Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ulemper ved model 3?

Startet av Palle22, mandag 06. desember 2021, klokken 18:36

« forrige - neste »

Palle22

Hej,

Vi skal have vores første elbil. Familie på 4 (børn på 4 og 8 år).

Vi har prøvet ID4, Enyaq, Ioniq 5 og Model 3, og hælder mest til model 3.

Vi kan særligt lide:
+ lav bil - "svajer" ikke så meget i sving
+ effektivitet - meget lang rækkevidde sammenlignet med de andre
+ ladenetværket

Nu er spørgsmålet: Er der nogle ting, som vi kommer til at mangle med model 3, som andre elbiler i samme prisklasse kan give os? Vi har selv overvejet bagagepladsen, men der er vist ikke mange flere liter i de andre, blot en større læsseåbning? Model Y kunne måske også være en mulighed ift. den større læsseåbning, men den har en rækkevidde der ligger 100 km under model 3 (WLTP). Desuden er der mindre benplads ved førersædet i model Y, og jeg er 193 cm.

Kommer vi til at fortryde model 3? Findes der reelle alternativer?

Budget max 500.000 DKK

På forhånd tak!

2021 Tesla model 3 LR 82kwh

trykkertor

Jeg kjenner ikke igjen at det er mindre benplass i Model Y.
Kommer fra Model 3 og kjører nå Model Y. (195cm fører).

Det er riktig at begge to rommer mye bagasjeplass, men jeg vil påstå Model Y rommer langt mer.
Der har vi både hundebur, mulighet for å frakte store ting uten henger.
Forskjell i rekkevidde ville jeg ikke skjenket en tanke mellom Model 3 og Y, da du ikke møter noen utfordringer med det i det daglige.

Har du råd til Model Y, ville jeg gått for den før Model 3. Det er også langt bedre benplass for passasjerene bak i Model Y. Men noen år til barna dine får det behovet, og da er vel kanskje bilen solgt igjen(?).

olie

Har Model 3, prøvekjørte Model Y for et par måneder siden. Ville nok gått for Model Y nå på grunn av plass, den er mye større. Kjenner heller ikke igjen at det er mindre benplass, føltes større.

Jeg syns også det var mindre støy i Model Y, men jeg hentet ut min Model 3 i desember i fjor så forskjellen er kanskje ikke så stor nå på det området.

El Rolfo

Har ikke så mye erfaring, men jeg tenker at bagasjeløsningen på TM3 er elendig. Kommer ikke langt uten takboks etter min mening. Har 2 barn som bruker barnesete så jeg får ikke lagt inn ski eller noe langt så lenge begge ungene skal være med. Det er også en nokså liten bil etter min mening når du går rett fra Land Rover og til denne. Bortsett fra det synes jeg bilen er helt topp. Hadde det ikke vært for ladenettverket (som en strengt tatt ikke MÅ ha, bedre akselerasjon og mer kule funksjoner så hadde jeg nok valgt Skodaen...
Men akkurat nå koser jeg meg med modell 3 og lærer meg å leve med ulempene av en liten sedan.
Gleder meg til Cybertrucken min kommer :P

Handyman

Vi har hatt TM3 i 2,5 år og nå Y siden august.  Familie på fire med 2 gjennomsnittlige voksne og 2 gutter på over 180cm. Bagasjeplass var mer enn nok for oss, også på skiferie med skiboks. -19 model med god nyttelast.
Vi var superfornøyd med TM3 og byttet til Y kun for å få hengerfeste og fordi vi hadde en god pris.
Hadde jeg fått HF til TM3 hadde jeg ikke byttet.
Vi hadde en Avensis stasjonsvogn før TM3. Dersom vi lastet Avensisen full under bagasjetrekket (liker å kunne bruke innvendig speil) var det mer plass i TM3. Det var først om man stablet til taket at Avesisen hadde bedre plass.
Jeg målte dette nøye. Min påstand er at mange ikke er klar over hvor stor bagasjeplass det er i en TM3!
Ting jeg savner fra TM3:
Lydanlegget. Bedre punch i bassen.
Lukket bagasjerom: Deilig å ikke lufte ut varmen fra kupeen når man laster og losser bilen når det er kaldt.
Jeg er sikker på at dere kommer til å bli veldig fornøyd med TM3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Palle22

Mange tak for svarene. Jeg sad i begge biler i dag. I 3 kunne jeg køre førersædet så langt tilbage, at jeg ikke kunne nå pedalerne. I Y måtte jeg sidde med let bøjede ben, når sæder var helt tilbage. Men ja, Y har bedre plads ved bagsædet, og har jo også mere praktisk bagagerum.

Hvordan vurderer I køreegenskaber på 3 vs Y? Mærker man den ekstra højde og vægt på model Y? "Svajer" Y, på samme måde som især ID4?
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

Handyman

Sitat fra: Palle22 på mandag 06. desember 2021, klokken 22:52
...Hvordan vurderer I køreegenskaber på 3 vs Y? Mærker man den ekstra højde og vægt på model Y? "Svajer" Y, på samme måde som især ID4?..
Y er så stivt satt opp at den ikke svaier slik andre høyere biler gjør. Jeg var bekymret for dette, siden jeg ikke liker det, men tenker aldri over det. Bilen er overraskende lik TM3 å kjøre. Altså meget god, men som sagt hard og stiv sammenliknet med biler med prioritert komfort.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Palle22

Tak!

Godt, så er det nok de to muligheder vi har. Brugt model 3 eller ny Y - der er vist ingen brugte til salg endnu. Må vurdere om de 100.000 er det værd 😀
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

turfsurf

Kjører du mye på motorvei? Y mister mere rekkevidde enn 3, selv om den er best i klassen.

En annen ting å tenkte på er at 3 har enda mindre nyttelast enn Y, som ikke er så bra i utgangspunktet.

De 100k DK i prisforskjell forsvinner jo delvis igjen ved neste bilbytte, litt avhengig av når du bytter bil neste gang.

Se heller på kostnad /mnd. Kjøper du brukt kommer jo dekkbytte og service fortere og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Syklist

Skal du på langtur i Europa, er model 3 suveren.   Bagasjeplassen er bedre enn mange tror, for oss med 2 tenåringer får vi med all feriebagasjen.

Ulempene med Model 3 er først og fremst dekkstøy på grov asfalt og stiv/sportslig fjæring som merkes på dårlig vei. På gode landeveier og motorvei i Danmark og Norge er den komfortabel nok.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

OlaM

Stemmer i det over. Sammenlignet Enyaq og ID.4 så er den også vanskeligere å parkere med større svingradius og ikke noe 360-kamera. Kan også legge til at jeg hentet ut min Model 3 i går og er meget fornøyd.  :D
'21 3LR

Expat

Jeg synes kanskje den største ulempen med Model 3 er at den har lav sittestilling og er litt kjedelig.. Den ser litt døll ut, men om ikke annet er den mindre døll enn y-en. :)

Vi hadde opprinnelig bestilt oss en Y, men den lot vente på seg. Så vi kjøpte en ventepølse av en M3LR i juni. Bestilt og levert i løpet av to måneder.
Opprinnelig var vi bekymra for baggasjeplassen, men jeg har aldri egentlig savna mer plass. Det jeg savner er mer lastevekt. Men der løser ikke Y-en noen problemer egentlig. Forskjellen på hvor mye vekt du kan ha med i de to bilene er vel 2 kg. Vi er forøvrig en familie på 4 som til sammen veier 198 kg. Totalvektgrensa er først et problem når vi skal dra med sykler til hele familien i tillegg all den andre feriebaggasjen.

Da det omsider viste seg at Y-en vi hadde bestilt likevel skulle dukke opp i år fikk jeg testa en og slo det raskt fra meg. Jeg synes bilen var for stor og brei og litt for stiv. Du får plass til mer der, men det var ingen fornuftig måte å sikre "daglig-baggasjen" - alt ligger jo åpent. I model-3 har du i det minste et eget rom som holder det på plass. Så vi avbestilte Y-en og slo oss til ro med ventepølsa.

Ellers er jeg imponert over rekkevidden. Vi flytta etterhvert ned til kontinentet og kjører *mye* motorvei. Rekkevidden på motorvei i relativt høye hastigheter er ganske imponerende.

Vi er godt fornøyd med Model3 og bytter nok ikke før vi får behov for mer vekt, men da kommer jo også y-en til kort.

Palle22

Tak igen!

Hvordan er det med fastfrysning af vinduer/døre og ladeklap på model 3? Har læst, at nogle oplever problemer. Min bil skal stå i en åben carport.

2021 Tesla model 3 LR 82kwh

OlaM

Sitat fra: Palle22 på tirsdag 07. desember 2021, klokken 12:21
Tak igen!

Hvordan er det med fastfrysning af vinduer/døre og ladeklap på model 3? Har læst, at nogle oplever problemer. Min bil skal stå i en åben carport.

Silikonstift/spray på pakningene + forvarming hjelper veldig. Jeg skal smøre inn pakningene på min bil i helgen.

Det er jo et problem på alle biler egentlig, jeg har flere ganger dratt ut dørpakningen på biler med ramme rundt vinduet. Har også lest et sted at vinduet ikke går like langt ned på de nyeste, da skjer det i så fall mindre bøying av ruten hvis den først har fryst fast.

Noen flere offisielle tips og triks her: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/da_dk/GUID-F907200E-A619-4A95-A0CF-94E0D03BEBEF.html

Jeg er ikke noen stor fan av rammeløse vinduer, men det har faktisk litt nytte hvis man er på en trang parkeringsplass. Lettere å komme seg ut av en smal døråpning med vinduet nede.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: Palle22 på tirsdag 07. desember 2021, klokken 12:21
Tak igen!

Hvordan er det med fastfrysning af vinduer/døre og ladeklap på model 3? Har læst, at nogle oplever problemer. Min bil skal stå i en åben carport.
Min erfaring er at dette ikke er noe å bekymre seg for. Bilen står ute i snøstorm ved hytta på fjellet og det har aldri skapt problemer for meg. Rengjøre og smøre gummilister med silikon. Husk lista i bunnen av glasset, det er her det kan fryse fast. Ladeporten har jeg aldri hatt problemer med på Teslaen, bare på eUp-en vi hadde.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA