på 60 kmt på Skodaen jeg hadde før. Ganske ubrukelig den også.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Stjerneglis

Sitat fra: Redgarden på fredag 07. januar 2022, klokken 09:23
Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. januar 2022, klokken 13:45
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 05. januar 2022, klokken 22:14
For mitt vedkommende er det lysautomatikken som er det største problemet. Jeg har en 500 meter lang privatvei uten belysning, og hvor det er umulig å holde over 40 km/t. Ved bruk av automatikk, som ikke fungerer under 40, må jeg enten inn i menyen og endre, eller holde lyshornet inne. Ikke optimalt.
Det er jo ikke Tesla spesifikt. Både i3en og I-Pacen gjør det samme.

Ja, mener grensen faktisk gikk på 60 kmt på Skodaen jeg hadde før. Ganske ubrukelig den også.

Kan dette være riktig, eller er hastighetsgrensa nylig innført? Jeg mener lysautomatikken fungerer hos meg når jeg har brukt den i nabolaget her med 30 & 40 soner...

Får test neste gang jeg skal ut og kjøre i mørket...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

o.b.lix

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 07. januar 2022, klokken 09:39
Kan dette være riktig, eller er hastighetsgrensa nylig innført? Jeg mener lysautomatikken fungerer hos meg når jeg har brukt den i nabolaget her med 30 & 40 soner...

Får test neste gang jeg skal ut og kjøre i mørket...

Dette kom i 2019, var det med V10 mon tro (2019.32.10.1)?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Handyman

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 07. januar 2022, klokken 09:39
Sitat fra: Redgarden på fredag 07. januar 2022, klokken 09:23
Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. januar 2022, klokken 13:45
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 05. januar 2022, klokken 22:14
For mitt vedkommende er det lysautomatikken som er det største problemet. Jeg har en 500 meter lang privatvei uten belysning, og hvor det er umulig å holde over 40 km/t. Ved bruk av automatikk, som ikke fungerer under 40, må jeg enten inn i menyen og endre, eller holde lyshornet inne. Ikke optimalt.
Det er jo ikke Tesla spesifikt. Både i3en og I-Pacen gjør det samme.

Ja, mener grensen faktisk gikk på 60 kmt på Skodaen jeg hadde før. Ganske ubrukelig den også.

Kan dette være riktig, eller er hastighetsgrensa nylig innført? Jeg mener lysautomatikken fungerer hos meg når jeg har brukt den i nabolaget her med 30 & 40 soner...

Får test neste gang jeg skal ut og kjøre i mørket...
Det var i allefall slik da funksjonen kom. En av flere grunner til at jeg ikke bruker det.
Siden jeg ikke bruker funksjonen kan det selvfølgelig hende at det har vært versjoner ikke har vært slik, men jeg tviler. Har sjekket innimellom for å se om det har blitt bedre, men har alltid raskt konkludert med at det er ubrukelig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Jeg lagde for øvrig en servicesak på manglende knapper på skjermen. Tesla fjerninstallerte en mikrooppdatering (44.25.2?) som ikke endret noe som helst..i grunn som ventet men de har i det minste fått beskjed. Så får vi se om jeg får tilbakemelding på tilbakemeldingen min. :P
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt


ToWalkOrDrive

Ser ut som om noen mener de har funnet problemet (spjeld i "grillen" som fryser fast). Og Elon er enig.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA