Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2021.44.25 - Holiday update

Startet av kodax, mandag 06. desember 2021, klokken 22:55

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. januar 2022, klokken 06:38
Sitat fra: ladov på mandag 03. januar 2022, klokken 22:12
Les spørsmålet på nytt og prøv igjen..

Altså, om jeg skal til kristiansand sier jeg 'kjør til kristiansand'. Om jeg skal kjøre til kristiansand men vil kjøre om Drangedal.. Hva sier jeg da?
Jeg leste spørsmålet, og forstod det riktig. Du sier "kjør til", og så waypoints i motsatt rekkefølge, f.eks:

- kjør til Kristiansand
- kjør til Drangedal
- kjør til Porsgrunn
- osv


For hvert waypoint utenom endelig destinasjon kommer det dog opp en dialog midt på skjermen hvor det står "legg til" på en stor knapp.

Selvfølgelig litt klønete å planlegge europaturen på denne måten.
Da tror jeg skjønte forklaringen din.  :+1:

Skal forsøke det neste gang jeg sitter i bilen. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: DeepFu på onsdag 05. januar 2022, klokken 19:06
Mener dere seriøst at det å ha noen rimelig mediokre spill i bilen er utslagsgivende for om man kjøper den eller ikke??
Jeg vet personlig om flere familier som bestemte seg for Tesla fordi ungene ville ha Tesla, på grunn av spill mm. La barna i et familieselskap boltre seg i bilen noen timer og foreldrene vil ofte oppleve et mas frem til de gir etter.
Jeg er hundre prosent sikker på at mersalget til Tesla er større enn mange tror nettopp på grunn av disse helt unyttige funksjonene. Prompeputa tror jeg er det beste eksempelet som nesten alle har hørt om. Hvilket andre bilmerker er det barn har sterke meninger om at familien skal kjøpe?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: Handyman på onsdag 05. januar 2022, klokken 19:22
Sitat fra: DeepFu på onsdag 05. januar 2022, klokken 19:06
Mener dere seriøst at det å ha noen rimelig mediokre spill i bilen er utslagsgivende for om man kjøper den eller ikke??
Jeg vet personlig om flere familier som bestemte seg for Tesla fordi ungene ville ha Tesla, på grunn av spill mm. La barna i et familieselskap boltre seg i bilen noen timer og foreldrene vil ofte oppleve et mas frem til de gir etter.
Jeg er hundre prosent sikker på at mersalget til Tesla er større enn mange tror nettopp på grunn av disse helt unyttige funksjonene. Prompeputa tror jeg er det beste eksempelet som nesten alle har hørt om. Hvilket andre bilmerker er det barn har sterke meninger om at familien skal kjøpe?
Prompeputa er en slager her i familien i alle fall! Husets fjortis synes det er hysterisk morsomt å 'demonstrere' den for venner som ikke har blitt utsatt for den før. :D

At den fører til så mange kjøp skal jeg ikke påstå men morro er det..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knegg

Prompepute er MYE brukt i vår bil.
Det gjør underverker på humøret til en 1 åring og en 3 åring.

Forøvrig er det ikke sånn programmering fungerer ref diskusjon over. Det er ikke alle som er FSD-utviklere. Det er mye forskjellig kompetanse der ute. Og garantert manko på AI-selvkjøring
2020 Model 3

E_S

Det er nok ikke de samme som jobber med dette, men det er jo sånn at man lurer litt på når de skal klare å lage en adaptiv cruisecontrol som ikke er nervøs og småbremser støtt og stadig og panikkbremser for en skygge i veien, eller en regnsensor som ikke får fullt manisk anfall av to vanndråper på ruten.. ;) Regnsensoren har jeg gitt opp, og cruisecontrol bruker jeg mye mer på veteranbilen min som har "gammeldags" cruise, da den er stabil og forutsigbar.
:)

elhansen

Overrasket over disse kommentarene. Jeg har kjørt mange ulike biler i flere tiår. Alt fra billige til premium og må si at jeg er super positivt overrasket over både regnsensor, lysautomatikk og cruisecontrol/autopiloten på y. I forhold til min forrige Volvo Xc60 funker det mye bedre på alle områder når det gjelder automatikken. Jeg kan endelig kjøre fra oslo til Sørlandet uten å skru av og på hele tiden. Så referansen er nok veldig forskjellig for oss. Ps. Har ennå ikke forsøkt spill eller prompepute men

Motorwatt

Etter det jeg forstår var den forrige bilen din over 10 år gammel. Mange her sammenlikner med betydelig nyere biler enn det når det handler om regnsensorer, etc. Det finnes hundrevis av innlegg om de punktene du nevner på dette forumet, og konsensus er at funksjonene ikke er optimale. Men både fint og hyggelig at du er fornøyd, da.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Bare for å skyte inn om regnsensor. Jeg måtte oftere betjene manuelt på ioniq sin regnsensor enn jeg må på teslaen. På crusecontrol mater ioniq på når bilen foran forsvinner litt ut på siden, som en litt krapp sving, dette gjør ikke teslaen. Jeg er meget fornøyd med cruise control og AP på model 3, på Xn var det helt krise med bråbrems hele tiden.. det sitter fortsatt så skarpt i minne at jeg drikker ikke kaffe med TACC/AP aktivert
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

elhansen

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 05. januar 2022, klokken 21:40
Etter det jeg forstår var den forrige bilen din over 10 år gammel. Mange her sammenlikner med betydelig nyere biler enn det når det handler om regnsensorer, etc. Det finnes hundrevis av innlegg om de punktene du nevner på dette forumet, og konsensus er at funksjonene ikke er optimale. Men både fint og hyggelig at du er fornøyd, da.
Jeg hadde en som er nesten 10 år og så har jeg en 2020 modell nå. Samme gjelder begge i forhold til y. I tillegg kjører jeg mange ulike biler på jobb så referansen min er både ny og «gammel» bil. Men ja jeg er veldig fornøyd og «konsensus»  stiller jeg vel litt spørsmålstegn ved da vi vel vet lite om hvor mange som totalt er fornøyd/misfornøyd og hvem som legger inn innlegg her av totalt antall brukere. Men kanskje vi kan si flertall av de som legger inn innlegg  på forum synes at en del av funksjonene ikke er optimale.

Motorwatt

For mitt vedkommende er det lysautomatikken som er det største problemet. Jeg har en 500 meter lang privatvei uten belysning, og hvor det er umulig å holde over 40 km/t. Ved bruk av automatikk, som ikke fungerer under 40, må jeg enten inn i menyen og endre, eller holde lyshornet inne. Ikke optimalt.

Regnsesor fungerer ikke for meg ved yr, eller hvis det er stum mørkt. Bortsett fra en periode hvor frontruten var helt ny.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Marre

Etter V11 oppdateringen føler jeg at jeg mister rekkevidde mye fortere, igår feks hadde jeg 80%, og klarte kun kjøre 160km før den var på 10%, og det var ikke snakk om motorvei og store hastigheter! jeg forvarmer bilen GODT og strømmen er i, og har så og si ikke noe varme i bilen under kjøring, selv da så er aldri forbruket under 200 eller 210..selv Før V11 update også har jeg slitt med rekkevidde, på sommeren får jeg aldri mer enn maks 300km om det er motorvei eller landvei osv, men etter oppdatering merker jeg virkelig at rekkevidden har dabbet seg kraftig. Gjelder Tm3P 2021

kodax

Sitat fra: elhansen på onsdag 05. januar 2022, klokken 22:04«konsensus»  stiller jeg vel litt spørsmålstegn ved da vi vel vet lite om hvor mange som totalt er fornøyd/misfornøyd og hvem som legger inn innlegg her av totalt antall brukere. Men kanskje vi kan si flertall av de som legger inn innlegg  på forum synes at en del av funksjonene ikke er optimale.
Når det gjelder vindusviskerne, så lagde jeg en poll for en stund siden, og der var det ganske jevnt fordelt mellom hvor fornøyde folk var: https://elbilforum.no/index.php?topic=53781.msg934753#msg934753
"Optimalt" kan jo kanskje forstås som at de virker perfekt, og det kan nok de fleste si seg enig i at de ikke gjør, men ca 40% var fornøyd, noe jeg vil tro er en høyere andel enn det man kan få inntrykk av flertallet av postene her.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 05. januar 2022, klokken 21:40
Etter det jeg forstår var den forrige bilen din over 10 år gammel. Mange her sammenlikner med betydelig nyere biler enn det når det handler om regnsensorer, etc. Det finnes hundrevis av innlegg om de punktene du nevner på dette forumet, og konsensus er at funksjonene ikke er optimale. Men både fint og hyggelig at du er fornøyd, da.
Min opplevelse er vel egentlig at det ikke har skjedd så mye siden regnsensorene kom, altså at det fungerer omtrent like bra på nye biler i dag som det gjorde på nye biler for 15 år siden. Sammenligner man med en 15 år gammel bil med slitt frontrute så er saken litt annen, men poenget mitt er egentlig bare at den teknologien har fungert godt hele tiden, og jeg er fortsatt helt overbevist om at det var en stor tabbe å skifte til videobasert regnsensor. En velfungerende regnsensor i dag får man for noen kroner (knapt tiere!), og det er lite elektronikk som skal til. Tesla kunne spart AP/FSD-uniten for belastningen regndeteksjon påfører den.

Men, for de som sliter, så er det fortsatt en velfungerende fix å legge rain-x eller tilsvarende på området rett foran kameraene. Burde selvfølgelig vært unødvendig, men man kan velge å bruke to minutter annenhver måned på dette, eller være irritert på Tesla hver gang man bruker visker.

elhansen

Sitat fra: geear på torsdag 06. januar 2022, klokken 08:43
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 05. januar 2022, klokken 21:40
Etter det jeg forstår var den forrige bilen din over 10 år gammel. Mange her sammenlikner med betydelig nyere biler enn det når det handler om regnsensorer, etc. Det finnes hundrevis av innlegg om de punktene du nevner på dette forumet, og konsensus er at funksjonene ikke er optimale. Men både fint og hyggelig at du er fornøyd, da.
Min opplevelse er vel egentlig at det ikke har skjedd så mye siden regnsensorene kom, altså at det fungerer omtrent like bra på nye biler i dag som det gjorde på nye biler for 15 år siden. Sammenligner man med en 15 år gammel bil med slitt frontrute så er saken litt annen, men poenget mitt er egentlig bare at den teknologien har fungert godt hele tiden, og jeg er fortsatt helt overbevist om at det var en stor tabbe å skifte til videobasert regnsensor. En velfungerende regnsensor i dag får man for noen kroner (knapt tiere!), og det er lite elektronikk som skal til. Tesla kunne spart AP/FSD-uniten for belastningen regndeteksjon påfører den.

Men, for de som sliter, så er det fortsatt en velfungerende fix å legge rain-x eller tilsvarende på området rett foran kameraene. Burde selvfølgelig vært unødvendig, men man kan velge å bruke to minutter annenhver måned på dette, eller være irritert på Tesla hver gang man bruker visker.

Veldig godt tips med Rainx for de som sliter

Barman

Sitat fra: geear på torsdag 06. januar 2022, klokken 08:43
Men, for de som sliter, så er det fortsatt en velfungerende fix å legge rain-x eller tilsvarende på området rett foran kameraene. Burde selvfølgelig vært unødvendig, men man kan velge å bruke to minutter annenhver måned på dette, eller være irritert på Tesla hver gang man bruker visker.

Alternativt bare skru av autowipers og bruke godt, gammeldags intervall 🙂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA