Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2021.44.25 - Holiday update

Startet av kodax, mandag 06. desember 2021, klokken 22:55

« forrige - neste »

Chris Aurora

Og alt ser helt likt ut, og ingen lukke-ikonet, alt må sveipes. Ikke noe direkte retur til kart uten å kaste bort en snarvei.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

model3pw

#211
Denne videoen summerer bra opp det jeg har skrevet tidligere i tråden her om "Auto" tankesettet til Tesla; at det ikke skal være knapper for alt mulig når det ikke er "nødvendig" (etter deres syn).

Tesla ser såklart ikke på endringene sine som dårlig UX, men har logiske grunner/tankesett bak alle sine endringer som jeg tipper oppsummeres som om de ville ha sagt det selv i videoen her:

https://www.youtube.com/watch?v=nZBMJqIY4CU

Nå er det nok mange som fortsatt mener de har bommet stygt når så mange er negative, så blir spennende å se hva som skjer videre nå som de har fått litt negativ presseomtale også. Det kom jo ikke noe slikt på v11 for model S/X før "kritisk masse" nå fikk oppdateringen for 3/Y.

Men alle som klager på "får ikke lenger enkelt slått på park/tåkelys", "kona får ikke like lett velge profil" etc. bommer jo litt ihvertfall.

Etter mitt syn er de på rett spor, men MÅ jobbe videre med å få "Auto" til å fungere. Vindusviskere har aldri vært bra i Auto, jeg brenner på rumpa med deres nye Auto-setevarme etc., så hadde vært fint med litt AI som lærer meg å kjenner med hvor lang tid det går før jeg slår varme ned på 1, at jeg liker å ha park/tåkelys på dagtid etc.

Counterpointer

Sitat fra: model3pw på tirsdag 28. desember 2021, klokken 21:51
Denne videoen summerer bra opp det jeg har skrevet tidligere i tråden her om "Auto" tankesettet til Tesla; at det ikke skal være knapper for alt mulig når det ikke er "nødvendig" (etter deres syn).

Tesla ser såklart ikke på endringene sine som dårlig UX, men har logiske grunner/tankesett bak alle sine endringer som jeg tipper oppsummeres som om de ville ha sagt det selv i videoen her:

https://www.youtube.com/watch?v=nZBMJqIY4CU

Nå er det nok mange som fortsatt mener de har bommet stygt når så mange er negative, så blir spennende å se hva som skjer videre nå som de har fått litt negativ presseomtale også. Det kom jo ikke noe slikt på v11 for model S/X før "kritisk masse" nå fikk oppdateringen for 3/Y.

Men alle som klager på "får ikke lenger enkelt slått på park/tåkelys", "kona får ikke like lett velge profil" etc. bommer jo litt ihvertfall.

Etter mitt syn er de på rett spor, men MÅ jobbe videre med å få "Auto" til å fungere. Vindusviskere har aldri vært bra i Auto, jeg brenner på rumpa med deres nye Auto-setevarme etc., så hadde vært fint med litt AI som lærer meg å kjenner med hvor lang tid det går før jeg slår varme ned på 1, at jeg liker å ha park/tåkelys på dagtid etc.
Ser overhodet ikke logikken i videoen. Høres ut som ren fanboyprat uten forståelse for kjøring. Det er jo også tydelig at det er California vær de tenker er vær, ikke kuldegrader.
Det rotet de har laget av en klimameny er jo tragisk. At han kaller snarveiene for de mest brukte er jo nok en indikasjon på at det er andre ting enn kjøring som er viktig

elhansen

Hvordan får jeg frem ladestasjoner og resterende batteri på navigasjon? Dette har blitt borte etter jeg oppdaterte til «julespesial». Sikkert en knapp jeg ikke finner ....

geear

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 28. desember 2021, klokken 19:55
Stemmestyring er definitivt et alternativ som må brukes nå. Men det er mye reprogramering av hodet for å prøve å finne frem til riktige kommandoer som virker. Fungerer også best med bare en i bilen. Jeg liker dårlig å be passasjer være stille fordi jeg skal justere noe.

Nylig (før julepresangen) så sluttet også min vanligste «naviger til ......» kommando å virke, må nå si «dra til ........». Meget merkelig må jeg si

Må si jeg deler undringen til flere om hvorfor ting er gjort på den måten det er.
Det er plass til langt flere snarveier. Det hadde vært utrolig greit med snarveier til trafikkrelaterte ting. Hvorfor ta vekk ting de vet brukes mye? Hvorfor gjøre ting mindre logisk.

Hva skjer når helt nye brukere skal kjøre, når erfarne brukere sliter med å finne ting?
Har "alltid" brukt "kjør til".. om det hjelper? ;)

Counterpointer

Sitat fra: geear på tirsdag 28. desember 2021, klokken 23:42
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 28. desember 2021, klokken 19:55
Stemmestyring er definitivt et alternativ som må brukes nå. Men det er mye reprogramering av hodet for å prøve å finne frem til riktige kommandoer som virker. Fungerer også best med bare en i bilen. Jeg liker dårlig å be passasjer være stille fordi jeg skal justere noe.

Nylig (før julepresangen) så sluttet også min vanligste «naviger til ......» kommando å virke, må nå si «dra til ........». Meget merkelig må jeg si

Må si jeg deler undringen til flere om hvorfor ting er gjort på den måten det er.
Det er plass til langt flere snarveier. Det hadde vært utrolig greit med snarveier til trafikkrelaterte ting. Hvorfor ta vekk ting de vet brukes mye? Hvorfor gjøre ting mindre logisk.

Hva skjer når helt nye brukere skal kjøre, når erfarne brukere sliter med å finne ting?
Har "alltid" brukt "kjør til".. om det hjelper? ;)
Hjelper litt. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor «naviger» stoppet å virke, når den skjønner andre norske ord

DagfinnN

Sitat fra: jokke på tirsdag 28. desember 2021, klokken 19:33
Denne oppdateringen er trafikk farlig, bruker defrost og setevarmere til og fra ofte.
Nå må man fikle i en meny, ikke bra.
Jeg savnet også lett tilgang til setevarmer, men så oppdaget jeg autoinnstillingen på disse. Og det funker bra synes jeg.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ladov

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 29. desember 2021, klokken 00:02
Sitat fra: jokke på tirsdag 28. desember 2021, klokken 19:33
Denne oppdateringen er trafikk farlig, bruker defrost og setevarmere til og fra ofte.
Nå må man fikle i en meny, ikke bra.
Jeg savnet også lett tilgang til setevarmer, men så oppdaget jeg autoinnstillingen på disse. Og det funker bra synes jeg.
Da er det bare 6-7 andre ting igjen da som er en reell degradering av funksjonalitet.

Har akkurat prøvd blindsonekameraet. Det gir ikke noen verdi ved filbytte men kanskje det kan være nyttig når du skal snirkle deg rundt et hjørne i lav hastighet og vil unngå å kantkjøre felgene?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ampera

I tillegg vises det forskjellig % i appen og i bilen...Appen viser reel % mens bilen viser tilgjengelig %.
Så i dag viste appen 21% først så 10min med forvarming ..var nede til 19% i appen, setter meg i bilen, bilen viser 12% med snøkrystal, så dvs 7% fryst, men fortår ikke hvorfor de måtte forandre dette, hva var galt med at det vises samme % i appen og i bilen ?  ::)

geear

Sitat fra: ladov på onsdag 29. desember 2021, klokken 00:27
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 29. desember 2021, klokken 00:02
Sitat fra: jokke på tirsdag 28. desember 2021, klokken 19:33
Denne oppdateringen er trafikk farlig, bruker defrost og setevarmere til og fra ofte.
Nå må man fikle i en meny, ikke bra.
Jeg savnet også lett tilgang til setevarmer, men så oppdaget jeg autoinnstillingen på disse. Og det funker bra synes jeg.
Da er det bare 6-7 andre ting igjen da som er en reell degradering av funksjonalitet.

Har akkurat prøvd blindsonekameraet. Det gir ikke noen verdi ved filbytte men kanskje det kan være nyttig når du skal snirkle deg rundt et hjørne i lav hastighet og vil unngå å kantkjøre felgene?
Det har det da alltid fungert til, bare trykke på kamerasymbolet. Blindsonefunksjonen krever vel at du faktisk blinker i den retningen du vil ha kamera..

TøddiVedder

Hvorfor kan det ikke brukes ved filbytte?

ladov

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 29. desember 2021, klokken 09:31
Hvorfor kan det ikke brukes ved filbytte?
Det *kan* brukes men gjør ikke ting noe lettere eller raskere. Jeg kikker allerede i en sveipende bevegelse fra fronten til  over skuldra. Å sjekke skjermen i tilegg vil bryte opp den bevegelsen uten at jeg nødvendigvis får med meg noe mer. Mulig det har noe for seg på en større bil hvor du *ikke* kan sjekke blindsonen ved å vri på hodet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 28. desember 2021, klokken 22:11
Sitat fra: model3pw på tirsdag 28. desember 2021, klokken 21:51
Denne videoen summerer bra opp det jeg har skrevet tidligere i tråden her om "Auto" tankesettet til Tesla; at det ikke skal være knapper for alt mulig når det ikke er "nødvendig" (etter deres syn).

Tesla ser såklart ikke på endringene sine som dårlig UX, men har logiske grunner/tankesett bak alle sine endringer som jeg tipper oppsummeres som om de ville ha sagt det selv i videoen her:

https://www.youtube.com/watch?v=nZBMJqIY4CU

Nå er det nok mange som fortsatt mener de har bommet stygt når så mange er negative, så blir spennende å se hva som skjer videre nå som de har fått litt negativ presseomtale også. Det kom jo ikke noe slikt på v11 for model S/X før "kritisk masse" nå fikk oppdateringen for 3/Y.

Men alle som klager på "får ikke lenger enkelt slått på park/tåkelys", "kona får ikke like lett velge profil" etc. bommer jo litt ihvertfall.

Etter mitt syn er de på rett spor, men MÅ jobbe videre med å få "Auto" til å fungere. Vindusviskere har aldri vært bra i Auto, jeg brenner på rumpa med deres nye Auto-setevarme etc., så hadde vært fint med litt AI som lærer meg å kjenner med hvor lang tid det går før jeg slår varme ned på 1, at jeg liker å ha park/tåkelys på dagtid etc.
Ser overhodet ikke logikken i videoen. Høres ut som ren fanboyprat uten forståelse for kjøring. Det er jo også tydelig at det er California vær de tenker er vær, ikke kuldegrader.
Det rotet de har laget av en klimameny er jo tragisk. At han kaller snarveiene for de mest brukte er jo nok en indikasjon på at det er andre ting enn kjøring som er viktig
Jeg er enig i noen få av hans betrakninger. Han er jo definisjonen på Fan Boy, og jeg tror han hadde argumentert for hva som helst. Selv en helt svart skjerm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på onsdag 29. desember 2021, klokken 11:11
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 28. desember 2021, klokken 22:11
Sitat fra: model3pw på tirsdag 28. desember 2021, klokken 21:51
Denne videoen summerer bra opp det jeg har skrevet tidligere i tråden her om "Auto" tankesettet til Tesla; at det ikke skal være knapper for alt mulig når det ikke er "nødvendig" (etter deres syn).

Tesla ser såklart ikke på endringene sine som dårlig UX, men har logiske grunner/tankesett bak alle sine endringer som jeg tipper oppsummeres som om de ville ha sagt det selv i videoen her:

https://www.youtube.com/watch?v=nZBMJqIY4CU

Nå er det nok mange som fortsatt mener de har bommet stygt når så mange er negative, så blir spennende å se hva som skjer videre nå som de har fått litt negativ presseomtale også. Det kom jo ikke noe slikt på v11 for model S/X før "kritisk masse" nå fikk oppdateringen for 3/Y.

Men alle som klager på "får ikke lenger enkelt slått på park/tåkelys", "kona får ikke like lett velge profil" etc. bommer jo litt ihvertfall.

Etter mitt syn er de på rett spor, men MÅ jobbe videre med å få "Auto" til å fungere. Vindusviskere har aldri vært bra i Auto, jeg brenner på rumpa med deres nye Auto-setevarme etc., så hadde vært fint med litt AI som lærer meg å kjenner med hvor lang tid det går før jeg slår varme ned på 1, at jeg liker å ha park/tåkelys på dagtid etc.
Ser overhodet ikke logikken i videoen. Høres ut som ren fanboyprat uten forståelse for kjøring. Det er jo også tydelig at det er California vær de tenker er vær, ikke kuldegrader.
Det rotet de har laget av en klimameny er jo tragisk. At han kaller snarveiene for de mest brukte er jo nok en indikasjon på at det er andre ting enn kjøring som er viktig
Jeg er enig i noen få av hans betrakninger. Han er jo definisjonen på Fan Boy, og jeg tror han hadde argumentert for hva som helst. Selv en helt svart skjerm.
Morsomt at du sier akkurat det For helt svart skjerm kunne jeg godt tenkt meg til nattkjøring som en funksjon.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 29. desember 2021, klokken 11:15
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. desember 2021, klokken 11:11
Jeg er enig i noen få av hans betrakninger. Han er jo definisjonen på Fan Boy, og jeg tror han hadde argumentert for hva som helst. Selv en helt svart skjerm.
Morsomt at du sier akkurat det For helt svart skjerm kunne jeg godt tenkt meg til nattkjøring som en funksjon.
He he. I det minste burde veksling til nattmodus styres av om det er lyst eller mørkt rundt bilen (på lik linje med kjørelysene) og ikke klokkeslett. Dagmodus i mørke tunneller er helt unødvendig. Bilen har alt som skal til, det er bare snakk om programmering.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA